1

Onderwerp: Help! Suiker trekken, hoe en wat?

Hallo,

Sinds een tijdje heb ik isomalt in huis.
Nu wilde ik hier graag eens iets mee gaan proberen maar ik weet niet zo goed hoe.
Ik heb op internet gezocht of ik informatie kon vinden over hoe en wat als je suiker wil gaan trekken, maar ik kan niet echt informatie vinden.
Is er misschien hier iemand die mij wat tips en antwoorden zou kunnen geven?

Hoe lang moet je isomalt smelten?
Hoe moet je het kleuren?
En hoe en wat verder als je het hebt gesmolten?

Ik heb wel filmpjes enzo gezien op internet, maar wordt er niet heel veel wijzer van.
Hoe ik het heb geprobeerd is de isomalt laten smelten zonder er in te roeren en dan even laten doorkoken.
na het doorkoken gegoten op een koude marmeren plaat en heel even laten liggen totdat het iets is gestold.
Mij probleem echter is dat het veel te hard word en ik daarna ds geen suiker meer kan trekken.

Dus: Iemand tips voor mij????

2

Re: Help! Suiker trekken, hoe en wat?

Wij hebben oooit glasgeblazen op school en dan moest je dat constant warm houden in de vlam van een bunzenbrander. Lijkt me voor suiker ook nodig. Alleen denk ik dat een bunzenbrander misschien teveel warmte geeft. Al eens geprobeerd om een bolletje op een priem te maken en dan boven een vlam te houden? Hoe je dan moet trekken is me nog een raadsel lijkt me heel warm.

Maar dit is een beschrijving van hoe ik zou gaan experimenteren, want ik weet hier echt niets van   :D

3 Laatst bewerkt door magewarior2 (25-01-2012 17:32)

Re: Help! Suiker trekken, hoe en wat?

Beste carla89.

je giet de isomalt in een steelpan en laat je smelten tot gewenste dikte.
Let op, als je ziet dat de isomalt goudgeel/goudbruin begint te zien is hij op zijn verste punt (anders brand hij aan) 

je giet een vormpje, of je maakt (trekt of blaast) iets.

bij trekken en blazen van de isomalt raad ik jou aan deze eerst te satineren. 

is hij te koud? geen zorgen, verwarm deze leuk op in de microgolf oven  :) (10 - 15 seconden) is te zien over hoeveel het gaat (let wel op, deze begint van binnen met opwarmen en gaat zo naar buiten).

hoe kleur je isomalt? simpel, gewoon als hij nog vloeibaar is (ongeveer 140-150°c of hoger) voeg je kleurstof toe in het steelpannetje.

het is aan te raden vloeibare kleurstoffen te gebruiken. 

maar waarom isomalt gebruiken, als je ook met gewoon suiker kan werken? (goedkoper)