Onderwerp: How2 van de wolk-taart
Alweer een tijdje terug kreeg ik het verzoek mijn How2 van de wolk-taart te delen. Het is niet zo bijzonder of moeilijk maar ik dacht misschien is er hier ook iemand die er gebruik van wil maken.
Koop 2 goedkope hotelcakes van b.v. euroshopper of bak, indien je de wolk ook gaat opeten, zelf een lekkere ronde cake van 20 cm.
Leg 1 cake op zijn kop op een stuk folie en smeer de zijkant in met botercrème...
Plak de 2e cake, met de andere kant naar boven, er tegenaan.
Snijd de hoeken eraf om een beetje een ronde vorm te krijgen.
De grote stukken die je over hebt leg je apart in een stuk plastic. daar kun je later iets anders van maken voor op je wolk.
Dan ga je her en der stukken uit de cake snijden. Doe dit niet te overdacht en symmetrisch. Horizontaal en verticaal, boven en onder, en plak ook wat stukken op de cake.
Zoals Michael Angelo al zei; ‘beeldhouwen is niet moeilijk, je hoeft alleen maar weg te halen wat er teveel zit.....’
Als je klaar bent met snijden, gooi je de folie met alle kruimels in één keer weg.
In mijn wolk zie je een lange diepe snee, die is straks voor mijn maan, maar die heb je verder niet nodig.
Dan smeer je hele cake in met botercrème. Tijdens dat smeren ontstaan er soms spontaan nog wat gaten en kraters bij maar da’s niet erg! Op dit punt dacht ik meerdere keren......dit komt noooooooit goed, het ziet er niet uit.
Het ziet er idd niet uit maar het komt wel goed
Dan je fondant uitrollen en over de wolk leggen. Nu is het een kwestie van voelen en zoeken met je vingers om de gaten en hobbels mooi in je wolk te wrijven. Omdat deze goedkope cake samen met de botercrème nogal zompig wordt, kun je tijdens het wrijven ook nog wat model aanbrengen. Op de foto lijkt het vrij hoekig maar dat komt door de foto en de schaduwen want het valt in het echt wel mee.
Als ie op de cakedrum staat, ‘loop’ ik ‘m nog na met wat tooltjes om alle lijnen te volgen en daarmee wat beter aan te geven.
Dan kun je de wolk nog verder afmaken met lossen bollen en balletjes fondant en wat je verder op je wolk wil, in mijn geval de maan en een baby.
Ik hoop dat je er wat aan hebt en dat het niet te juf-achtig overkomt met te veel foto’s en overbodige tekst.
Sandra