Onderwerp: Poffert
Jullie denken vast dat ik nog wat letters vergeten ben en dat er in het onderwerp eigenlijk "poffertjes"moet staan....
Dat is niet zo,
Het gaat hierom:
Een donkere foto, maar het idee is duidelijk toch? Het gaat hier om poffert!
Deze tulband wordt veel gemaakt in Groningen, en gegaard in een pan kokend water. Je hebt er een afsluitbare -hoe kan het ook anders- pofferttrommel voor nodig.
Het is gebruikelijk dat je poffert als avondeten opdient, met gesmolten roomboter en een beetje basterdsuiker.
De traditie van het maken van poffert gaat al ver terug in de familie en ik heb zaterdag voor het eerst mijn eigen gemaakt, jeeeeej!
Zoals ik al zei: je hebt een trommel nodig, en het is waarschijnlijk even zoeken maar ik ben zo trots op mezelf dat ik dit recept echt graag met jullie wil delen!
Ingrediënten
250 gr. bloem
250 gr. zelfrijzend bakmeel
500 ml halfvolle melk
3 eieren
snufje zout
2 eetlepels suiker, vanillesuiker kan ook (zou ik wel doen :-)
Rasp van 1 of 2 citroenen, of van een mandarijn of sinaasappel
Rozijnen, krenten, gedroogde stukjes fruit, zoals cranberries, papaya, ananas,stukjes appel. Wees creatief! (Maar wel minstens 200 gram)
boter om de tulband mee in te vetten
Een zakje bakpoeder
Na het bakken:
Gesmolten roomboter
basterdsuiker, bruin of wit
Doe alle droge ingredienten behalve de stukjes fruit bij elkaar in een kom. Roer in porties de melk erdoor, met een pollepel. Vouw het voorzichtig en niet te lang. Anders komt ie niet "omhoog".
Daarna de stukjes fruit en de rasp van de citroen.
Tot slot 1 voor 1 de eieren erdoor. Als deze zijn opgenomen kun je direct stoppen met roeren.
Vet de trommel in en breng een grote pan water aan de kook.
Doe het deksel op de trommel en zet deze in de pan met water. De pan moet voor 2/3 e onder water staan. Laat deze zachtjes pruttelen voor anderhalf uur. De poffert is gaar als een breinaald er droog uitkomt.
Warm heel lekker maar koud nog lekkerder!
Tip: Drink er karnemelk bij of eet een schaaltje yoghurt.
Dat maakt deze stevige kost beter te verteren.
Eet smakelijk!