1

Onderwerp: Perzikvulling/creme? Wil een soort peche-melba combi maken...

Iemand enig idee of ik perzik (uit blik) kan pureren met de staafmixer en het door botercreme kan mixen? Blijft dat een beetje stevig of gaat dat wegdruipen/schiften? En proef je dan ook echt de perzik nog?

Ik wil graag perzik met framboos combineren. Dus zou super zijn als ik zo perzikcreme kan maken want de patidess heb ik niet in huis...

Lukt het niet dan maak ik denk ik frambozencreme met een laagje perzikschijfjes erop. Ofzo. Andere tips/suggesties zijn natuurlijk van harte welkom!

2

Re: Perzikvulling/creme? Wil een soort peche-melba combi maken...

je kan misschien een gedeelte van het water voor de botercreme mix vervangen voor perzik puree en een beetje citroensap toevoegen dat verhoogd nl de smaak

ik taart, jij taart, wij zijn taarten

3

Oké, da's een idee. Citroensap heb ik ook nog wel liggen. Straks even een beetje mix aanmaken dan probeer ik het gewoon uit ;-)

4

Ik dacht dat het schiften meestal door enzymen van vers fruit kwam.
Als je ingeblikt fruit gebruikt heb je daar geen last van.
Ik heb ook wel eens verse aardbeien door de m.b.c. gemengd, dat ging bij mij toen prima maar anderen beweerden dat dat niet zou gaan.

Gr,
John

Oordeel niet over mensen voordat je ze goed kent, de waarheid zou je nog kunnen verbazen.

5

@John: ik heb het net gewoon even uitgeprobeerd. Heb wat perzikpuree door wat botercreme gemixt en het smaakt prima. Het ziet er wel wat geschift uit maar om heel eerlijk te zijn boeit me dat niet zo: het gaat in dit geval om een taartje voor eigen gebruik voor morgen en zolang het goed smaakt ben ik allang tevreden.

Maar natuurlijk vind ik het nog steeds super als iemand een tip of recept heeft om een mooie lekkere perzikcreme te maken! Dus laat maar komen iedereen  :D

6

Ik lees even mee, ben ook wel benieuwd.

7

het schiften komt doordat de boter maar een bepaalde hoeveelheid vocht op kan nemen, dus als je maar een klein beetje doet gaat het wel maar niet teveel.
vandaar het vocht in de mix of banketbakkersroom gedeeltelijk vervangen dan heb je hier geen last van

en john ananas mango en kiwi hebben die enzymen die reageren op zuivel, het wordt bitter en je kan geen gelatine gebruiken.
als deze verhit zijn kan je ze wel gebruiken

ik taart, jij taart, wij zijn taarten

8

@Coconuts: bedankt voor de uitleg! Ik had alles klaar staan om wat van het vocht te vervangen bij het aanmaken van de mix, maar had geen idee hoeveel puree er dan bij kon. Als ik namelijk op de grammen afging had ik het nooit aan kunnen maken: je zit zo op 100 gram puree. En om nou maar één of twee eetlepels te doen leek me niet zo handig want dan smaakt het straks helemaal niet naar perzik. Vandaar dat ik het nu gewoon maar even door de al gemaakte botercreme heb gemixt.

Het zit nu in de taart en morgen zien we wel wat ervan over is. We zijn maar met 9 man en oma neemt ook een vlaai mee dus taart hebben we hoe dan ook zat ;-) De kids vonden het in ieder geval vast lekker (onze tweeling van bijna vier is mee aan het helpen en dan komt er meer vulling in hun mondjes terecht dan in de taart).

9

@coconuts:
Bedankt voor de info. Hoef ik voortaan ook niet meer zo te vrezen voor schiften door de aardbeien door de m.bc.

Ik ben door "trial and error" er ook achter gekomen dat als je meringue botercreme uit de koelkast eerst op kamertemperatuur brengt het meestal niet zal schiften bij het verwerken. Zelfs als het maar een beetje gekoeld is gaat het vaak al fout. Gelukkig is het wel omkeerbaar.
Blijkbaar kan gekoelde boter dus ook minder vocht vasthouden dan ongekoelde, tenminste als het verwerkt wordt.

@Mijke: Is er geen lekkere perzik smaakstof die je kunt gebruiken?
Ik gebruik ook liefst verse vruchten maar als het niet kan of te veel gedoe geeft kan smaakstof uitkomst bieden.

gr,
John

Oordeel niet over mensen voordat je ze goed kent, de waarheid zou je nog kunnen verbazen.

10

@John: Als het goed is heeft Patidess ook een perzik smaakje. Die had ik alleen niet in huis en het is hier in de buurt niet te krijgen, vandaar nu de perzik uit blik. We hebben de taart vanmiddag aangesneden en hij was prima te eten: lekker fris en een duidelijke perziksmaak.

Ik kan me trouwens ook voorstellen dat het schiften minder zou zijn geweest als ik perzik op siroop had gebruikt in plaats van perzik op (druiven)sap.

Voor volgende keer haal ik de patidess in huis, want de perzik-frambozencombo was in ieder geval een groot succes.