Onderwerp: chocoladetaart rijst niet

Ik heb gisteravond en vanochtend een chocoladetaart proberen te maken maar beide keren is deze niet omhoog gekomen. Naar mijn idee heb ik precies het recept aangehouden. Mijn biscuittaarten hebben geen problemen met omhoog komen dus ik vraag me af wat ik in hemelsnaam niet goed doe. Heb een recept met boter ei en chocolade en zelfrijzend bakmeel. Heb alleen geen bakpapier onderin het bakblik gelegd maar dat lijkt me nou niet het probleem. Iemand een idee wat ik verkeerd doe?

2 Laatst bewerkt door Mirjam5 (17-12-2011 15:46)

Re: chocoladetaart rijst niet

Dit is een heel ander recept dan biscuit (wel boter, geen suiker) dus ook een heel ander verhaal. Suiker zorgt nl ook dat cake of biscuit rijst. Is het niet meer een soort brownierecept? Dat hoort nl niet echt te rijzen.

If life gives you lemons, make lemoncurd.

Mirjam5 schreef:

Dit is een heel ander recept dan biscuit (wel boter, geen suiker) dus ook een heel ander verhaal. Suiker zorgt nl ook dat cake of biscuit rijst. Is het niet meer een soort brownierecept? Dat hoort nl niet echt te rijzen.

sorry er zit wel suiker in rietsuiker, heb het zelfrijzend bakmeel erdoorheen geschept aan het einde en niet gemixt

4

Misschien dan toch wat extra bakpoeder toevoegen. Chocola maakt je beslag nl zwaarder.

If life gives you lemons, make lemoncurd.

5

Mag ik vragen wat je verhouding is?

Hier vanavond een kleine chocolade biscuit gebakken.

4 eieren en 120 gram suiker opgeklopt ( 10 minuten)

Daarna 90 gram bloem en 40 gram cacaopoeder er door gespateld. Taart is mooi hoog geworden.

Oja, heb hem 30 minuten op 150 graden gebakken, toen nog 10 minuten verhoogt naar 175 graden.

Beter verwend dan verwaarloosd
       "Esmee 11-12-2007"

6

Is het biscuit of gewoon een taart of?
Sommige dingen rijzen idd gewoon amper...

etmc schreef:

Is het biscuit of gewoon een taart of?
Sommige dingen rijzen idd gewoon amper...

Geen biscuit, heb ik ook wel al gemaakt en rijst idd zonder problemen maar ik vind dat niet "echt" chocoladetaart,
heb ergens hier iets gelezen over chocoladebiscuit en dan 1/3 chocolade toevoegen, dat ga ik vanavond proberen

Afgelopen zondag nog weer 1 gebakken en die ging al beter maar ik ga vanavond toch een biscuit maken met een deel chocolade erbij eens kijken of dat lukt

9 Laatst bewerkt door eileen_posthuma (21-12-2011 10:28)

niet vergeten om een extra ei erin te doen dan rijst de biscuit beter ivm het cacao wat erdoor komt

en cacao moet je niet toevoegen maar vervangen

gr