1

Onderwerp: Ik snap het gewoon niet!

Ik heb nu al merdere keren cupcakes gemaakt en de papiertjes blijven nooit zitten. Ze laten altijd los. Ik bak in een bakblik van de Hema en ik heb papiertjes van de xenos, dr oetker, culpitt, house of marie, Hema etc. gebruikt. Allemaal laten ze los. Wie kan me helpen want ik wil heel graag leuke cupcakes maken maar dat lukt zo niet! Alvast hartstikke bedankt.

Groetjes Puck

2

Re: Ik snap het gewoon niet!

Welk recept gebruik je? Misschien ligt het daar aan.

3

Had je dit al gelezen?
http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=167994

4

Ik gebruik funcakes mix :270 gram mix, 135 gr ongezouten roomboter en 3 eieren. En ik heb ook een keer 250 gr mix 125 gr roomboter en 125 gr eieren geprobberd. Ze gaan op 160 of 180 graden in een heteluchtoven voor 20 minuten (combimagnetron). Ze zakken ook altijd in als ze uit de oven zijn. Heel soms blijven er een paar papiertjes zitten (1 of 2).

Groetjes Puck

5

Poffertje schreef:

Had je dit al gelezen?
http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=167994

Ja deze heb ik ook al helemaal dorgelezen maar zo doe ik het al en nog laten ze los.

Groetjes Puck

6

Hoe bewaar je de papiertjes? In een doosje of gewoon los?

Ik heb gemerkt dat als ik papiertjes niet afgesloten ergens in bewaar voor gebruik, ze ook eerder loslaten. Misschien heb je hier wat aan en anders zou ik het echt niet weten want ik gebruik hetzelfde recept en heb dezelfde papieren cupjes gebruikt als jij :rolleyes:

I Heart Cake

7

De culpitt en houseofmarie papiertjes bewaar ik los. De xenos en dr oetker enzo bewaar ik in een doosje. Zal het uitmaken als ik ze nu nog in en doosje zou doen?

Groetjes Puck

8

Ik weet het niet zeker :nooo

I Heart Cake

9

Als je ze gebakken hebt iets af laten koelen met een broodplank oid erop zodat ze even hoog zijn. Dan uit het bakblik halen en op de kop verder af laten koelen zonder er aan te zitten. Ik draai de broodplank en het bakblik ( hou ze tegen elkaar aan vast) dan hoef ik er niet met mijn handen aan te zitten. Zo doe ik het en mijn papiertjes laten niet los, het vocht kan er zo goed uit.
Ik gebruik verschillende mixen, zowel voor cake als voor cupcakes. En ik gebruik papiertjes van de Hema.
Hoop dat deze tip je helpt, succes!!!

10

Die papiertjes van de Hema vind ik echt een ramp. Die schijnen door en het kijkt na het bakken zo vettig :/

I Heart Cake

11

Meestal wordt het loslaten van de papiertjes veroorzaakt door het op te hoge stand mixen van het beslag. Dit moet  maar een minuut of 4 en op de laagste stand (eigenlijk meer roeren).
Als er teveel lucht in zit rijzen ze te hard en zakken na het bakken weer wat in waardoor ze als het ware uit hun papiertjes zakken.
Ook de cupcakes pas in een afgesloten doos doen als ze echt helemaal afgekoeld zijn.

Groetjes van Mireille
www.taartopmaat.nl

12

Regenboog schreef:

Als je ze gebakken hebt iets af laten koelen met een broodplank oid erop zodat ze even hoog zijn. Dan uit het bakblik halen en op de kop verder af laten koelen zonder er aan te zitten. Ik draai de broodplank en het bakblik ( hou ze tegen elkaar aan vast) dan hoef ik er niet met mijn handen aan te zitten. Zo doe ik het en mijn papiertjes laten niet los, het vocht kan er zo goed uit.
Ik gebruik verschillende mixen, zowel voor cake als voor cupcakes. En ik gebruik papiertjes van de Hema.
Hoop dat deze tip je helpt, succes!!!

Als ze te hoog zijn doe ik er ook altijd een plank op. Maar zal het nog proberen hoe jij het doet! Dankje.

Groetjes Puck

13

MireilleF schreef:

Meestal wordt het loslaten van de papiertjes veroorzaakt door het op te hoge stand mixen van het beslag. Dit moet  maar een minuut of 4 en op de laagste stand (eigenlijk meer roeren).
Als er teveel lucht in zit rijzen ze te hard en zakken na het bakken weer wat in waardoor ze als het ware uit hun papiertjes zakken.
Ook de cupcakes pas in een afgesloten doos doen als ze echt helemaal afgekoeld zijn.

Oh dan denk ik dat ik te hard mix! Ik ga het morgen meteen proberen. Ik doe e inderdaad pas opbergen als ze helemaal zijn afgekoeld.

Groetjes Puck

14

Het inzakken na het bakken kan ook komen doordat ze niet helemaal gaar zijn. Vaak is 2 of 3 minuten langer in de oven al voldoende. Je bakt je cupcakes vrij heet. Heteluchtoven 180 graden is gelijk aan 200 graden electrische oven.
Ik bak ze altijd op 160 graden hetelucht, gebruik 300 gram mix met 3 medium eieren 150 gram boter (dan heb ik wel een bolletje op de cupcakes. Wil je een wat plattere cupcake gebruik dan 250 gram mix met 125 gram ei en 125 gram boter. Ik zou geen andere verhoudingen gebruiken omdat het een mix is. Dan alles bij elkaar en 5 minuten mixen op lage snelheid.

15

ik lees dit net , en ik heb ook steeds het probleem van ingezakte cupcakes, in de oven lijken ze zo mooi bol (dat vind ik dan wel weer leuk, of hoort dat niet bij cc, ik ben maar een beginneling...) en als ik er inprik zijn ze mooi gaar, mooi van kleur, maar na paar minuten ingezakt als een plumpudding.
En ik dacht juist ook dat ik ze op een hoge stand moet mixen, maar dat moet dus niet?
Bij een biscuitbodem moet/mag ik wel op een hoge stand mixen toch?

ik hoop dat iemand mijn vragen kan beantwoorden :/

16

eschuurman schreef:

ik lees dit net , en ik heb ook steeds het probleem van ingezakte cupcakes, in de oven lijken ze zo mooi bol (dat vind ik dan wel weer leuk, of hoort dat niet bij cc, ik ben maar een beginneling...) en als ik er inprik zijn ze mooi gaar, mooi van kleur, maar na paar minuten ingezakt als een plumpudding.
En ik dacht juist ook dat ik ze op een hoge stand moet mixen, maar dat moet dus niet?
Bij een biscuitbodem moet/mag ik wel op een hoge stand mixen toch?

ik hoop dat iemand mijn vragen kan beantwoorden :/

Biscuit mix je wel op een hogere stand en heel lang, maar bij cupcakes moet je kort en zacht mixen.

17

ik had dit ook altijd totdat ik  dus zachtjes ging mixen.
Gewoon rustig mixen totdat alles gemengd is en dan stoppen.

Sindsdien geen loslaatpapiertjes.  Maakt dan ook niet uit welk merk.