1

Onderwerp: Marsepein uitrollen op Ikea mat

Hallo allemaal,

vorige week heb ik mijn eerste taart bekleed met marsepein, uitgerold op poedersuiker op onze keukentafel, en het was een ware ramp. Moest de lap uiteindelijk losbikken met de pannekoekschep  :nooo

Komende donderdag ga ik de bruidstaart van mijn beste vriendin maken (weinig geld - geeft niet als het niet perfect is enz..) maar ik wil natuurlijk wel zo perfect mogelijk! Ik heb nu betere kwaliteit marsepein, en ik ga 'm kleuren met Wilton white-white icing color. Op het forum lees ik over de Ikea bureaumat, kun je daar goed op uitrollen zonder poedersuiker of crisco? Of kan ik beter voor crisco op de keukentafel gaan? Ik wil namelijk niet meer met poedersuiker aan de slag, want ik had het overal zitten (bovenop de lap, op mijn rolstok). Of gebruiken jullie op de Ikeamat ook nog crisco? 

Alvast heel hartelijk bedankt voor jullie antwoord!

Groetjes Lois

2

Re: Marsepein uitrollen op Ikea mat

klein beetje crisco doe ik er af en toe op. Geen poedersuiker iig.
Maar van de marsepein wordt de mat vanzelf wel een beetje vettig...
werkt iig ideaal, dus lekker rollen op die mat en vtv een heel klein beetje crisco erop smeren.

Succes iig en ik ben benieuwd naar het eindresultaat!

Enkel met het hart kan men goed zien,
het essentieële is onzichtbaar voor de ogen.

3

Crisco en marsepein is geen goede combi.....marsepein is al vettig (en dus plakkerig) en door de crisco wordt het vaak alleen maar erger.

De ikea-mat is super, heb je verder niks nodig.

4

Oke, bedankt! Ik zet komend weekend wel even een foto op het forum!

5

Als je em uitrolt op de Ikeamat, daarna de mat op zijn kop op de taart leggen en de marsepein eraf pellen. Zo doe ik het altijd, is ideaal.

Groetjes, Petra
Sinds kort ook een website: http://www.prettaart.webklik.nl

6

Dankjewel, dat is ook een goede tip!

7

Karin09 schreef:

Bij mij blijft marsepein en fondant toch echt plakken aan de ikea mat. En ja, ik gebruik wel de gladde kant  ;)
Met de satin ice fondant gaat het nog het beste, maar Bakels plakt echt vast als ik geen crisco gebruik. Geen idee waarom dat gebeurt, of ik maak mijn mat te goed schoon misschien?

Plunger cutters op de mat gebruiken is ook een ramp, maar bij gebrek aan een non stick board leg ik de uitgerolde fondant over op een stuk bakpier, werkt super!

~ Never waste a good crisis... ~

8

Jultie schreef:
Karin09 schreef:

Bij mij blijft marsepein en fondant toch echt plakken aan de ikea mat. En ja, ik gebruik wel de gladde kant  ;)
Met de satin ice fondant gaat het nog het beste, maar Bakels plakt echt vast als ik geen crisco gebruik. Geen idee waarom dat gebeurt, of ik maak mijn mat te goed schoon misschien?

Plunger cutters op de mat gebruiken is ook een ramp, maar bij gebrek aan een non stick board leg ik de uitgerolde fondant over op een stuk bakpier, werkt super!

Bij mij blijft het ook plakken aan de mat. Bij een kleinere taart haal je de plak er makkelijk af, maar bij grotere taarten niet, dus daarom leg ik de mat op zijn kop op de taart en pel em eraf. Poedersuiker vind ik niet lekker werken, omdat ik dat met draaien van de lap aan mijn handen krijg en dan weer aan de rolstok komt en dat weer op de bovenkant van mijn lap.
Plungercutters vind ik wel meevallen op de mat. Ik rol maar een klein stukje uit, haal dat eventjes los en dan zijn er geen problemen, maar bakpapier kan natuurlijk ook.

Groetjes, Petra
Sinds kort ook een website: http://www.prettaart.webklik.nl

9

Ik moet echt wel crisco smeren op de mat, anders krijg ik het er niet af hoor.

10

Jultie schreef:
Karin09 schreef:

Ja, plunger cutters vind ik ook een ramp op die mat.
Maar de flexibele snijplanken van Ikea zijn daar weer heel goed geschikt voor.
Ik doe eigenlijk alles op een doorzichtig tafelzijl van Marskramer en uitsteken dus op die flexibele snijplanken, ideaal.
Soms wel wat pedersuiker maar dan maar een heel klein beetje.
Dit is daar handig voor: http://www.deleukstetaartenshop.nl/mate … -1668.html
Ik moet wel zeggen dat ik alleen fondant gebruik.

Groetjes!

11 Laatst bewerkt door Antony (29-12-2011 10:30)

I'm totally agree with Zitatje that is really useful link.I have entered this site and find some interesting things there......thanks for sharing this......

12

Ik gebruik inderdaad ook de ikeamat maar wel met crisco erbij, anders wil t bij mij ook nog wel eens eraan vast plakken  :s

Ben wel benieuwd geworden naar je taart! Hoe is t gegaan? Heb je een foto??
Groetjes Esther

Groetjes, Esthers Feestelijke Taarten!
https://www.facebook.com/#!/EsthersFeestelijkeTaarten

Ben wel benieuwd geworden naar je taart! Hoe is t gegaan? Heb je een foto??
Groetjes Esther

Groetjes, Esthers Feestelijke Taarten!
https://www.facebook.com/#!/EsthersFeestelijkeTaarten

15

Ik gebruik geen mat bij marsepein, maar wel crisco (op het aanrechtblad) en dan rolt het perfect uit, ik hevel het over door de lap een stuk om te slaan op mijn rolstok en dan de hele lap op de taart tillen...