26 Laatst bewerkt door Martjan (27-12-2011 19:14)

Re: Dikte van fondant en eetbaarheid

tipsytaartje schreef:

ik vind sommige fondant ook lekker hoor! callebaut, lekkeeeeeeeeeeeeer!!! Ik rol of red geen 2 mm hoor :) ik gebruik voor decoratie vaak ringen, zodat bijvoorbeeld alle bloemtjes dezelfde dikte zijn, of de bandjes van de schoentjes enzo, de dunste ring is 1,5mm en zo dun is mijn bekleding echt niet. Nou moet ik zeggen dat ik best aardig kan bekleden, maar 1,5mm zou ik niet redden. Ik denk, even de ringen erbij gepakt, dat ik 3 a 4 mm rol.
Maar goed, om je vraag te beantwoorden taartenmarie :) ik ben zaterdag jarig :) Dus dan meet ik mijn eigen taart eventjes op, als  ik eraan denk ;)

Alvast gefeliciteerd  :+

Smart critiques, Stupid creates

27

dank je :)

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

28

tipsytaartje schreef:

ik vind sommige fondant ook lekker hoor! callebaut, lekkeeeeeeeeeeeeer!!!

Jaaa, die wil ook nog steeds proberen!

tipsytaartje schreef:

Ik rol of red geen 2 mm hoor :) ik gebruik voor decoratie vaak ringen, zodat bijvoorbeeld alle bloemtjes dezelfde dikte zijn, of de bandjes van de schoentjes enzo, de dunste ring is 1,5mm en zo dun is mijn bekleding echt niet. Nou moet ik zeggen dat ik best aardig kan bekleden, maar 1,5mm zou ik niet redden.

Phew, ik dacht al dat ik zo'n kluns was ;)

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

29

Hier ook nog nooit klachten gehad dat ze het (marshmellow)fondfant op de taart niet lekker vinden :s.
Hooguit teveel als er ook veel decoraties op zitten, of de onderrand als ik die met een slangetje heb gedaan. Maar danl laten ze het gewoon liggen. Geen probleem. En hier thuis heb ik er altijd andere taarten naast. Maar de fondant taart gaat altijd als eerste op.

Maar als er ergens een chocalade taart is en ik hou niet van chocola zou ik hem dus ook niet nemen :+ . Dus ik snap het commentaar van al die mensen ook niet. Lust je het niet, dan neem je het gewoon niet. Taart eet je omdat je het lekker vind en niet omdat je moet eten :rolleyes: .

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

30

Vanavond bezig geweest met 2 tas-taartjes....en geprobeerd dun uit te rollen. En gelukt ook  :Y ...2mm...maarrrr, voor zo'n tasje heb je dan ook geen mega-grote lappen nodig, zoals bij een grote ronde taart.

Het is zoals het is en dat is goed zo.
Bianca's bakery

31

Ik gebruik zowel marsepein als fondant (satinice) en ik heb nog niet gehad dat de mensen die mijn taartjes eten, het te dik vinden/ of niet lekker. Het gaat eigenlijk allemaal in het mondje. En ik rol het niet te dik uit en ook niet te dun. Dikke laag vind ikzelf ook niet lekker. Mensen moeten min of meer wel een beetje van zoet houden. Daarnaast is de een voor marsepein en de ander voor fondant. De satinice is lekker van smaak, maar een marsepein taartje geniet wel mijn voorkeur.

32

Ik hou ook niet zo van dikke lagen op de taart en ik ben net even wezen meten bij de taart van mijn zoontje van gisteren (de resten zijn nog niet op :D ) maar daar is de marsepeinlaag 1,5 - 2 mm dik. En dat vind ik inderdaad precies lekker. En de visite denk ik ook, want niemand heeft het laten liggen.

Ik vind ook, dat als je eventueel nog allerlei decoratie erop maakt en je hebt dan al zo'n dikke basislaag, dat het helemaal te veel wordt. Dus probeer ik de basis zo dun mogelijk te houden.

Voor grote lappen rol ik overigens uit op een stuk tafelzeil en dat keer ik dan om bovenop de taart en pel ik er dan vanaf. Dan blijft de lap keurig heel.

--------------------------------------------------------
Wie ben ik om aan mezelf te twijfelen. (Loesje)

Ik vind zelf marsepein qua smaak en structuur veel beter passen bij taarten van cake/biscuit. De marsepein gaat hier altijd helemaal op, de fondant blijft meestal op de bordjes liggen. Ik vind fondant ook niet lekker (te zoet, maar ook te 'glad' qua mondgevoel), degenen die hier de taart eten weten inmiddels dat de buitenkant mag blijven liggen, geen probleem  :) wel rol ik zo dun mogelijk uit, omdat ik dan ook wel weer vind dat de taart in zijn geheel eetbaar moet zijn.

'I love it when a cake comes together'

34

Maar als je 1 merk fondant hebt geproefd, neem van mij aan, je kunt niet alle fondants over 1 kam scheren, ze verschillen enorm in smaak :Y

groetjes Tirza     

Ik heb die van Funcakes geprobeerd, Bakels (zelfde?) en die van het Suikeratelier (weet het merk zo niet), andere merken heb ik nog niet geprobeerd :) vooral dat 'gumball' achtige smaakje vind ik niet zo. Dus als je nog tips hebt  :) ?

'I love it when a cake comes together'

36

tipsytaartje schreef:

Maar als je 1 merk fondant hebt geproefd, neem van mij aan, je kunt niet alle fondants over 1 kam scheren, ze verschillen enorm in smaak :Y

dat klopt Ik blijf toch steeds weer terug komen op Bakels, die vinden wij het lekkerste. Soms doe ik er nog wat aromadruppels door en dat gaat ook prima.
Het nadeel van heel dun uitrollen vind ik dat je taart toch vaak wat minder strak wordt. En ik wil ook een mooie taart afleveren. Dus ik rol meestal ongeveer op 3 mm uit.

het hart neemt waar wat het oog niet kan zien. ( www.taartdesign.nl)

37

Smaken verschillen enorm. Ik vind Bakels gewoon niet lekker. De Marshmellow van Funcakes vind ik net kauwgom als je die snijdt, met van die draden. Smaak vind ik wel een stuk beter. Verder heb ik nog geen andere geprobeerd, maar de eerste op de lijst is Satinice fondant.

Groetjes, Petra
Sinds kort ook een website: http://www.prettaart.webklik.nl

38 Laatst bewerkt door mieperdepiep (29-12-2011 20:54)

sil schreef:

Het nadeel van heel dun uitrollen vind ik dat je taart toch vaak wat minder strak wordt. En ik wil ook een mooie taart afleveren. Dus ik rol meestal ongeveer op 3 mm uit.

Die van jou zien er dan ook superstrak uit Sil!
Maar inderdaad, dun uitrollen valt of staat ook weer met hoe strak je taart daaronder al is. Een dikke 4 mm-laag houdt een uitzakkende vulling prima tegen, maar een 2 mm laag niet (spreek uit ervaring.  :o ), die moet het echt hebben van een keurig gespoten dijkje én de biscuits die goed zijn rechte vorm behouden heeft na het storten én precies netjes terug gelegd én heel recht afgesmeerd. Er mag daaronder weinig mis zijn..  :s.  Omdat MBC wél lekker is om mee af te smeren (vind ik dan) gebruik ik dat ook om mijn quasimodo daaronder te camoufleren.  :o
Maar ben aan het oefenen ,gaat steeds beter.

Moet ook eens een ander fondant uitproberen, heb alleen nog maar FC gehad en die vind ik gewoon echt niet lekker. Veels te kunstmatig en zoet, als goedkoop 'Aldi'-snoep.
Satin Ice hoor ik goede verhalen over? En Bakels dus al beter dan FC?

39

Ik weet zelf niet hoe dik ik uitrol.
Maar heb zelf de taart liever zonder fondant of marsepein, dus rol ik zo dun mogelijk uit en zeg erbij dat ze het mogen laten liggen (wat ik zelf ook doe maar sommigen eten het wel allemaal op). Of ik probeer de taart glad te krijgen met botercreme - minder strak resultaat maar voor mij lekkerder!

40

Ik weet zelf niet hoe dik ik uitrol.
Maar heb zelf de taart liever zonder fondant of marsepein, dus rol ik zo dun mogelijk uit en zeg erbij dat ze het mogen laten liggen (wat ik zelf ook doe maar sommigen eten het wel allemaal op). Of ik probeer de taart glad te krijgen met botercreme - minder strak resultaat maar voor mij lekkerder!

41

oei vergeten te meten!! shit!!

satin ice smaakt naar marshmallows mieperdepiep, bakels smaakt niet lekker vind ik.

groetjes Tirza     

42

tipsytaartje schreef:

oei vergeten te meten!! shit!! ...

:lol:  :lol: