1

Onderwerp: boter romig kloppen / cake mix supermarkt

achterop een pak C1000 cakemix staat:
roer de boter met een mixer tot een romige massa.
Op welke stand zet je dan de standmixer (Kenwood) en hoe veel minuten ongeveer?

Hierna moet je de eieren en de cakemix toevoegen en in ca. 4 minuten tot een luchtige massa kloppen. Op welke mixerstand doe je dit deel?

Ik heb zelf maar wat gedaan (mixer op stand 4 gezet) maar mijn blandaatjes  van 12 cm zijn veel te droog geworden.
Ik vermoed dat ik te lang gemixt heb.

(gebakken op ca. 155 graden (hetelucht) en ik meen dat ik ze er 45 minuten er in heb gehad, maar aan de brede kant net niet helemaal gaar, hadden er denk ik een minuut of 5 langer in gemoeten)

Tips zijn welkom.
Blanda's lukken bij mij wel met biscuitdeeg (basisrecept 1) maar jammer genoeg nog niet met kant en klare cakemix van AH of C1000.

2

Re: boter romig kloppen / cake mix supermarkt

eerlijk gezegd heb ik nog nooit gekeken naar het aantal minuten dat ik mijn boter romig klop. Ik doe ongeveer de middelste stand van mijn philipsmixer en dan toch het wittig en romig begint uit te zien.  Als er ergens een luchtige massa gevraagd wordt, dan klop ik op de hoogste stand. Volgens mij kunnen de blandaatjes niet te droog zijn geworden door te lang mixen, ik denk eerder wat te lang gebakken ofwel is die mix niet zo naar je smaak. een blandaatje van 12 cm bakt hier toch sneller? heb je al eens echt je oventemperatuur gecheckt ? (met een oventhermometer)

Tegen de stroom ingaan is de enige manier om bij de bron te komen

3

Re: boter romig kloppen / cake mix supermarkt

Bedankt voor het meedenken.
Goed om te weten dat jij ook de middelste stand gebruikt bij het mixen van boter en  in het vervolg mix ik de eieren met cakemix op de hoogste stand.
Dus die vragen zijn beantwoord. Fijn!

Je vroeg, een boltaartje van 12 cm bakt hier toch sneller?
Boltaartjes van 12 cm met biscuit basisrecept 1 zijn bij mij eerder gaar, namelijk, namelijk na ca. 30 minuten op ca. 160 graden (hetelucht).
Ik bak er dan 4 in 1x. Dus dat is niet echt abnormaal lang, deze baktijd kom ik vaker tegen op internet.

Oven is ook oké.
Bij andere bakvormen en biscuitdeeg geen erge afwijkingen met baktijd.
De oven heb ik al een keertje gecheckt met een oventhermometer.

Het gaat alleen mis als ik cakebeslag er in doe  i.p.v. biscuitbeslag.
Ik weet dat cake droger en machtiger moet zijn dan biscuit.
Maar dit was echt veel te droog.
Ik moet wel zeggen dat het na 1 nachtje liggen iets beter is.
Maar dit durf ik mensen niet voor te zetten.

Ik heb 1 pak C1000 cakemix gebruikt, en daar drie 12 cm blanda's mee gevuld (bleek perfecte hoeveelheid).
Deze heb ik ingespoten met Dr. Oetker bakspray wat ik altijd doe.
Gebakken op ca. 150 graden hetelucht.
Ze zijn niet te lang in de oven geweest.
Die 45 minuten baktijd hadden ze echt wel nodig (eigenlijk nog iets meer)
want:
na 30 minuten baktijd voor het eerst gekeken:
mooi gerezen, ook vrij bruin maar lang niet gaar
10 minuten bij op gedaan.
Toen, dus na  totaal 40 minuten baktijd:
1 nog totaal niet gaar.
1 denk ik gaar maar ik houd hem voor de zekerheid iets langer er in
1 bijna gaar
(mijn oven gaart achter harder dan voor dus hier keek ik niet echt van op, ik ben vergeten ze te verzetten in de oven).
5 minuten erbij gedaan.
Na de 5 minuten erbij,
Toen, dus na totaal 45 minuten baktijd.
Ze lijken gaar want droge prikker maar toch twijfelde ik.
Het voelt vrij klam aan of zo.
Maar ik wist ook niet of dat wel of niet zo hoort bij cake.
Op aanrecht in bakvorm 5 minuten laten afkoelen.
Daarna gestort.  Twee taartjes gestort, andere lukte niet.
Die 5 minuten extra afkoeltijd gegeven.
Na  in totaal10 minuten afkoeltijd lukte het storten van het derde taartje ook.
Wel zijn bij 2 het bruine bovenlaagje (bovenkantje) blijven plakken in de blanda's. (Heb ik met biscuitdeeg nooit)
Na opensnijden: net onderste rand (brede kant) niet gaar genoeg.
Want iets anders geel (meer oranje geel dan lichtgeel meen ik).
En taartje vind ook raar aanvoelen, kleffig of zo.

Als ik een "normaal (langwerpig) cakeblik had gebruikt: dan had ik  ca. 55 minuten baktijd aan moeten houden volgens de instructies op de achterkant van het pak (150 graden hetelucht).

Een boltaartje zou wel met deze cakemix moeten lukken, zie tutorial op bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=31&t=943002. Helaas staat er niet de baktijd bij en de oventemperatuur. En hoe lang ze mixt en op welke stand.
Deze info kan ik ook niet vinden ergens anders op internet.
Deze dame heb ik geen forummail gestuurd om te vragen hoe en wat want mijn computer zeurt over cookies installeren als ik wil inloggen op het forum.

Wie lukt het wel boltaartjes met kant en klare CAKEmix te maken en wil precies beschrijven hoe je ze maakt?

Ik wil het graag leren omdat ik ook nog eens een 3D taartje zou willen maken en ik denk dat ik cake pops van cake lekkerder zal vinden dan van biscuit.