1

Onderwerp: Gezocht Luchtige vulling

Mijn vorige taart was aan de buitenkant erg goed gelukt, alleen ik vond de vulling niet echt naar mijn zin. Ik had hem 1 keer doorgesneden en banketbakkersroom ertussen gedaan. Het stukje taart was zo machtig en dat maakte hem ook niet lekker. Daarom zoek ik voor mijn volgende taart een luchtige vulling. Ik had zelf iets in gedachte om lekkere luchtige slagroomvulling te doen en dan nog een laagje met jam. Heeft iemand andere ideeetjes?:)

2

Re: Gezocht Luchtige vulling

bavaroise is lekker luchtig

wil je meer van mijn creaties zien?  neem dan eens een kijkje op facebook:   https://www.facebook.com/dezoetesensatie

3

Luchtige vulling heeft wel de neiging in te zakken.......en daarmee je hele taart.

Als je een minder machtige taart wilt, zou je kunnen kiezen voor frissere smaken, bijvoorbeeld citroenjam of lemon curd......

Ik kies er voor om meer lagen te maken en elke laag dun te vullen/in te smeren, dan gaan de smaken meer door elkaar in plaats van 1 dikke laag vulling.

Welkom op dit leuke forum trouwens! Veel plezier!

4

Karin09 schreef:

Luchtige vulling heeft wel de neiging in te zakken.......en daarmee je hele taart.

Als je een minder machtige taart wilt, zou je kunnen kiezen voor frissere smaken, bijvoorbeeld citroenjam of lemon curd......

Ik kies er voor om meer lagen te maken en elke laag dun te vullen/in te smeren, dan gaan de smaken meer door elkaar in plaats van 1 dikke laag vulling.

Welkom op dit leuke forum trouwens! Veel plezier!

Dankje wel! Bedankt voor je tips!

5 Laatst bewerkt door Carien (04-01-2012 12:35)

mousse is èn makkelijk te maken èn lekker èn luchtig :Y

(frambozen, aardbeien, mandarijn, chocola.....enzenz)

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

6

Fruit maakt het ook lekker fris :)

Head over heels in ♥ with cake ...
Bruidstaart Groningen

Ik vul met bavarois en dat zakt niet in hoor. Inderdaad niet te dik vullen, ik vul altijd in 3 lagen.
Mousse heeft bij mijn weten wel eerder de neiging om in te zakken omdat hier geen gelatine in zit en in bavarois wel.

Life is what you bake it.

8 Laatst bewerkt door Carien (04-01-2012 20:59)

:think: ik maak chocmousse met klopfix en frambozenmousse met gelatine :Y  d'r is nog nooit wat ingezakt :nooo

Dan is je frambozen mousse volgens mij een bavarois  ;)

10

ik zat/zit me ook af te vragen wat het verschil is; staat hier bij de recepten als mousse nl ;)

11

Ik heb het ooit eens opgezocht en op Nederlandse sites kwam ik als verschil tegen dat in het een gelatine zit en in het ander niet.
Op Engelstalige sites kom je als verschil ook wel tegen dat bavarois op basis is van geslagen eigeel en mousse op basis van geslagen eiwit.
Dusss......
Als ik zin heb zal ik het nog wel eens opzoeken in mijn basis recepturen school boek.

12

:think: tsja, in 'mijn' frambozenmousse zit noch eiwit, noch eigeel..... het is wel errug lekker, dat wel :Y  ;)

13 Laatst bewerkt door mieperdepiep (05-01-2012 07:58)

Hier maak ik ook vaak yoghurtbavarois en mijn taarten zijn ook nog nooit ingezakt, hoor. Ik zou me daar echt geen zorgen om maken. Gewoon recept volgen van deze site en dan komt het best goed. Een extra dijkje aan de rand spuiten met bijv botercreme (of MBC) helpt natuurlijk wel tegen uitlopen van de vulling.
Heerlijk en lekker luchtig. Gecombineerd met lemoncurd en bijvoorbeeld de diepvriesframbozen van AH is het echt een lekkere vulling.

Volgens mij zit in bavarois ook altijd gelatine en in mousse eieren, maar net welk recept je volgt. Traditioneel hoort in bavarois misschien geen gelatine, maar ja, recepten evolueren nou eenmaal...

14

mischien raar, maar ik hol de taart uit na de bovenkant eraf te hebben gesneden.daarna vul ik hem af met bavaroise,  even wachten om de vulling in te laten dalen, bijvullen en kap er weer op.
paar uur in de koeling, en je taart is zo stevig als wat met een forse
laag bavaroise erin, superlekker en goed snijbaar! :)