Onderwerp: koekjes versieren: wat ging er mis?
Vorige week een workshop gevolgd bij de koekenbakkers.. vond het superleuk dus wou vandaag onmiddelijk aan de slag
Een aantal dingen lukten toch niet helemaal zoals gehoopt, misschien weten jullie waar het mis ging:
Koekjes:
Recept van de koekenbakkers gevolgd en als smaak een halve eetlepel kaneel en een halve eetlepel speculaaskruiden toegevoegd.. het deeg smaakte heel zout (bizar ) dus nog twee zakjes vanillesuiker en wat bruine suiker aan toegevoegd..
Dan uitgerold en in de koelkast in vershoudfolie.
Wanneer het uit de koelkast kwam, was het zo hard dat ik het niet fijner kon uitrollen of iets kon uitsteken. Terug even op kamertemperatuur laten komen en koekjes uitgestoken
eerste vraagje: hoe dik steek je de koekjes uit?
De eerste set had ik veel te lang laten bakken, wou zeker zijn dat ze klaar waren, maar ze smaakten verbrand. Nadien dus wat minder lang
tweede vraag: wanneer haal je ze eruit? als de randen een beetje verkleuren? of moeten ze gans verkleurd zijn?
Ik had de indruk dat de koekjes veel minder vast waren dan deze die we versierd hadden in de workshop. Ze braken heel makkelijk en het leek eerder op zandkoekjes wat structuur betreft. Waaraan ligt dit?
Icing:
De bakboetiek had geen merenguepoeder meer en wachten op een bestelling van de taartenshop was geen optie dus maar aan de slag gegaan met mijn royal icing mix (ik denk van funcakes).
Van zodra ik het begon te spuiten kwam er al een velletje op, wanneer ik dan begon in te vullen, begon dit velletje uit elkaar te brokkelen langs de zijkanten. De icing lijkt ook niet echt op het koekje te kleven. Dunne lijntjes vielen er gewoon terug af na het drogen.. ligt dit aan de mix?
En als voetnoot: WAT EEN GEDOE Al die kleurtjes maken en in spuitzakken doen in verschillende consistenties. Toch handig bij de workshop dat alles al voor u gedaan wordt
inclusief de afwas