1 Laatst bewerkt door Maik (25-01-2011 14:16)

Onderwerp: Help!! Soja en koemelkvrije taart

Ik wil samen met een vriendin een leuke taart maken voor haar dochter die gauw 1 wordt. Een gewone taart heb ik al eens gemaakt maar nu is het dochtertje van mijn vriendin allergisch voor koemelk en kan slecht soja verdragen. We willen dus het liefst een taart maken die soja en koemelk vrij is. Het mogen ook cc zijn. Heb gezocht op het forum maar kan zo gauw niets vinden.
Iemand recepten?
Ik maak altijd mmf. Kan dat ook met soja en koemelkallergie?

2

Re: Help!! Soja en koemelkvrije taart

Kijk eens in dit topic: http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=74530 Misschien vind je daar wat je zoekt.

x Liefs van Lien x
Lekkere recepten, taarten, cupcakes en reviews: www.joligateau.be

3

Je boter in recepten vervangen door plantaardige halvarine/margarine en dan ben je er eigenlijk al. En geen melk toevoegen natuurlijk.
succes!

Glutenvrij bakken voor dochter met Coeliakie

4

Oke bedankt voor de tip. Maar ja dan kom ik bij de vullingen toch de sojamelk tegen. Wil wel vulling erin en slagroom is dan geen optie. Fruit kan ze ook slecht tegen. Peer verdraagt ze, voor de rest nog weinig. Botercreme oid zal ook niet gaan. Moeilijk hoor. Jeetje.
Nou ja de taart zal wel lukken. Vullen zal wel wat vers worden van fruit waar ze over kan. Zou het anders niet weten.
Op dat topic over de allergien ben ik al geweest. Maar de soja vrije staat er niet bij en vaak wordt als koemelkvervanger sojamelk gebruikt.
Ik ook met mijn leuke ideen. Haar zoon heeft ook bij zijn eerste verjaardag geen leuke taart gehad ivm de allergien. Ik ken dit forum dus ik meteen, dat haar dochter er wel 1 zou krijgen. Nou kom ik er dus achter hoe ingewikkeld het allemaal is. Maar vind het zo sneu!
In ieder geval kom ik nu wel weer eventjes verder en dan maar uitproberen.

5 Laatst bewerkt door VanessaD (25-01-2011 16:28)

er bestaat ook zoiets als rijstchocolade (is te vinden in het dieetvoeding vak bij de AH), misschien kan je daar iets mee qua vulling of topping?
Voor botercreme kan je ook alleen crisco (dat is toch lactosevrij?) gebruiken. hier is een recept van wilton. ik weet niet of het lekker is maar misschien een handige basis om verder mee te knutselen
http://www.wilton.com/recipe/Snow-White … ream-Icing

ff aangepast: ik weet eigenlijk niet of ik zo maar links mag neerzetten dus sorry als dat niet mag.

Glutenvrij bakken voor dochter met Coeliakie

6

Bij Albert heijn verkopen ze ook rijstmelk. Staat bij de houdbare sojamelk in het vak. Ik heb overigens geen idee hoe dat smaakt. Maar ik vind sojamelk ook niet lekker maar als het door de taart voor mijn dochtertje heen zit proef ik het verschil niet.

Groetjes, Cindy K
Dat smaakt naar feestje!

7 Laatst bewerkt door Loltje (25-01-2011 20:32)

Hallo,

Mijn zoontje en ik verdragen ook geen soja en koemelk. Ik heb vorige week een pot kokosvet/olie gekocht. Dat kun je gebruiken als alternatief voor boter. In plantaardige margarines zit namelijk eigenlijk altijd soja. Crisco is ook gemaakt van soja. Ik heb daarvoor ook nog een keer botercreme (de swiss meringue) gemaakt met Ossewit, dat is gesmolten rundervet. Het klinkt niet erg smakelijk, maar het was erg lekker. En qua voedingswaarde is het vergelijkbaar met roomboter.

Heb net geprobeerd botercreme te maken van het kokosvet, maar vind het niet echt lekker. Maar dat was een ander recept

Hoop dat je er wat aan hebt. Als je nog meer vragen hebt laat je het maar weten. Bak tegenwoordig cakes en cc's met olijfolie bijvoorbeeld.
Ook geitenboter gebruik ik wel eens om te bakken.

Groetjes Loltje

8

Bedankt Loltje!!!
Daar heb ik wat aan!!
Ik wil zo graag een leuke taart!! Ook voor mijn vriendin want die geeft borstvoeding dus kan het ook niet nemen. Maar waar kan ik de ingredienten halen? Woon in een klein plaatsje waar alles wat een boer niet kent niet te koop is namelijk.
Als vulling wil ik dan maar vers fruit met gelatine maken. Zodat het niet te nat wordt.
Gebruik jij mmf. Vind het zelf heel lekker en volgens mij kan dat of zijn er andere sugesties.
Iedereen bedankt!!

9 Laatst bewerkt door Loltje (25-01-2011 20:50)

Ik ben nog maar net bezig met zulke taarten en tot nu toe heb ik de fondant van Wilton, de pure white rolled fondant gebruikt, en die bevalt goed. Is ook wel te kleuren. Verder gebuik ik dus veel geitenmelk produkten. Tot nu toe ook vaak een yoghurttaart van geitenyohurt gemaak (met gelatine) en voor appeltaart dus ook de geitenboter gebruikt. (Den Eelder) kan het hier bij de AH krijgen, maar niet altijd.

FF kleine toevoeging..... De botercreme van kokos valt alles mee, was iets te snel. Heb het nog een flinke tijd laten draaien en toen ik weer keek was het zowaar creme. Flink poedersuiker toegevoegd en wat vanillearoma en een drupje citroenaroma. Was lekker. Vond de swiss meringue van vorige week  trouwens wel lekkerder, maar dat heb ik dus nog niet met kokos geprobeerd. Ga dat denk ik voor komend weekend (verjaardag van zoontje wel proberen)

10

Ik ben ook maar een beginner wat betreft taartenbakken. Vorig jaar voor het eerst voor mijn zoontjes een verjaardagstaart gemaakt. Was heel erg lekker en leuk om te doen. En ik vind dat iedereen een leuke taart verdiend als degene 1 jaar wordt vandaar deze uitdaging!!
Nou zal gauw eens op pad. Kijken wat hier te krijgen is. Gelukkig duurt het nog een paar weken dus kan eerst even alles uitproberen wat het lekkerste is. Kijken wat we voor een taart maken. Een kleine alleen voor haar en haar dochter of gewoon een grote voor iedereen. Maar niet vertellen wat erin zit haha.
Heel erg bedankt voor de tips.

11

Maik schreef:

Ik ben ook maar een beginner wat betreft taartenbakken. Vorig jaar voor het eerst voor mijn zoontjes een verjaardagstaart gemaakt. Was heel erg lekker en leuk om te doen. En ik vind dat iedereen een leuke taart verdiend als degene 1 jaar wordt vandaar deze uitdaging!!
Nou zal gauw eens op pad. Kijken wat hier te krijgen is. Gelukkig duurt het nog een paar weken dus kan eerst even alles uitproberen wat het lekkerste is. Kijken wat we voor een taart maken. Een kleine alleen voor haar en haar dochter of gewoon een grote voor iedereen. Maar niet vertellen wat erin zit haha.
Heel erg bedankt voor de tips.

Succes! Via www.bewustwinkelen.nl kun je misschien ook aan kokosolie komen. En ik ben er inmiddels ook achter dat je niet altijd moet vertellen wat je gebruikt. Als ik vertel dat er geitenboter in de appeltaart zit zie je een hoop gezichten betrekken :/

12

Het is al een wat ouder topic :s , maar gebruik je die botercreme dan ook om te vullen? ZO niet wat gebruik je dan om te vullen? Ik mag binnenkort ook een taart maken voor een meisje wat geen koemelk en geen soja mag en ben dus naarstig op zoek naar alternatieven.

Groetjes, Renata

13

Ik gebruik bij koemelkvrije taarten botercreme gemaakt van wayang-boter met poedersuiker en een zakje vanillesuiker om af te smeren maar niet om te vullen, vind ik niet lekker (de 'gewone' bc ook niet trouwens).
Ik vul vaak met vlaaifruit van hak, dat is ook koemelk- en sojavrij, ga binnenkort de koemelkvrije gele room proberen.

Heb je hier ook al gekeken?
http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=74530

taartenvanirma.simpsite.nl
Alles kan, behalve omhoog vallen, dat is onmogelijk...

14

Hallo,

@CountryIrma,

in de wajang boter zit soja, dus dat is bij ons geen optie. Heb laatst een bc gemaakt voor cupcakes van geitenboter, was bang dat je het erg zou proeven, maar dat viel heel erg mee. Had luchtige bc gemaakt, met poedersuiker en lemoncurd. Was heel erg lekker. Probleem is alleen dat de geitenboter hier bij de AH niet altijd op voorraad is :/ Eind van de maand wordt mijn zoontje 4 ga de komende weken dus maar proberen te hamsteren!!!

15

Hallo Loltje,

Ik heb zelf een hevige soja-allergie en moet zeggen: Wajang bevat sojalecithine en daar heb ik geen last van!! Het is bewerkt en daardoor geeft het vaak bij allergiën geen last, bij mij in ieder geval niet...
Misschien een keertje uitproberen met een kleine hoeveelheid?

Goed topic trouwens met tips voor mensen die er nog niet veel vanaf weten...!

Groetjes, Marjolein

I just love it....!!

16

Loltje schreef:

@CountryIrma,

in de wajang boter zit soja, dus dat is bij ons geen optie.

Niet over nagedacht, sorry. Heb tnt 5 koemelkvrije taarten gebakken, voor 5 verschillende mensen, allemaal met wajang-boter erin. Als ik koemelkvrij bak geef ik altijd aan dat ik wajang-boter gebruik, en heb nog niet gehoord dat mensen daar niet tegen kunnen, gelukkig.
Hoop voor je dat de ah geitenboter heeft voor het einde van de maand!

taartenvanirma.simpsite.nl
Alles kan, behalve omhoog vallen, dat is onmogelijk...

17

Ik ga het denk ik met kokosvet proberen. Helaas hadden ze bij de AH geen ossewit. De geitenboter heb ik niet naar gekeken.

@ Loltje; volgens deze site deneelder.nl/geitenmelkproducten/geitenboter/ kun je de boter heel goed invriezen. Het zou bij de Jumbo moeten liggen en zo niet dan staan er zelfs bestelnummers bij die je door kunt geven zodat ze het voor je kunnen bestellen.
Nog even een andere vraag; Welke fondant/marsepein gebruik je voor het bekleden van je taarten?

Groetjes, Renata

18

Ik heb zelf ook een zoontje dat aan zowat alles allergisch is. Soja kan gelukkig wel. Voor zijn eerste verjaardag had ik veganistische cupcakes gemaakt (die ik nog moet posten trouwens  :o  ). Het recept heb ik op www.cupcakesenmuffins.nl gevonden. Ze gebruiken sojamelk, maar volgens mij kan je dat ook vervangen door haver of speltmelk (is verkrijgbaar in natuurvedingswinkels).  De botercreme die ze gebruiken is ook op basis van sojaboter, maar misschien lukken de alternatieven hier wel. Vraag misschien wel even of geitenboter mag, soms reageren ze ook op andere dierlijke melk.
Een dikke duim voor je vriendin trouwens! :thumb:  Een jaar bv geven allergisch kindje is niet evident, maar wel goed voor de lijn (in mijn geval toch  :D )