1 Laatst bewerkt door suuzje81 (24-11-2011 13:47)

Onderwerp: Strik maken

Ik wil voor op de taart een strik maken. Maar nu lees ik overal dat je tylose en royal icing moet gebruiken. Ik heb het niet in huis, kan het ook zonder?

2

Re: Strik maken

Die tylose is bedoeld om de fondant te laten uitharden. Zonder dat, zakt je strik in (tenzij je uithardende fondant in huis hebt).
Royal icing is bedoeld om alles aan elkaar te plakken. Dat zou eventueel ook met eetbare lijm kunnen, maar daarvoor gebruik je weer tylose.

Zondag 14 oktober loop ik 4 Mijl voor de Dierenbescherming afdeling Groningen. Je kan mijn actie steunen via http://www.geef.nl/sharon of http://www.geef.nl/actie/miles-4-animals - Alvast bedankt!

Hoi!
Ik wil ook een strikmaken, maar heb het de vorige keer met gewone marsepein (1:4) gedaan, het werd maar niet hard! Kun je beter dus fondant gebruiken? Tylose heb ik in huis. Rolfondant ook. dus het zou nu moeten lukken? Om te lijmen neem ik poedersuiker en ietsie pietsie water. Dat werkt ook prima!
Hoor nog graag wat tips over de strik...

4

Bij sommige fondant gebruik ik niet eens tylose omdat dez al vanzelf uithardt (bakels bv, FunCake wordt zelfs met tylose niet echt hard, vind ik). Waneer ik geen RI heb doe ik, net als Marjolein, poedersuiker+water. Die maak ik dan wel heel erg dik.
Marsepein wordt iig niet hard  :nooo

Hoi Esther, nee dat heb ik na veel ervaringen gelezen te hebben nu ook begrepen :lol: Ik heb nu fondant van Funcakes (250gr) met 3 gram tylose in de 'week' staan. Vanavond de lussen maken. Heb inmiddels ook Satin Ice in huis. Dat schijnt helemaal de bom te zijn voor strikken...als die fondant van FC ook niet werkt, ga ik daar maar eens mee aan de slag. Taart moet pas 23 december klaar, dus ik heb nog even om te proberen.

Het is gelukt! Met fondant en tylose
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-4AGBKSAL.jpg

7

Ziet er goed uit!

8

Mooi hoor....Hoe krijg je die zwarte randjes op de zijkant van die strikken??

9

Om nog even terug te komen op de marsepein... Marsepein en tylose hebben gewoon geen relatie met elkaar, dat werkt niet. Je kunt er nog zoveel tylose doorkneden, maar marsepein zal nooit helemaal hard worden.

Een strik die mooi rechtop moet blijven staan maak je dus altijd met fondant met tylose erdoorheen. (Of bij sommige fondant eventueel zonder tylose, maar dan duurt het langer voordat de lussen uitgehard zijn)

De randjes op de zijkant van de strik kun je maken door bijv. met de sugarcraftgun dunne slierten te maken en die bovenop de lussen te lijmen. Of je kunt het doen door er met royal icing een randje op te spuiten. Dan wel goed laten drogen voordat je de andere kant van de lus doet.

Succes!

Groetjes, Paula

Let’s make something Amazing!  http://www.amazingcakes.nl/
Winkel~Webshop~Workshops~Wilton Cursussen  https://www.facebook.com/amazingcakes.nederland

10

Marjolein1980 schreef:

Het is gelukt! Met fondant en tylose
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-4AGBKSAL.jpg

Hij is inderdaad goed gelukt  :thumb:

Zeker goed gelukt  :thumb:
Ik gebruik zelf overigens nooit tylose en voor vastplakken altijd water maar idd poedersuiker is een goede optie

Groetjes Romee,
Weer begonnen, net even anders!

12

twinstwins schreef:

Mooi hoor....Hoe krijg je die zwarte randjes op de zijkant van die strikken??

Die zijn gemaakt met een sugar gun en er opgeplakt ;)

13

:(  Boehoeoeoe had ik maar een sugarCraftgun.. :( .. :D

Maar ik lees dat het eventueel ook kan met RI.....Altijd goedkoper dan een  :D SugarCraftGun... :thumb:

Hallo dames!

Geen sugargun, geen royal icing, deze zijn gewoon met de hand gerold tot hele dunne sliertjes!! :-) Ik heb geen sugargun, vind hem te duur....ik stop hem wel elke keer in mijn winkelmandje, maar op het eind verwijder ik hem toch weer:-)

15

Ziet er goed uit! Mag ik vragen hoe je die sliertjes bij de strik hebt gemaakt?

16

Je onderschrift is absoluut waar! Mooi gelukt!

Winnie88 schreef:

Ziet er goed uit! Mag ik vragen hoe je die sliertjes bij de strik hebt gemaakt?

Ik heb reepjes fondant om bestek gerold. Mijn bestek heeft ronde handvatten (met rechte handvatten zou ik het niet proberen). Je kunt ook een dikke breinaald, of een houten lepel gebruiken, als hij maar rond is. Daar rol ik hem dan om heen en laat hem een nachtje drogen en klaar!

Pompidom86 schreef:

Je onderschrift is absoluut waar! Mooi gelukt!

Dank je wel!

19

Net begonnen aan m'n eerste strik, met fondant van funcakes, heb niks anders... Had even niet verder gelezen dan m'n neus lang is en wist niet dat de tylose in moest weken.
Lussen liggen op de keuken, en zijn (nu 3 uur later) keihard! Morgen maar eens kijken hoe ze als strik zijn.

taartenvanirma.simpsite.nl
Alles kan, behalve omhoog vallen, dat is onmogelijk...

20

Succes met je strik! Kan prima hoor zonder in te laten werken!

CountryIrma schreef:

Net begonnen aan m'n eerste strik, met fondant van funcakes, heb niks anders... Had even niet verder gelezen dan m'n neus lang is en wist niet dat de tylose in moest weken.
Lussen liggen op de keuken, en zijn (nu 3 uur later) keihard! Morgen maar eens kijken hoe ze als strik zijn.

Idd, fondant van FC wordt zelf al keihard. ben wel benieuwd naar het eindresultaat!! Foto?

22

Marjolein1980 schreef:

Hallo dames!

Geen sugargun, geen royal icing, deze zijn gewoon met de hand gerold tot hele dunne sliertjes!! :-) Ik heb geen sugargun, vind hem te duur....ik stop hem wel elke keer in mijn winkelmandje, maar op het eind verwijder ik hem toch weer:-)

Toch is die sugargun echt onwijs handig... ;) Sorry, wilde ik even kwijt.

benfie schreef:
Marjolein1980 schreef:

Hallo dames!

Toch is die sugargun echt onwijs handig... ;) Sorry, wilde ik even kwijt.

hahah misschien heb je mij overgehaald ;-)