1

Onderwerp: Paar beginners vraagjes

Heb vandaag voor het eerst geboetseerd, nijntje. en opzich is hij best leuk geworden. alleen zie je op sommige plekken vouwen in het fondant zitten, ik heb zeg maar balletjes gerold maar er lopen dus lijnen/vouwen doorheen. Wat doe ik fout?
Ook zitten er wat vlekken op van de zwarte fondant en het poedersuiker, hoe kun je het fondant een beetje schoon en glanzend maken? Alvast bedankt!

2

Re: Paar beginners vraagjes

Ik denk dat je de fondant nog een beetje meer moet kneden (soepeler maken)
Dan krijg je minder vouwtjes en lijnen erin.
De vlekjes kan je misschien nog heeeel erg voorzichtig met een scherp mesje of een speld eruit halen en dan de putjes die dan in de fondant zitten weer een beetje dichtwrijven.
Volgens mij bestaat er een soort glanslak wat je over de fondant kunt sprayen waardoor de fondant een mooie glanslaag krijgt.
Zelf heb ik dit (helaas)  nog niet geprobeerd.
Of misschien een beetje crisco erdoor mengen,maar ik vraag me af of de fondant dan wel glanzend blijft.
Ik hoop dat ik je een beetje heb kunnen helpen.
Succes!

groetjes yvon

3

hey hey,

Ik ben zelf ook nog maar een beginner...
Maar wat helpt is je fondant een paar seconde in de magnetron doen.
dan is het heel goed kneedbaar.
En ik zou in plaats van poeder suiker crisco gebruiken, is echt ideaal.

Succes

Lakoem dienoekoem walieya dien

4

Inderdaad, crisco helpt bij mij ook. Zelfs als je een vouwtje of scheurtje hebt, dan neem ik een klein beetje crisco op m'n vinger, en dan erover wrijven. De combinatie van de warmte en crisco maakt dat het dan verdwijnt.
Maar binnenkort heb ik een WS van Annelies van Tessel, en daar hoop ik een antwoord te krijgen op al mijn vragen  ;)

Een dag zonder iets nieuws geleerd te hebben, is een dag niet geleefd!
Brengen jullie ook eens een bezoekje aan mijn blogspot: www.cakechiqueboutique.blogspot.com