1

Onderwerp: Fondant met tylose in koelkast.

Ik ben al een tijdje aan het rondzoeken, maar kan het antwoord op mijn vraag niet vinden.
Als ik tylose door de rolfondant van funcakes doe en daar bloemetjes van maak blijven die bloemetjes dan ook hard als ik de taart in de koelkast zet?

Re: Fondant met tylose in koelkast.

Hoi,

Je kunt beter de decoraties van je bloemetjes buiten de koelkast bewaren. Het effect van tylose door de fondant doen is dat je wilt dat deze stevig en hard wordt toch?
Dan kun je beter je taart in de koelkast bewaren bij een vulling van een melkproduct en de versiering er pas op doen als je de taart gaat opmaken. Deze versiering kun je heel goed in een afgesloten doos met deksel bewaren (enkele weken).

3 Laatst bewerkt door pinky79 (02-01-2012 22:36)

Het probleem is dat ik de taart op woensdag maak. Deze wordt ook woensdagavond opgehaald en pas donderdag gegeten. hij moet dus wel in de koelkast. Dan moet ik misschien maar regelen dat ze zelf de bloemen erop zetten. het is namelijk voor een bruiloft en ik ben niet bij het taartsnijden aanwezig....
Wel minder leuk.

4

Ik heb, tot nu toe, nog niet gehad dat het met mijn decoraties van fondant+tylose niet goed ging. Voor mijn zoon had ik voor woensdag een zwaard door een voetbal gemaakt en deze gewoon in de koelkast gezet (slagroomvulling). Het zwaard is goed gebleven. Moet er wel even bijzeggen dat ik geen FC fondant heb gebruikt. Voor decoraties die uit moeten harden gebruik ik altijd een fondant die van zichzelf al hard wordt (regalice bv). Maar wanneer het niet per se hoeft zet ik de deco er op het laatst pas op, bv een kroon of strik.

5

ik zet ook altijd mijn compleet gedecoreerde taarten (met en zonder tylose) zo in de koelkast. geen problemen mee gehad maar ik nam het ook nooit aan van anderen en dus heb ik de eerste paar keren mijn losse decoraties in de koelkast gezet en de volgende dag bekeken wat er nog van over was. en dat is altijd goed gegaan. als je het zeker wilt weten en gerustgesteld wil zijn, leg dan zelf een paar bloemen in de koeling. maar ik doe er stiekem ook altijd wel erg veel tylose doorheen  :shh:

6

Ik heb ze nu zonder tylose uitgeprobeerd in de koelkast en ze worden redelijk hard. Als ik ze er weer uithaal blijft het ook aardig hard. Dus denk dat ik het maar gewoon zonder doe.

7

mijn ervaring is dat door de tylose de fondant vaak elastischer blijft en ze breken dus minder snel. misschien stiekem toch heroverwegen en er toch tylose doorheen doen?