1

Onderwerp: Inzakken cake, cookie-pan gebruikt en vragen over fondant

Ik heb afgelopen weekend 3 biscuittaarten gebakken. Allen zakten na bakken in. Ik vraag me af hoe dit komt. Ik heb met verwarmde verse eieren gewerkt. Ik heb minimaal 10 minuten au-bain-marie geklopt! Ik heb de oventemp elke 10 minuten opgeschroefd van 140 naar 180 graden. Op het eind heb ik de oven pas op een kier geopend om te prikken of dat de taart gaar was. Ik heb een slagroomtaart gemaakt, maar hoe kan ik een (ingestortte) taart strak met fondant bekleden? Dat wil ik nog wel eens een keer proberen namelijk.
Overigens gebruikte ik geen bakmix. Heeft mijn zus wel eens gedaan. Ook haar taarten zakten in. Ondanks dat ze na het bakken de taart even in een geopende oven liet staan zodat de overgang niet zo groot was. Wat doen we fout?!

Verder vandaag 3 proefbaksels gedaan met m'n nieuwe cookie-pan. Wat een tegenvaller! Eerste deeg was van zandkoekjes.. Rees de pan uit! Daarna het recept op de wikkel van het Wilton-blik gemaakt. Dat was werkelijk een ramp! Zakte na bakken helemaal in, waarna het stokje zielig weer boven kwam 'drijven'..! Tenslotte speculaasdeeg gemaakt. Dit ging goed. Een bolletje van 30 gram is voldoende om de vorm niet te laten overlopen en wel het stokje vast te grijpen tijdens het bakproces. Ook de koek er nadien heel uitkrijgen ging goed! Dat viel me dan nog mee! Helaas kan ik er in mijn oven maar 3 tegelijk van bakken. Dus dat wordt nog wat als ik straks 20 traktatie's 'moet' hebben!

Dan nog wat vragen over het werken met fondant. Ik plakte ogen op het fondant met water en morstte wat waarvan ik vlekken op het fondant kreeg. Oogt zo slordig. Hoe kan ik dit voorkomen? Tips? Wat gebruiken jullie voor 'n plak?

Re: Inzakken cake, cookie-pan gebruikt en vragen over fondant

Wat vervelend dat je taarten inzakken, is zo irritant! Probeer eens 10 tot 15 minuten langer bakken, en kijken of het dan nog steeds inzakt? Of op een hogere temperatuur beginnen? Ik schroef de temperatuur niet op, houd het standaard op zo'n 160-170 graden. Ik gebruik wel de mix.

Voor het plakken met fondant kun je een kwastje gebruiken!

'I love it when a cake comes together'

3

Nóg langer dan 45 minuten in de oven? Wordt ie dan niet 'dreug'? Ik vond hem al zo bruin worden dat ik dacht, haalt ie 't wel in deze baktijd..? Waarom schroef jij niet op? Ik dacht juist dat dat beter was tegen het inzakken..?! Misschien de volgende keer toch een vaste temp pakken..

De mijne gaat zo'n 50-60 minuten op 160 of 170 graden, beetje afhankelijk van de grootte en de mix (biscuit of cake). Biscuit vind ik sowieso erg droog, ik gebruik graag de cupcakemix voor de taart  :Y en die is hartstikke smeuiig  :)

Ik schroef de temperatuur niet op omdat 't bij mij dan ook niet gaar wordt, dan krijg je zo'n 'pudding' in het midden. Maar wie weet dat dat met een goede oven wel heel goed werkt hoor, ik heb een simpele combi  ;)

'I love it when a cake comes together'

Ik bak altijd met funcakes en heb nog nooit problemen gehad.
Ik mix altijd 10 min. hoog en daarna 2 min op laag.

Ik bak op heteluchtoven en begin op 150 graden 20 min. daarna op 175 graden weer 20 min.
Als ze klaar zijn haalik ze er direct uit en stort ze op bakpapier daar af laten koelen.
Ze zijn echt nog nooit mislukt.

Ik gebruik altijd fondant en doe tylose mengen met water zodat het lijm wordt. Een klein beetje tylose en daar water bij doen dit staat bij mij altijd in de koelkast in een afgesloten potje.

Als je lijmt doe dan de lijm op hetgene je gaat plakken en niet op de taart dan zie je de lijm niet. Je moet ook geen klodder erop doen maar een heel klein beetje.

Succes!

Groetjes P@trici@

6

Toen je au bain marie hebt opgeklopt hoe warm is het ei-suiker mengsel dan geworden?  Dat mag maar tot een graad of 38 gaan.
Ik klop ook altijd au bain marie tot een graad of 38 (dan kan ik nog net mijn pinkje in het mengsel steken en voelt het niet te warm aan) en daarna 10 minuten blijven doormixen maar niet meer boven het warme water! dus tot het mengsel terug is afgekoeld. zie ook dat als je aubainmarie klopt de onderkant van de kom waar het mengsel inzit niet het water raakt.
Eieren leg ik niet in warm water als ik deze methode gebruik.
En zoals hierboven al gezegd is denk ik dat je ook iets langer moet bakken (misschien op een iets lagere temperetauur dan, een 160/170 graden ipv 180) Iedere oven is een beetje zoeken.
Voor de vlekken op fondant met water, ken ik niet echt een truukje, gewoon voorzichtig zijn. Misschien weet iemand anders daar een truukje voor.

Tegen de stroom ingaan is de enige manier om bij de bron te komen

7

Oh fijn al die reactie's! Ik ga de volgende keer weer een andere 'bak-tactiek' proberen. Dat van die 38 graden wist ik nog niet. Bedankt voor de reactie's (en misschien volgen er nog meer).

8

ik zie dat je 'kloppen' typt. klop je dan met de hand met een garde of wel met een echte mixer?
zelf bak ik altijd op 150 graden, en dan een minuut of 40.

oogjes bijvoorbeeld opplakken met water kan prima, maar je hebt dan niet eens een druppel nodig. een natte vinger is dan al genoeg, en dan wel de natte vinger aan het oogje smeren en niet op de taart want dan maak je een te grote vlek. zelf gebruik ik zo'n kwastje waar water in zit, te koop in de webshop en superhandig!

oja, ik gebruik trouwens wel de biscuitmix van funcakes, lekker en veel makkelijker! geen gedoe met eerst eieren kloppen en zo. gewoon alles in de mixerkom gooien, apparaat aanzetten en klaar!

9

Janee met de mixer inderdaad :) Waarom deed hier weer iemand dat trouwens 2 minuten op een lagere stand op het einde?

10

oke, dan is het goed haha! anders krijg je nooit een luchtige taart.
die 2 minuten op de laagste stand moet je doen om de grote luchtbellen eruit te krijgen.

11

Ok. Thx!

Heb je de bloem er ook doorheen geklopt?

"Het geluk in uw leven hangt af van de aard uwer gedachten."
https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/

13

Hahaha! :P Nee, dat heb ik er zachtjes doorheen 'gevouwden' met een grote opscheplepel.

Kijk anders even op mijn blog :)

"Het geluk in uw leven hangt af van de aard uwer gedachten."
https://www.facebook.com/Suikertaartjes.Suuz http://suikertaartjes-wavy-taart.blogspot.com/