1

Onderwerp: even hulp nodig bij een smaak experimentje

hai allemaal,

Ik wil een smaak experimentje uitproberen, maar heb hier even wat hulp bij nodig.
Vriend is gek op rum, dus wilde een keer een rum taart maken.
Ik was van plan een 10 cm naturel te bakken en deze te vullen met bc van de mix met wat dr oetker rum aroma erdoor. De tweede laag wilde ik vullen met bc met advocaat. Afsmeren wilde ik met 1:1 doen vermeng met wat nutella.

Vraag is.. gaat dit lukken?

Als ik dr oetker rum aroma door de bc doe, smaakt het dan ook daadwerkelijk naar rum of ruikt het er alleen naar. Zou ik anders wat echte rum (capitan morgan heeft veel smaak) door de bcmix doen ipv water?
Zou een laagje alleen advocaat ook kunnen ? Dan kan ik nl de tweede laag een gecombineerde laag maken ( advocaat met chocobc).
Ik lees ook vaak dat mensen hun biscuit even tremperen.. ik neem aan dat dat niet met gewone rum kan, omdat deze te vloeibaar is, maar dat je een dikkere substantie nodig hebt..

Jullie zien het..veel vragen..

Alvast bedankt voor t meedenken .

greetings moi:)

2

Re: even hulp nodig bij een smaak experimentje

alles wat je hier zegt kan eigenlijk :D
dus tremperen kan, bc het water vervangen door rum of de dr. oetkersmaak door de bc.

vergeet niet dat 10 cm een heel klein taartje is he! maak er niet teveel werk van voor die 2 porties...
kun je beter een grotere maken en de restanten invriezen.

3

thanx voor t meedenken :)

hij is de enige die rum lust..dus vermoed dat het stiekem een 1 pp taartje wordt  :Y

Mn doel is een rum smaak.. maar niet en overheersende rumbom.

als alles kan ga ik denk ik als 1e laag dr oetker rumaroma door de mix doen. Als tweede laag maak ik dan een combi laag ...advocaat met chocobc.  Afsmeren doe ik dan met neutrale 1:1

We zullen zien(proeven of t te doen is  :/ )

bedankt :)

4

Ik doe nogal eens een eetlepel rum door 1/2 potje opgewarmde abrikozenjam (voor een 18 cm taartje) en dan een beetje maizena erbij om het niet te dun te maken. Zooooo lekker.
Die smeer je als het weer afgekoeld is bijv op de onderste laag.

De 2e laag tremperen met 1 eetlepel echte rum of abrikozenlikeur. Hiervoor kun je het mengen met suiker om het wat dikker te maken. Dan met een kwastje besprenkelen.

Rumaroma is ook wel lekker maar echte rum naar mijn mening nog lekkerder. Aroma kan wel een uitkomst zijn voor botercreme die je niet teveel wilt verdunnen.

Voor een 10 cm taartje zou ik de eetlepel vervangen door een ruime theelepel.

Gr,
John

Oordeel niet over mensen voordat je ze goed kent, de waarheid zou je nog kunnen verbazen.

5

hai John,

Ik lees altijd met verwondering de kooklessen die jij op dit forum geeft.. sjee.. Ik ben net nieuw in t taartenwereldje en ben nog erg van de gemakkelijke vullingen enzo.. zodat mijn aandacht meer naar t uiterlijk kan gaan. ( niet dat mn taarten vies smaken hoor :o )

Abrikozenjam is hier een no-go area thuis vriend houdt er niet van en hij moet hem opeten, ik hou nl niet van rum:)

Ik ga je tip van het temperen met rum(+suiker) gebruiken voor de onderste laag, met daarop bc +rum aroma.

Thanx voor t meedenken.

6

Hoi Sweet,

Leuk om te lezen dat je met verwondering mijn "kooklessen" leest.
Als het verrassend lekker is geworden wordt ik zo enthousiast dat ik het heel graag deel en uitgebreid en zo volledig mogelijk beschrijf. Hopend dat anderen er ook wat aan hebben.

Jammer dat abrikozenjam een No-go area is.
Maar het vreemde is dat ik het puur of op mijn boterham ook niet lekker vind maar in taart wel. De abrikozensmaak herken je dan ineens bijna niet meer. Vers hoef ik ze ook niet, perzik dan weer wel.

Ook zoiets met Lemon Curd. Zo uit het potje, getsie, op de boteram, niet lekker, maar dun laagje tussen de biscuit is best te eten. Zelfgemaakt tussen de biscuit.... heel erg lekker zeker in combinatie met gele room en citroenglazuur. Ha ha daar ga ik weer he, bijna weer een schriftelijke workshop.

Groetjes en suc6 met je taartje,

John

Oordeel niet over mensen voordat je ze goed kent, de waarheid zou je nog kunnen verbazen.

7

nah..dan ga ik wel een keer stiekem de abrikozen jam proberen.. stt niks vertellen :)

Ik lees veel over lemoncurd etc.. maar ik gruwel van zure dingen. Zelfgemaakte lemoncurd komt er hier dus ook niet in, alleen nu dus vanwege mij. We zijn niet lastig hoor.. hoe kom je erbij;)

Ik vind het inderdaad schitterend om te lezen hoe enthousiast je vertelt over recepten, schitterend gewoon, ondanks dat ik het voorlopig zelf nog niet ga namaken .

thanx:)