Onderwerp: Zelf maken: vanillesuiker

Vanillesuiker zelf maken is simpel en goedkoop. Je hebt wel een week geduld nodig, maar dan heb je ook wat.

De vanillesuiker zakjes kosten gemiddeld € 9,- per kilo. Heb net even bij AH online gekeken  :P. Ik heb de vanillesuiker voor nog geen  € 2,- gemaakt. Hoop dat jullie er wat aan hebben.

Ingrediënten voor 1 kilo:
- 2 vanillestokjes
- 1 kilo kristalsuiker (of witte basterdsuiker)

Bereiding:
1. Snijd de vanillestokjes in 2 gelijke stukken.
2. Doe 200 gram kristalsuiker in een glazen pot. 
3. Doe een stukje vanillestokje in de pot.
4. Ga zo verder, 200 gram suiker, een stukje vanillestokje.
5. Doe de deksel op de pot. Laat een week staan.

Eet smakelijk!

2

Re: Zelf maken: vanillesuiker

..en waarschijnlijk smaakt het nog beter dan de chemische vanillesmaak uit een zakje!

Ik ga het een keer proberen! bedankt.  :)

Hahaha ja idd... Vanillesuiker zonder chemisch smaakje!  :thumb:

4

Zeker niet al lekker na een dag? :') Ik wist niet dat je het zo lang moest laten staan... Nou ja, dan maar heel veel zakjes kopen voor mijn vanillecupcakes.

Ik maak sites. Cakes alleen voor de lol.

5

Vanillesuiker heb ik in van die grotere potjes zitten (ter grote van zo'n kruidenbusje) is al goedkoper dan die zakjes.
Ik heb altijd een flesje eigen gemaakte vanille extract staan.
Vanille extract is moeilijk te vinden, en vanille essence is helemaal chemisch.
De vanille extract is simpel te maken: heupflesje vodka, 2 opengesneden vanillestokjes erin en wegzetten. Af en toe lekker schudden.
En in principe raakt het nooit op, want als je de helft gebruikt hebt, vul je het gewoon weer aan met verse vodka :)

Als ik ergens vanille in moet hebben, gebruik ik vaak een scheutje van die eigen gemaakte vanille extract ipv suiker (indien het recept het vocht toe laat en het nog moet koken/bakken).

6

ik heb zo'n grote pot vanillesuiker van 1 kg bij de Makro gekocht (geen idee voor hoeveel natuurlijk :o ), wel makkelijk, is van Dr O ;)  Hebben ze ook Klopfix van

Eerst denken dan doen..... zoooo moeilijk!
www.facebook.com/TaartNatuurlijk   www.taartnatuurlijk.nl

Carien schreef:

ik heb zo'n grote pot vanillesuiker van 1 kg bij de Makro gekocht (geen idee voor hoeveel natuurlijk :o ), wel makkelijk, is van Dr O ;)  Hebben ze ook Klopfix van

Maar die was vast duurder dan 2 euro?

Vind dit wel een goede tip, ga t eens proberen!

8

Hoi allemaal!Is er nog een plaatsje vrij voor mij?Mijn naam is Lene,56 jaar en nog steeds gelukkig en verliefd gehuwd!Mama van twee lieve dochters,ééntje van 35jaar en ééntje die nog thuis woont van 28jaar!Met ons allen vormen wij een "lekkerbekkenbende"!!!Bedankt voor jullie leerzame site!
Mag ik ook een tip kwijt???
Uitgeschraapte vanillepeulen bewijzen 100maal met één peul,héél wat diensten,indien je ze zorgvuldig afspoeld en droogt!Niet te geloven,zelf geprobeerd en ja hoor,een goede peul is meervoudig te gebruiken!Uit de suikerpot,afspoelen,drogen,in de zoutpot!Heerlijk vanillezout!!!Na dat langdurig gebruik,snij ik ze grof in stukken en maal ze héél fijn met een koffiemolen!Het poeder doet net zo exellent zijn dienst als aroma's of andere toestanden en...het blijft pure natuur!!!Proberen?Zeker doen en veel sukses aan iedereen!!!Vriendelijke groetjes en héél veel bakgenot,Lene

9

Ik had eerst lekker vanille-ijs gemaakt met 2 vanillepeulen en daarna lekker in een suikerpot gestopt, beide errug lekkerrrrr
Haha, je kan het dus idd voor meerdere doeleinden gebruiken  :Y

It's just a piece of cake

10

scheelt het qua smaak een hoop? want voor t geld maakt t mij niet zo veel uit, aangezien je bij de lidl 10x8 gr voor 0,19 euro hebt, dus dat is maar 2,37 per kilo;)

xRoosjex schreef:

scheelt het qua smaak een hoop? want voor t geld maakt t mij niet zo veel uit, aangezien je bij de lidl 10x8 gr voor 0,19 euro hebt, dus dat is maar 2,37 per kilo;)

Ben hier ook wel benieuwd naar. :)

@Lene: Hmm, vanille zout, dat moet ik eens proberen. Waar gebruik je de fijn gemalen peulen voor? Gewoon door bijv. een cake beslag?

12

raar berichtje staat hier tussen van iemand die zich voorstelt..?

anyway, ja ik koop gewoon altijd vanillesuiker het is best goedkoop al vind ik..

13

Je kunt ook suiker en vanillestokjes in de blender of hakselaar van je staafmixer stoppen, flink laten draaien en dan heb je vanillesuiker die je meteen kunt gebruiken en die er ook leuk uitziet met zwarte stukjes erin. Als je geen grote stukken stokjes wilt, even zeven.

Tieneke

14

xRoosjex schreef:

Het is véél lekkerder dan vanillesuiker uit die zakjes of van zo'n grote pot. Daar zit namelijk helemaal geen echte vanille in, alleen maar chemische vanilline, dat toch echt wel minder goed smaakt. Je kunt het herkennen wanneer echte vanille is gebruikt, wanneer er zwarte puntjes in zitten.
Dus: kleine moeite, groot plezier en maak je eigen vanillesuiker!