1

Onderwerp: Eerste taart, mislukt

Hallo mensen,

Ik ben hartstikke nieuw hier en ben zojuist begonnen aan mijn eerste taart. Heb er totaal geen ervaring mee dus heb ik een (ik dacht) makkelijk recept voor de taartbodem van de site gehaald. Heb het recept van Basisbiscuit genomen. Ik wou er drie lagen uit gaan snijden en hem dan besmeren met vulling en er botercreme over heen doen. Nu haal ik hem net uit de oven en is de taart totaal niet naar boven gekomen?! Ik heb echt geen idee wat ik fout heb gedaan en hoe ik het wel had moeten doen.

Kan iemand me alsjeblieft helpen?

2

Re: Eerste taart, mislukt

Heb je eieren tevoren in warm kraanwater gelegd, ongeveer 5 minuten. Met koude eieren lukt het niet. En de oven voorverwarmen.

Vervelend zeg.

Tieneke

3

Tante Tien schreef:

Heb je eieren tevoren in warm kraanwater gelegd, ongeveer 5 minuten. Met koude eieren lukt het niet. En de oven voorverwarmen.

Vervelend zeg.

Tieneke

Ja de eieren hebben er wel iets langer dan 5 minuten ingezeten maar heb ze er wel ingelegd. Oven had ik goed voorverwarmd en ben begonnen op 140 graden en langzaam naar de 185 zoals het er staat. Wist ik maar wat ik fout had  :(

Misschien heeft iemand een tip waar door hij wel omhoog komt?

heb je lang achter elkaar gemixt?!
ik heb wel eens de tip gekregenom gewoon de kookwekker op 10 minuten te zetten en dan blijven mixen

totdat je mix bijna je komt uit komt ;) dan wordt hij luchtig!
mislukt bij mij nooit ... :D

5 Laatst bewerkt door Maudy94 (10-12-2011 18:34)

CupcakeKaatje schreef:

heb je lang achter elkaar gemixt?!
ik heb wel eens de tip gekregenom gewoon de kookwekker op 10 minuten te zetten en dan blijven mixen

totdat je mix bijna je komt uit komt ;) dan wordt hij luchtig!
mislukt bij mij nooit ... :D

Het waren geen 10 minuten want ik dacht dat dit alleen telde als je het met de hand ging mixen.
Dus met de mixer moet ook gewoon 10 minuten gemixt worden?
En op welke stand van de mixer moet het gemixt worden? Ik had hem op de hoogste stand, heeft dat er misschien iets mee te maken?

En hoe hoog word hij normaal gesproken want bij mij is hij net 2 cm hoog. Dan weet ik of hij bij de volgende keer wel hoog genoeg komt.

Heel erg bedankt!

6

Ik heb hem zojuist ook geproefd en hij is erg droog, komt dat door dat ik iets fout heb gedaan?

7

IK heb vroeger op school geleerd, per ei ongeveer 5 minuten mixen. Nu lijkt me een half uur bij 6 eieren wel erg veel, maar 10 minuten is echt wel het minimum.

8

anja66 schreef:

IK heb vroeger op school geleerd, per ei ongeveer 5 minuten mixen. Nu lijkt me een half uur bij 6 eieren wel erg veel, maar 10 minuten is echt wel het minimum.

En op welke stand mix je hem dan?

mixstand: HOOG!!! :D
je gaat het vanzelf merken... want je biscuitmix komt dan ook echt omhoog! het verdriedubbelt zo ongeveer in hoeveelheid!
dan in de bakvorm en dan bakken! dna heb je een biscuit van minstens 6cm hoog!

10

Maudy94 schreef:

Het waren geen 10 minuten want ik dacht dat dit alleen telde als je het met de hand ging mixen.

Bedoel je met een handgarde? Biscuitbeslag gaat niet lukken zonder (hand)mixer  :nooo . Nu heb ik een Kenwood maar hiervoor mixte ik ook altijd gewoon met mijn Philips. Eerst 8 minuten hoog, dan 2 minuten lage snelheid en mijn biscuits werden, en worden, bijna 8 cm hoog. Moet er wel bij zeggen dat ik de mix gebruik omdat ik bang ben dat ik iets fout doe wanneer ik de bloem door de eieren doe. Geloof dat je dit voorzichtig moet doen anders gaat de lucht eruit.

11

Je bent alweer offline, zie ik. Wellicht een nieuwe poging aan het wagen. Veel succes ermee, ik hoop echt dat het de volgende keer wel lukt, want dan kun je aan het versieren. En dat is het leukste deel.

Tieneke

12

Tante Tien schreef:

Je bent alweer offline, zie ik. Wellicht een nieuwe poging aan het wagen. Veel succes ermee, ik hoop echt dat het de volgende keer wel lukt, want dan kun je aan het versieren. En dat is het leukste deel.

Tieneke

Haha bedankt! Heb nog geen nieuwe poging gewaagd, dat gebeurt Dinsdag. En heel erg bedankt voor de hulp en de tips iedereen!

13

Heb zojuist mn tweede poging gewaagd en alles ging helemaal top, na 15 minuten was hij al helemaal mooi hoog. Maar toen ik na 25 minuten nog eens door her ovenraampje keek was hij weer helemaal ingezakt. Wat doe ik toch verkeerd?  :|

14

heb je de oven opengemaakt ?

En  voor de andere dames de bloem door de eieren kan dus op de laagste stand met de mixer?

15

Oh meid, wat rot nou! Zo vergaat je de lol wel zeg.

Ik bak mijn biscuit altijd op dezelfde temperatuur, dus zonder variatie in temperatuur erin. Als het te snel gaat in het begin, kan het geloof ik, wel inzakken. Geef niet op hoor! 't Zal toch wel een keer lukken!

De bloem en maizena meng je trouwens heel voorzichtig, spatelend, door de eieren. Niet kloppen. Hou de lucht erin.

Succes allebei!

16

Misschien de biscuitmix van Funcakes proberen?

http://www.deleukstetaartenshop.nl/ingr … -1811.html

Bij mij nog nooit mislukt, en hij is errug lekker.

Succes

Lakoem dienoekoem walieya dien

17

Tante Tien schreef:

Oh meid, wat rot nou! Zo vergaat je de lol wel zeg.

Ik bak mijn biscuit altijd op dezelfde temperatuur, dus zonder variatie in temperatuur erin. Als het te snel gaat in het begin, kan het geloof ik, wel inzakken. Geef niet op hoor! 't Zal toch wel een keer lukken!

De bloem en maizena meng je trouwens heel voorzichtig, spatelend, door de eieren. Niet kloppen. Hou de lucht erin.

Succes allebei!

En op welke temperatuur bak je hem dan?
Heel erg bedankt voor de tip!

18

SweetTatiana schreef:

heb je de oven opengemaakt ?

En  voor de andere dames de bloem door de eieren kan dus op de laagste stand met de mixer?

Nee, na 35 Minuten was hij bruin genoeg en heb ik de oven los gedaan en hem laten afkoelen

19

Was de biscuit na die 35 minuten wel gaar dan?
Zo nee, dan op een lagere temperatuur en wat langer bakken.

Zo ja, dan weet ik het ook even niet.

Gr,
John

Oordeel niet over mensen voordat je ze goed kent, de waarheid zou je nog kunnen verbazen.

20

Heeft je oven wel de juiste temperatuur. Dat wil soms nog wel eens afwijken. Daarmee bedoel ik dat je ingestelde temperatuur afwijkt van de werkelijke temperatuur. Ik zou het even checken met een losse oventhermometer.

Groetjes, Renata

21 Laatst bewerkt door Tante Tien (15-12-2011 17:30)

Ben ik weer. Ik bak op 200 graden (gewone oven), als je alleen hetelucht hebt, moet je hem op 175 graden zetten. Hij staat er tussen 35 en 45 minuten in. Dat is dan een vorm van ongeveer 24 centimeter rond en bij 6 eieren. Hij is pas klaar als hij een beetje terugzakt in de vorm en aan de randen loskrimpt van de bakvorm. Ik vrees dat je hem er te vroeg uit hebt gehaald de tweede keer, zoals John ook zegt. Of nee, dat kan ook niet, want hij zakte al na 20 minuten in. Pff... echt moeilijk zeg. Heb je vorm wel ingesmeerd? Anders kan hij niet goed rijzen aan de zijkant. Hoe smaakte de tweede en hoe zag hij eruit na het afkoelen?

22

Ik zou bijna zeggen dat hij er te lang in heeft gestaan. Biscuit gaat namelijk krimpen als het er te lang inzit. Wanneer het iets van de rand los komt dan is hij al goed. Ik kan me het bijna niet voorstellen aangezien het na 25 minuten al inzakte. Welke vorm (maat) heb je gebruikt?

Groetjes, Renata

23

Tante Tien schreef:

Ben ik weer. Ik bak op 200 graden (gewone oven), als je alleen hetelucht hebt, moet je hem op 175 graden zetten. Hij staat er tussen 35 en 45 minuten in. Dat is dan een vorm van ongeveer 24 centimeter rond en bij 6 eieren. Hij is pas klaar als hij een beetje terugzakt in de vorm en aan de randen loskrimpt van de bakvorm. Ik vrees dat je hem er te vroeg uit hebt gehaald de tweede keer, zoals John ook zegt. Of nee, dat kan ook niet, want hij zakte al na 20 minuten in. Pff... echt moeilijk zeg. Heb je vorm wel ingesmeerd? Anders kan hij niet goed rijzen aan de zijkant. Hoe smaakte de tweede en hoe zag hij eruit na het afkoelen?

Volgens mij is 200 gr te hoog voor een biscuit. ik geloof in een gewone oven max 175 en in een hetelucht max 160.
Ik bak, net als wat John zegt, ook veel langer dan de meeste maar wel lagere temp. Wanneer je oven te hoog staat rijst het beslag te snel en denk je dat deze gaar is, wat dus niet is. ik bak mijn 25 cm bv op 150 gr hetelucht, en zeker wel 50 minuten.