1

Onderwerp: Hoe moeilijk kan het zijn...

... om een biscuit te bakken!  :o

Ik heb nu al vier taarten gemaakt en ik vind het zooo leuk!
Heb de taarten tot nu toe gemaakt met chocoladecake deeg. Zo'n kant en klaar pak uit de supermarkt met alleen water toevoegen  ;)
Nu wil ik graag een biscuit bakken maar het lukt met gewoon niet!

Heb al diverse recepten van het forum gebruikt, vandaag het
recept van Lady Sharon gemaakt. Hoewel hij niet heel veel omhoog kwam leek hij voor het eerst super mooi! Maar helaas, na een half uurtje afkoelen in de oven zag ik dat hij helemaal ingezakt was, wederom! Ik heb hem nog omgedraaid maar dat mocht niet meer baten... Ook deze biscuit krijgt een enkeltje prullenbak.

Help, wie weet een perfect recept dat gewoon niet kan mislukken of wie heeft een gouden tip?

groetjes Thea

2

Re: Hoe moeilijk kan het zijn...

Ondanks dat ie niet mooi hoog is, als je 3 lage biscuits heb kan je deze ook gewoon stapelen,  weggooien vind ik zo zonde :p.

Ik heb vandaag biscuit van funcakes gekocht die is redelijk simpel, maar ik moet hem nog testen (anderen zijn er erg enthousiast over)

Ik had t probleem met onderstaande recept dat ik gewoon voor mijn springvorm te weinig biscuit maakte maar misschien heb je hier iets aan;

5 eieren in een bakje heet water leggen.
150 gr suiker (en een zakje van suiker)
125 gr bloem
25 gr maizena.
Bloem en Maizena zeven.

Eieren en suiker opkloppen tot het heel hoog is en dan de gezeefde bloem met maizena erdoorheen spatelen (let op: NIET MIXEN).

Dit is voor een vorm van 24 cm geloof ik.

x

ik gebruik ook de mix funcakes
die vind ik het makkelijkste en mooiste om biscuits te bakken

anders als ik een recept volgen gaat het mis met de meel doorspatelen dan gaat al mijn lucht eruit

gr

4

Bedankt voor de reacties, ik heb de bloem en bakpoeder er op de laagste stand door heen gemixt. Dat stond ook op deze manier in het recept.. dat is dus uit den boze?!
Dat de taart niet heel erg omhoog komt vind ik niet zo'n probleem. Desnoods maak ik de volgende keer gewoon wat meer mix.

Ik heb vanmorgen de ingeplofte 'eierkoek' weer uit de prullenbak gevist en ontleed. Nu bleek de binnenkant lang niet gaar te zijn.. was helemaal plakkerig. Ondanks dat ik de baktijd al 20 min langer had gedaan en ik meende dat de prikker schoon was. Misschien is dit het probleem!

Ik zal straks naar de winkel voor nieuwe eieren en dan nog maar een poging wagen! Het zal me toch een keer moeten lukken!
Op welke temperatuur en hoe lang bakken jullie de mix?

groetjes Thea

5

Je schreef dat je het biscuit een half uurtje liet afkoelen in de oven?

Dat zou je misschien beter niet meer doen. Bakken en wanneer die gaar is, meteen uit de oven en omkeren op een rooster om af te koelen.

Temperatuur voor mix (bij mij met hete lucht) - voor een taart van 20cm:

10min op 140°
10min op 150°
20min op 160°

Pas in de laatste paar minuten de oven openen om met een prikker te kijken of die gaar is.
Je kan ook al zien dat het biscuit goed gebakken is wanneer de randjes loskomen van de vorm.

Een dag zonder iets nieuws geleerd te hebben, is een dag niet geleefd!
Brengen jullie ook eens een bezoekje aan mijn blogspot: www.cakechiqueboutique.blogspot.com

ik bak mijn biscuit van 25 cm in de combimagnetron
ik begin met 140 graden voorverwarmen en als het biscuit erin gaat stel ik in op 180 graden
dan loopt de temp. op als het biscuits bakt en dan 45 min ongeveer

gr

7

Ik gebruik ook de mix van funcakes.
Daar kun je echt niets fout mee doen!
Gewoon alles volgens recept en als ie klaar is gelijk uit de oven even af laten koelen en beginnen maar!

Ik ben voor de echte taarten begonnen met funcake en dat bevalt me echt zo goed!

Groetjes Knollie

Uit je dak met GEBAK!!!!

8

Ik gebruik ook de mix en wil niet anders meer!
En inderdaad....de biscuit zeker niet in de oven af laten koelen maar gelijk storten op een rooster  :Y
Mijn biscuits bak ik op 150 gr hetelucht constante temperatuur. Een 25 cm bak ik zeker wel 50 minuten.

9

Ik heb hem op 150 graden gebakken zonder voorverwarmen, hij heeft er zeker 1,5 uren ingezeten (misschien nog wel langer) Maar eerder was hij gewoon echt niet gaar! Uiteindelijk heb ik een soort droge eierkoek  :/  Ik heb hem wel gebruikt en gevuld dus ben heel benieuwd hoe hij smaakt (hij is voor mijn schoonouders voor 1e kerstdag) Maar goed, wederop mislukt dus....

Helaas geen taartenwinkel in de buurt, alleen de jamin.
Ik vond de mix daar alleen zo duur! Maar goed, ik geloof dat ik er toch maar aan moet geloven.

10

thea83 schreef:

Ik heb hem op 150 graden gebakken zonder voorverwarmen, hij heeft er zeker 1,5 uren ingezeten (misschien nog wel langer) Maar eerder was hij gewoon echt niet gaar! Uiteindelijk heb ik een soort droge eierkoek  :/  Ik heb hem wel gebruikt en gevuld dus ben heel benieuwd hoe hij smaakt (hij is voor mijn schoonouders voor 1e kerstdag) Maar goed, wederop mislukt dus....

Helaas geen taartenwinkel in de buurt, alleen de jamin.
Ik vond de mix daar alleen zo duur! Maar goed, ik geloof dat ik er toch maar aan moet geloven.

Maar heb je een hetelucht oven of een gewone oven?
Want 150° in een gewone oven is een nogal lage temperatuur, dan is het normaal dat het zo lang duurt.
Je moet eens even kijken onder deze link, die kwam ik toevallig vandaag nog tegen:
http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=125276

Bakken betekent ook echt wel stap voor stap het recept volgen, juist afmeten en afwegen, het is precisiewerk!

Een dag zonder iets nieuws geleerd te hebben, is een dag niet geleefd!
Brengen jullie ook eens een bezoekje aan mijn blogspot: www.cakechiqueboutique.blogspot.com

@thea

ik heb ook geen taartwinkel in de buurt
maar gelukkig bestaan er ook webshops om alles te bestellen
kijk maar eens op google of hier in de webshop

gr

12

Ik heb ook die mix gebruik van die site.
Mijn eerste taart was ook ingezakt en ook helemaal niet gaar van binnen.
stond op de zak 40 min op 160 graden.
Nou heb ik het nog een keer gedaan en heb nu ook de eieren in heet water geleg dat las ik hier ergens.
en heb hem nu niet 40 min. maar een uur in de combimagnetron gedaan en dat ging wel goed.
hoop dat het nu ook goed gegaan is bij jou.

13

Ik heb bij mijn eerste taart helemaal zelf de biscuit gebakken. Dit ging suppergoed maarre ik vond hem te luchtig! Nu heb ik de biscuit van funcakes geprobeerd en die blijven iets compacter wat ik eigenlijk prettiger vind. Mijn oven verwarm ik voor op 140 graden, daarna de taart erin voor 10 min. Daarna 10 min. op 150 graden en 5 minuten op 185 graden. Dan prik ik in het midden met een sateprikker en tot nu toe zijn al mijn taarten in die tijd gaar en redelijk plat en egaal gebakken. De zelf gemaakte biscuit heb ik op het laatst 10 min. op 185 graden in de oven gehad en ook hiermee geen enkel probleem gehad.

Ik kan ook met hete lucht bakken maar dit vind ik niet fijn. Dit gaat vaak te snel!?

Snoep verstandig....maak een taart, geef hem weg en.......blijf zelf op gewicht! :)

14

Bedankt voor de reacties! Ik heb een hetelucht oven.
Ik heb nu de mix van funcakes gehaald, voorlopig hoef ik even geen taart te maken maar de volgende keer gebruik ik dus.
Hopelijk gaat dat wel lukken!

15

ik gebruikte normaal mix vanuit de webshop of maakte het zelf en dat werkte super, nu was ik in de stad bij jamin en daar mix meegenomen, maar ik krijg hem niet gaar van binnen :S:S

daaaaaaaaaaaag eieren en tijd.............

kan ik straks naar de winkel om het alsnog zelf te gaan maken

16

DaphneX schreef:

ik gebruikte normaal mix vanuit de webshop of maakte het zelf en dat werkte super, nu was ik in de stad bij jamin en daar mix meegenomen, maar ik krijg hem niet gaar van binnen :S:S

daaaaaaaaaaaag eieren en tijd.............

kan ik straks naar de winkel om het alsnog zelf te gaan maken

Haal hem ook wel bij de Jamin...is toch dezelfde als in de webshop??

Snoep verstandig....maak een taart, geef hem weg en.......blijf zelf op gewicht! :)

17

ik bak mijn taarten met funcakes op 180 graden ik heb zo`n combi ding
aanzetten voordat ik de mix ga maken ondertussen de mix maken en daarna gelijk in de oven dus heeft ie 10 min voorverwarmd en bak hem dan 30 min
en hij is gaar

18

Het was inderdaad uit den boze om de bloem en maizena er door heen te kloppen.
Dit moet je echt spatelen en zo kort mogelijk.
...maar eh..ik gebruik vaker mix  ( koop dit dan ook groot in) dan bloem en maizena...maar het kan zeker wel.

Ik verwarm mijn oven altijd voor.
Nu staat de keukenmachine aan om die 10 minuten te mixen en de oven staat ook aan.
.

19

Nietde funcakes, maar huismerk van jamin

20

OOOOHHH, die hebben ze hier bij de Jamin niet, vandaar......