1

Onderwerp: Moeilijke kleur maken??

Hallo allemaal,

Voor mijn jongste zoon zijn verjaardag moet ik een puzzel-taart maken met Finn McMissile uit de Cars 2 film. Nu is de kleur van die auto staalblauw, grijs met een zweem blauw dus. Een kleur die je niet even standaard in het fondant-schap vindt... Ik zal dus zelf moeten gaan kleuren en daar heb ik geen ervaring mee.  Ik weet al dat ik kleurstof maar met hele kleine beetjes met een prikkertje in de fondant moet doen, maar ik zou graag wat tips krijgen over hoe ik de juiste kleur kan krijgen.

Volgens mij kan ik 3 dingen doen
-grijze fondant kopen en dat met blauwe kleurstof bijkleuren
-witte fondant kopen en dan maar uitproberen met zwarte en blauwe kleurstof
-blauwe fondant eerst lichter maken met witte fondant (de standaard lichtblauwe fondant is té blauw) en daarna met zwarte kleurstof grijs maken.

Ik ben bang dat alle 3 de manieren een totaal verschillend resultaat gaat opleveren en ik ben heel benieuwd of er hier al mensen zijn die ervaring hebben met die kleur van Finn of een idee hebben wat ik het beste kan doen.

Groetjes Saskia

2

Re: Moeilijke kleur maken??

Ik zou echt van wit uitgaan en op een proefbolletje uitproberen wat er gebeurd, en da goed bijhouden hoeveel je van alles toevoegd :Y

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

3

Hoi Adrienne,

Dankjewel, ik denk dat ik dat maar ga proberen. Van wit uitgaan leek mij ook wel het veiligst. Ik vind het ook zo zonde om fondant te verknallen... Dan kan ik het wel bewaren voor 'n keer dat ik 'de foute kleur' wil gebruiken, maar ik doe het liever meteen goed.

Groetjes Saskia

4

ooooo, die kleur.... prachtige kleur, haddenook zo'n auto, en die kleur heb ik ook in halsters,haha.

ik heb hem een keer per ongeluk gemaakt met wat prutsen, maar weet niet precies de hoeveelheden....
volgens mij had ik op dat moment wat dieper muisgrijs (van liqourice black) en deed ik er toen een beetje navy blauw bij. of net andersom.
(gebruik zelf blanke marsepein,dus weet neit hoe het effect is bij fondant)
het waren iedergeval die 2 kleuren. dat weet ik wel zeker, want toen had ik de royal blue ook nog niet,dus die was het zeker niet.

Je kunt alleen tijd verspillen,als je vergeet ervan te genieten

5

Oh, Rorico, goede tip, ik ga even op zoek!

6

Mss is je kleur al gelukt, maar wat ik doe bij het kleuren is eerst de twee kleuren apart maken, en dan de 2 kleuren fondant beetje bij beetje mengen, ipv twee soorten kleurstof met prikkertjes op dezelfde bol fondant. Snap je? Dat geeft ietsje meer controle over de kleuren vind ik.

7

Hallo Kristien,

Ik ga het van het weekend uitproberen en dan neem ik ook jouw tip even mee.

Groetjes Saskia

8

rorico schreef:

ooooo, die kleur.... prachtige kleur, haddenook zo'n auto, en die kleur heb ik ook in halsters,haha.

ik heb hem een keer per ongeluk gemaakt met wat prutsen, maar weet niet precies de hoeveelheden....
volgens mij had ik op dat moment wat dieper muisgrijs (van liqourice black) en deed ik er toen een beetje navy blauw bij. of net andersom.
(gebruik zelf blanke marsepein,dus weet neit hoe het effect is bij fondant)
het waren iedergeval die 2 kleuren. dat weet ik wel zeker, want toen had ik de royal blue ook nog niet,dus die was het zeker niet.

En om het af te maken, sprayen met pearl spray van PME. Succes verzekerd!  :Y

'Could Everything In Life Be So Jillicious'
www.jilliciousgoods.nl, alle ingredienten in huis om van elke gelegenheid een "Jillicious Good" feestje te maken.