1

Onderwerp: koekjes versieren: wat ging er mis?

Vorige week een workshop gevolgd bij de koekenbakkers.. vond het superleuk dus wou vandaag onmiddelijk aan de slag :)

Een aantal dingen lukten toch niet helemaal zoals gehoopt, misschien weten jullie waar het mis ging:

Koekjes:
Recept van de koekenbakkers gevolgd en als smaak een halve eetlepel kaneel en een halve eetlepel speculaaskruiden toegevoegd.. het deeg smaakte heel zout (bizar :s) dus nog twee zakjes vanillesuiker en wat bruine suiker aan toegevoegd..
Dan uitgerold en in de koelkast in vershoudfolie.

Wanneer het uit de koelkast kwam, was het zo hard dat ik het niet fijner kon uitrollen of iets kon uitsteken.  Terug even op kamertemperatuur laten komen en koekjes uitgestoken

eerste vraagje: hoe dik steek je de koekjes uit?

De eerste set had ik veel te lang laten bakken, wou zeker zijn dat ze klaar waren, maar ze smaakten verbrand.  Nadien dus wat minder lang

tweede vraag: wanneer haal je ze eruit?  als de randen een beetje verkleuren? of moeten ze gans verkleurd zijn?

Ik had de indruk dat de koekjes veel minder vast waren dan deze die we versierd hadden in de workshop.  Ze braken heel makkelijk en het leek eerder op zandkoekjes wat structuur betreft.  Waaraan ligt dit?

Icing:
De bakboetiek had geen merenguepoeder meer en wachten op een bestelling van de taartenshop was geen optie dus maar aan de slag gegaan met mijn royal icing mix (ik denk van funcakes). 
Van zodra ik het begon te spuiten kwam er al een velletje op, wanneer ik dan begon in te vullen, begon dit velletje uit elkaar te brokkelen langs de zijkanten.  De icing lijkt ook niet echt op het koekje te kleven.  Dunne lijntjes vielen er gewoon terug af na het drogen..  ligt dit aan de mix? 

En als voetnoot: WAT EEN GEDOE :)  Al die kleurtjes maken en in spuitzakken doen in verschillende consistenties.  Toch handig bij de workshop dat alles al voor u gedaan wordt :p inclusief de afwas :)

2

Re: koekjes versieren: wat ging er mis?

oh, vandaag trouwens is de icing nog steeds niet droog.  De bovenkant wel, maar als je er hard op duwt, staat je vinger er in.
Gaat die nog volledig opdrogen? En hoe lang voor hij klaar is om te verpakken?

3

Kellyke schreef:

Vorige week een workshop gevolgd bij de koekenbakkers.. vond het superleuk dus wou vandaag onmiddelijk aan de slag :)

Een aantal dingen lukten toch niet helemaal zoals gehoopt, misschien weten jullie waar het mis ging:

Koekjes:
Recept van de koekenbakkers gevolgd en als smaak een halve eetlepel kaneel en een halve eetlepel speculaaskruiden toegevoegd.. het deeg smaakte heel zout (bizar :s)

heb je misschien speculaaskruiden gebruikt waar zout aan is toegevoegd?

Kellyke schreef:

dus nog twee zakjes vanillesuiker en wat bruine suiker aan toegevoegd..
Dan uitgerold en in de koelkast in vershoudfolie.

Wanneer het uit de koelkast kwam, was het zo hard dat ik het niet fijner kon uitrollen of iets kon uitsteken.  Terug even op kamertemperatuur laten komen en koekjes uitgestoken

eerste vraagje: hoe dik steek je de koekjes uit?

dat hangt er helemaal vanaf wat je zelf lekker vindt. Als ik koekjes versier met icing maak ik ze liefst wat dikker zodat je naar verhouding niet te veel icing hebt. (5 a 7 mm)

Kellyke schreef:

De eerste set had ik veel te lang laten bakken, wou zeker zijn dat ze klaar waren, maar ze smaakten verbrand.  Nadien dus wat minder lang

tweede vraag: wanneer haal je ze eruit?  als de randen een beetje verkleuren? of moeten ze gans verkleurd zijn?

Ik had de indruk dat de koekjes veel minder vast waren dan deze die we versierd hadden in de workshop.  Ze braken heel makkelijk en het leek eerder op zandkoekjes wat structuur betreft.  Waaraan ligt dit?

Ik denk dat dat komt doordat je er meer suiker in hebt gedaan. Dan verandert de structuur van je deeg.

Kellyke schreef:

Icing:
De bakboetiek had geen merenguepoeder meer en wachten op een bestelling van de taartenshop was geen optie dus maar aan de slag gegaan met mijn royal icing mix (ik denk van funcakes). 
Van zodra ik het begon te spuiten kwam er al een velletje op, wanneer ik dan begon in te vullen, begon dit velletje uit elkaar te brokkelen langs de zijkanten.  De icing lijkt ook niet echt op het koekje te kleven.  Dunne lijntjes vielen er gewoon terug af na het drogen..  ligt dit aan de mix?

Heb je de hele verpakking gebruikt of een deel? Als je een deel van de verpakking gebruikt dan moet je eerst de hele inhoud supergoed doorroeren.

Kellyke schreef:

En als voetnoot: WAT EEN GEDOE :)  Al die kleurtjes maken en in spuitzakken doen in verschillende consistenties.  Toch handig bij de workshop dat alles al voor u gedaan wordt :p inclusief de afwas :)

If life gives you lemons, make lemoncurd.

4

Dacht altijd dat het nut van een workshop was dat je er iets van zou kunnen leren  :P
Aangezien je vorige week de ws nog gevold hebt zou ik de koekenbakkers zelf mailen...Blijkbaar toch iets misgegaan bij de uitleg dan  ;)

pluk de dag!

:o ik vraag me af of je wel goed hebt opgelet, want deze problemen zou je niet moeten hebben

even de koekenbakkers mailen?

I never met a calorie I didn't like....

6

jaja, heel goed opgelet hoor, maar het koekjes bakken zelf zat niet bij de workshop omdat dit teveel tijd in beslag zou nemen.. ik heb wel hun recept gevolgd dat we op een blaadje mee kregen..

En de icing, tja.. ik heb de mix gebruikt bij gebrek aan merengue poeder..  maar aangezien ik zo'n goede reacties las bij deze mix dacht ik dat het hiermee ook wel zou lukken..

Heb de koekjes verpakt, maar een heel deel zijn al gebroken :(

7

Ik heb ook het recept van de koekenbakkers gebruikt en ze zijn prima gelukt, ook maak ik altijd icing van de mix en heb er nooit problemen mee....

Ik heb al een paar keer je topic gelezen maar heb echt geen idee hoe het kan, misschien moet je idd maar even mailen naar de koekenbakkers, succes !

8 Laatst bewerkt door djehr (19-12-2011 11:18)

Qua koekjesrecept gebruik ik altijd het recept van peggy Porschen (zonder bakpoeder), (zie hier) . Gaat altijd goed. Ik rol het deeg tussen 2 stukken bakpapier uit tot een dikte van 5 mm. Het uitgerolde deeg leg ik vervolgens nog een kwartiertje in de koelkast en daarna steek ik de koekjes uit. Bakken doe ik op 180 graden en ze zijn klaar als de randen gaan verkleuren.

Het recept van de koekenbakkers ken ik niet. Moet je daar zelf zout aan toevoegen? Als dat zo is dan heb je waarschijnlijk te veel zout gebruikt.
De meeste keukenweegschalen wegen niet heel nauwkeurig en zeker niet als het om een paar gram gaat.
Om je een idee te geven wat 1 gram zout is:
Als je de maatlepeltjes gebruikt is 1 gram zout gelijk aan een afgestreken 1/4 theelepel.

Voor het spuiten van randjes voeg ik 7 ml water toe aan 50 gram mix (ik gebruik daarvoor een injectiespuitje zonder naald). Zorg dat je de icing lang genoeg klopt zodat de icing een mooie glas heeft.Als je dat niet doet is hij brokkelig en breekt dan snel. Meestal voeg ik dan ook nog een 1/4 theelepel piping gel toe aan de icing, dan breken de lijntjes minder snel.

9

Hoi Kelly,

Wat jammer dat je eerste keer koekjes bakken niet goed is gegaan...

Misschien is het handig dat je de volgende keer wanneer je koekjes gaat bakken het recept dat je tijdens de workshop van mij hebt gekregen en eventueel je eigen aantekeningen erbij pakt?

De antwoorden op je vragen (verhouding van de ingredienten / baktijd / dikte van de koekjes etc.) staan allemaal in het recept en bij de tips (onderaan hetzelfde blaadje) én hebben we daarnaast ook nog uitgebreid besproken tijdens de workshop.

Juist omdat we tijdens de workshop geen koekjes bakken besteed ik altijd (óók in Mechelen) heel veel aandacht aan het toelichten van het recept en de bereidingswijze van zowél de koekjes als de icing.  Er zouden als je goed opgelet hebt geen onduidelijkheden meer moeten zijn...

Waarom je deeg te zout is is mij eerlijk gezegd een raadsel. Dat zout zul je toch ergens zelf toegevoegd moeten hebben want het staat niet in het recept. (een snufje = héél weinig). Misschien heb je gezouten boter gebruikt of kruiden met (teveel) zout?

Het is meestal niet handig om dan zelf andere ingredienten toe te gaan voegen als je de verhoudingen niet in de gaten houdt.
Met mijn recept krijg je juist een heel fijn deeg waar je hele compacte, stevige koekjes mee maakt die zeker niet zanderig of breekbaar zijn...

Veel succes de volgende keer en als je nog specifieke vragen hebt dan kun je natuurlijk altijd mailen!

Groetjes Marielle.
www.dekoekenbakkers.com

10

Ik heb dezelfde workshop gevolgd in Mechelen en kan niet anders zeggen dan dat het hele proces van a tot z is uitgelegd. Ook kreeg je een keurige beschrijving mee en was er alle gelegenheid voor het stellen van vragen. Helaas moest ik eerder weg omdat ik een barstende hoofdpijn had, maar ik heb er toch genoeg van opgestoken. Het is wel héél tijdrovend werk, maar o zo leuk om te doen. Afgelopen weekend ben ik druk aan de slag geweest en morgen krijgen mijn collega's een zakje met een mooi versierd koekje, keurig voorzien vqn een labeltje en vrolijk gekleurd lintje.

Dankjewel Jel !!

11

Wat het zout betreft vrees ik dan dat ik inderdaad teveel heb toegevoegd.. en stond: snuifje zout en ik heb er een klein koffielepeltje zout in gedaan..
(ik had geleerd in een andere workshop over cupcakes dat er wel wat zout in mag, maar zal beetje overdreven hebben :s)

En waarschijnlijk door nadien dan extra suiker toe te voegen en vanillesuiker is mijn deeg wat van structuur veranderd..
Ik denk dat mijn koekjes misschien ook wat te dun zijn uitgestoken..

Wat de icing betreft: heb nu merenguepoeder aangeschaft en citroenzuur en ga het dus volgende keer zelf klaar maken ipv de mix.

Ben in ieder geval zeker verkocht dus er komen nog meer koekjes :)