1

Onderwerp: Vullingen voor Macarons

Voor de kerst heb ik verschillende macarons gemaakt. De vullingen komen uit een het boek Patisserie! van Christophe Felder. Als je ooit nog een goed boek wilt is dit echt een aanrader. Ik kreeg het van mijn Schoonzus en ik wil het echt nooit meer kwijt.
Ik beschrijf hieronder alleen de vullingen die ik heb uitgeprobeerd.

Goede tip: Maak eerst de vulling en daarna de macarons. De vullingen moeten een paar uur opstijven

Citroen basilicumvulling

Ingredienten:
1/2 gelatineblaadje
140 gr eieren (ca 3)
135 gr fijne kristalsuiker (ik heb het met gewone kristalsuiker gedaan en dat wil prima)
1,3 dl citroensap
10 basilicumblaadjes
175 gr boter in blokjes
30 gr amandelpoeder (heb ik weggelaten en het smaakte prima)

Laat de gelatine weken in koud water
Doet de eieren en de suiker in een steelpan met een dikke bodem en klop alles licht
Voeg het gezeefde citroensap al roerend toe en verhit het geheel op middelhoog vuur
Scheur de basilicumblaadjes in kleine stukjes (ik heb ze geknipt) en meng ze door het ei-suikermengsel
Verhit de creme tot ze gaat koken, hij wordt zo dik als banketbakkersroom. Blijf steeds roeren. Voeg als de creme gekookt heeft de uitgelekte gelatine toe. Schenk de creme door een zeef bij de boter. Mix de creme 1 minuut met een staafmixer om er een gladde, glanzende en homogene massa van te maken. Schep het amandelpoeder er met een spatel door. Dek de creme af met huishoudfolie en zet hem minimaal 2 uur in de koelkast.

Aardbeien ganache

Ingredienten:

300 gr witte chocolade
300 gr aardbeien
30- gr fijne kristalsuiker

Hak de witte chocolade heel fijn en doe hem in een kom
verwijder de kroontjes van de aardbeien en doe ze samen met de suiker in een steelpan. Plet de vruchten met behulp van een spatel. Pureer ze met een staafmixer en duw de puree als ze een beetje warm is met een spatel door een zeef boven de kom met de fijngehakte chocolade. Laat de witte chocolade smelten en meng de ganache dan voorzichtig met een spatel (ik heb gewoon de mixer erop gezet)
Verhit met mengsel zachtjes asl de chocolade nog niet helemaal gesmolten is, Schenk het in een kom en zet die minstens 3 uur in de koelkast. Het duurt iets langer voordag deze ganache opstijft.

Bananenkaramel (deze vonden wij allemaal het minst lekker van de 3 vullingen)

Ingredienten:

200 gr gepelde bananen
2 el citroensap
1 el bruine rum
280 gr witte chocolade
80 gr fijne kristalsuiker
50ml slagroom
40 gr boter in blokjes

Doe de banaan, het citroensap en de bruine rum in de keukenmachine en pureer de banaan.
Hak de witte chocolade fijn en doe die in een kom.
Laat de kristalsuiker ine een steelpan met een dikke bodem op middelhoog vuur smelten. Laat de suiker koken toto hij een donrbruine karamelkleur krijgt. Zet het vuur dan uit en schenk er langzaam al roerend de slagroom bij, zodat de karamel niet doorkookt
Voeg de bananenpuree toe en meng alles met een spatel tot een gladde massa.
Schenk de bananenkaramel over de witte schocolade
Meng alles voorzichtig en pureer het geheel tot oslot met een staafmixer. Zo wordt de karamel mooi glad en homogeen. Laat de met huishoudfolie afgedekte karamel in de koelkast opstijven.

Gewoon omdat het leuk is een taart te zijn
Groetjes Heidi

2

Re: Vullingen voor Macarons

Wat een goed topic!
Kun je ook aangeven voor hoeveel macarons deze vullingen zijn?

Veni Vidi Velpon: ik kwam, zag en bleef plakken :)