1

Onderwerp: Cupcakes komen niet goed omhoog!

Hallo,

Ik ben sinds kort de cupcakes aan het maken zonder een mixverpakking.

De ingrediënten die ik nu gebruik zijn:
- 125 gram roomboter
- 125 gram kristalsuiker
- 125 gram zelfrijzend bakmeel
- 2 eieren
- 2 eetlepels melk

170 graden en dan 15-20 minuten bakken.

Dit zou een beslag moeten zijn voor 12 cupcakes. Maar als ik ze alle 12 vul komt de meerderheid niet goed omhoog.

Iemand tips?

2

Re: Cupcakes komen niet goed omhoog!

Ik zou de melk eruit laten en de boter, de suiker en de eieren goed mengen. Dan zelfrijzend bakmeel erbij en dan meteen stoppen met mixen wanneer alles gemengd is.  Te lang doormixen zorgt ervoor dat ze niet genoeg rijzen.

3

Het is een prima recept (van Nigella Lawson).

De melk maakt het juist luchtiger, dus dat zou ik er zeker in laten!

Hoe hoog wil je je cupcakes?

Want met dit recept vul ik ook 12 cups, en mijn cakejes komen mooi net tot aan de rand...
Als je er natuurlijk een bol bovenop wil, dan moet je meer beslag maken.

Voor cupcakes mix ik mijn beslag ook gewoon met de klopper, dus niet met een keukenmachine. Het moet maar even gemengd worden, niet echt opgeklopt.
En het kan zijn dat de temperatuur te hoog is - ben je zeker dat 170°C ook werkelijk 170°C in je oven is? Als de temperatuur te hoog staat, gaat de buitenkant van je cupcake te snel bakken en kan het niet meer rijzen, dan krijg je een compacte massa.

Een dag zonder iets nieuws geleerd te hebben, is een dag niet geleefd!
Brengen jullie ook eens een bezoekje aan mijn blogspot: www.cakechiqueboutique.blogspot.com

4

@ Marie-popo:

Het is ook zeker een goed recept. Het is wel zo dat ik het eerst met de handmixer deed en nu met een keukenmachine..Maar laatst met een vriendin ook met een handmixer gedaan en toen kon ze er echt maar 10 goed vullen.
Ik ga er wel van uit dat 170°C de echte temperatuur is. Is wel een vrije nieuwe oven? Wat is anders een optie? Iets lager zetten en langer in de oven?

Op mijn cupcakes hoeft geen bolletje maar gewoon eigenlijk mooi tot aan de rand zodat ik ze mooi kan versieren.

Ik doe ook mijn ingrediënten er beetje bij beetje in, zodat het goed opgenomen kan worden.

5

gebruiken jullie kristalsuiker of witte basterdsuiker voor de cupcakes van nigella? Had een recept van haar gevonden (hetgeen hier boven staat) maar daar stond namelijk witte basterdsuiker in + nog een half zakje vanillesuiker.

Ga morgen cupcakes bakken voor de traktatie van mijn dochter op school, de decoraties liggen al klaar, gaat zoooooooooo leuk worden. Maar dan moeten de cupcakes wel lukken natuurlijk  :s

Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan...
http://www.linascakeshop.nl

6

Lysenka schreef:

@ Marie-popo:

Het is ook zeker een goed recept. Het is wel zo dat ik het eerst met de handmixer deed en nu met een keukenmachine..Maar laatst met een vriendin ook met een handmixer gedaan en toen kon ze er echt maar 10 goed vullen.
Ik ga er wel van uit dat 170°C de echte temperatuur is. Is wel een vrije nieuwe oven? Wat is anders een optie? Iets lager zetten en langer in de oven?

Op mijn cupcakes hoeft geen bolletje maar gewoon eigenlijk mooi tot aan de rand zodat ik ze mooi kan versieren.

Ik doe ook mijn ingrediënten er beetje bij beetje in, zodat het goed opgenomen kan worden.

Ja, misschien moet je eens wat proberen, de oven wat lager zetten idd, de cups wat meer vullen...
Het is jammer genoeg geen exacte wetenschap.

Brengen jullie ook eens een bezoekje aan mijn blogspot: www.cakechiqueboutique.blogspot.com

7

Marie-Popo schreef:
Lysenka schreef:

@ Marie-popo:

Ja, misschien moet je eens wat proberen, de oven wat lager zetten idd, de cups wat meer vullen...

Ik heb ze vandaag nog een keer gemaakt en ze kwamen goed omhoog. roomboter van de AH gebruikt en heb de oven iets lager gezet!

8

Lysenka schreef:
Marie-Popo schreef:
Lysenka schreef:

@ Marie-popo:

Ik heb ze vandaag nog een keer gemaakt en ze kwamen goed omhoog. roomboter van de AH gebruikt en heb de oven iets lager gezet!

:thumb: