Onderwerp: Inzakken cake, cookie-pan gebruikt en vragen over fondant
Ik heb afgelopen weekend 3 biscuittaarten gebakken. Allen zakten na bakken in. Ik vraag me af hoe dit komt. Ik heb met verwarmde verse eieren gewerkt. Ik heb minimaal 10 minuten au-bain-marie geklopt! Ik heb de oventemp elke 10 minuten opgeschroefd van 140 naar 180 graden. Op het eind heb ik de oven pas op een kier geopend om te prikken of dat de taart gaar was. Ik heb een slagroomtaart gemaakt, maar hoe kan ik een (ingestortte) taart strak met fondant bekleden? Dat wil ik nog wel eens een keer proberen namelijk.
Overigens gebruikte ik geen bakmix. Heeft mijn zus wel eens gedaan. Ook haar taarten zakten in. Ondanks dat ze na het bakken de taart even in een geopende oven liet staan zodat de overgang niet zo groot was. Wat doen we fout?!
Verder vandaag 3 proefbaksels gedaan met m'n nieuwe cookie-pan. Wat een tegenvaller! Eerste deeg was van zandkoekjes.. Rees de pan uit! Daarna het recept op de wikkel van het Wilton-blik gemaakt. Dat was werkelijk een ramp! Zakte na bakken helemaal in, waarna het stokje zielig weer boven kwam 'drijven'..! Tenslotte speculaasdeeg gemaakt. Dit ging goed. Een bolletje van 30 gram is voldoende om de vorm niet te laten overlopen en wel het stokje vast te grijpen tijdens het bakproces. Ook de koek er nadien heel uitkrijgen ging goed! Dat viel me dan nog mee! Helaas kan ik er in mijn oven maar 3 tegelijk van bakken. Dus dat wordt nog wat als ik straks 20 traktatie's 'moet' hebben!
Dan nog wat vragen over het werken met fondant. Ik plakte ogen op het fondant met water en morstte wat waarvan ik vlekken op het fondant kreeg. Oogt zo slordig. Hoe kan ik dit voorkomen? Tips? Wat gebruiken jullie voor 'n plak?