1

Onderwerp: Tabel op Pak Funcakes lijkt niet goed

Ik wilde vandaag eens en wat grotere biscuit bakken. Normaal bak ik 15 of 20 CM en dan neem ik meestal 10 tot 20% minder beslag dan er op het pak staat.

Nu had ik een vorm van 28 cm en had ik zelf even een tabel gemaakt aan de hand van oppervlakte verhouding van de vorm.
Ik kwam op veel meer mix uit dan volgens het pak voor Choko biscuit mix.
Toch maar op de Funcake tabel vertrouwd en beslag gemaakt voor 30cm ronde vorm minus 20% omdat mijn vorm maar 28 cm is.

Het lijkt er op dat ik beter mijn eigen tabel aan had gehouden want de hoeveelheid mix lijkt nu veel te weinig. De vorm ging maar krap voor 1/4 vol.

Tenzij de hoeveelheid echt enorm gaat rijzen zal ik dus nog een biscuitje moeten maken.

Ben benieuwd wat er dadelijk uit komt.

Gr,
John

Oordeel niet over mensen voordat je ze goed kent, de waarheid zou je nog kunnen verbazen.

2

Re: Tabel op Pak Funcakes lijkt niet goed

Zoals verwacht, niet hoog genoeg.
Ik had de springvorm verhoogd met bakpapier maar dat bleek dus geheel overbodig. Hij is maar 4,5 cm hoog geworden.
Nu dus maar nr. 2 in de oven en dan maar stapelen.

Gr,
John

Oordeel niet over mensen voordat je ze goed kent, de waarheid zou je nog kunnen verbazen.

3

Ik gebruik voor chocobiscuit van funcakes voor een 30 cm taart 430 gr mix, 7 eieren en 43ml water. Dan heb je een met 3 lagen vulling een taart van ong. 10 cm

4

ik volg altijd het pak, en komt er dan prachtig hoog uit!

Je kunt alleen tijd verspillen,als je vergeet ervan te genieten

5

Bedankt voor de reacties :thumb:

De eerste poging had ik 376 gr mix gebruikt voor de 28 cm vorm.
De tweede poging had ik nog 410 gram mix over maar werd het nu ineens wel veel meer. De vorm zat nu tot de helft vol.
Het verschil met de eerste poging was de mix snelheid. Die was voor de eerste poging 8 min op maximaal en bij de tweede ook 8 min maar dan op een stuk lagere snelheid (ongeveer op 70%).
Verder alles hetzelfde gedaan met zelfde ingrediënten. Nu werd hij bij het bakken ruim 7 cm hoog. Niet geweldig maar wel voldoende.

Blijkbaar klopt de tabel wel redelijk maar kan ik mijn Herman keukenmachine met chocolade mix beter niet op de maximale snelheid mixen. Met de gewone biscuit mix gaat dat wel goed.

Toch blijf ik het wel vreemd vinden dat de hoeveelheid beslag in de tabel van Funcakes blijkbaar niet evenredig toeneemt met de oppervlakte van de vorm.

Gr,
John

6

wat ikzelf bij de chocomix wel moet doen trouwens, kan aan mixer liggen, dat is na 5 minuten even goed met een siliconen spatel over de bodem van de kom heen gaan, daar blijft de chocopoeder altijd beetje vast plakken ofzo... dat doet de naturelbiscuit niet.

en als ik al het donkere los heb van bodem(gaan makkelijk hoor) dan zet ik mixer nog keer op 5minuten maximaal en 3minuten langzaam.

als ik het dan in vorm giet, dan blijft er ook geen poederaanslag zitten,dan is het goed gemengd, en het scheelt ook met hoe hoog het wordt (al tijdens het kloppen)

Je kunt alleen tijd verspillen,als je vergeet ervan te genieten

7

JPS schreef:

Bedankt voor de reacties :thumb:

De eerste poging had ik 376 gr mix gebruikt voor de 28 cm vorm.
De tweede poging had ik nog 410 gram mix over maar werd het nu ineens wel veel meer. De vorm zat nu tot de helft vol.
Het verschil met de eerste poging was de mix snelheid. Die was voor de eerste poging 8 min op maximaal en bij de tweede ook 8 min maar dan op een stuk lagere snelheid (ongeveer op 70%).
Verder alles hetzelfde gedaan met zelfde ingrediënten. Nu werd hij bij het bakken ruim 7 cm hoog. Niet geweldig maar wel voldoende.

Blijkbaar klopt de tabel wel redelijk maar kan ik mijn Herman keukenmachine met chocolade mix beter niet op de maximale snelheid mixen. Met de gewone biscuit mix gaat dat wel goed.

Toch blijf ik het wel vreemd vinden dat de hoeveelheid beslag in de tabel van Funcakes blijkbaar niet evenredig toeneemt met de oppervlakte van de vorm.

Gr,
John

de reden dat t niet evenredig oploopt is omdat je met een cirkel te maken hebt en geen vierkant..

8

Uhhm dat klopt niet etmc.
Voor zowel een cirkel al een vierkant gaat het volgende op:

Als de diameter van de cirkel twee keer zo groot wordt neemt de oppervlakte in het kwaadraad toe dus 2 keer zo'n grote cirkeldiameter is een 4 keer zo'n grote oppervlakte. Oppervlakte cirkel= pi/4 x DxD.
reken maar mee.
Cirkel:    D=11,3  A~100,    D=2x11,3 A~400
Vierkant: zijde=10 A=100,   zijde=20    A=400

@rorico,

Dat schrapen had ik zelf ook gedaan anders mixt het onderin inderdaad niet helemaal goed door. Is wat mij betreft het enigste nadeel t.o.v. handmixers.

Gr,
John

9 Laatst bewerkt door taart van gout (09-12-2011 19:35)

je kan hier op het forum een lijst vinden met de maten en hoeveel biscuit etc.

deleukstetaartenshop.nl/maattabellen_bakvormen.pdf

Ik heb geen enkel probleem dat niet kan worden opgelost met chocola

10 Laatst bewerkt door etmc (09-12-2011 22:18)

JPS schreef:

Uhhm dat klopt niet etmc.
Voor zowel een cirkel al een vierkant gaat het volgende op:

Als de diameter van de cirkel twee keer zo groot wordt neemt de oppervlakte in het kwaadraad toe dus 2 keer zo'n grote cirkeldiameter is een 4 keer zo'n grote oppervlakte. Oppervlakte cirkel= pi/4 x DxD.
reken maar mee.
Cirkel:    D=11,3  A~100,    D=2x11,3 A~400
Vierkant: zijde=10 A=100,   zijde=20    A=400

@rorico,

Dat schrapen had ik zelf ook gedaan anders mixt het onderin inderdaad niet helemaal goed door. Is wat mij betreft het enigste nadeel t.o.v. handmixers.

Gr,
John

de inhoud van een cilinder loopt juist niet evenredig op omdat je met pi en kwadraten werkt...

11

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=72051 deze how-to geeft je toch de hoeveelheden?

En ingewikkeld gaan rekenen is dan echt niet nodig  ;)

12

Bedankt Karin en Lisette.
Deze tabellen kloppen wel met mijn theorie over inhoud.

En etmc, er lijkt een lichte verwarring te ontstaan.
De evenredigheid waar ik het over had ging over de evenredigheid met de oppervlakte dus daar is pi en kwaadraat al in verwerkt.
Maar nu is het dus duidelijk geworden

De tabellen waar Karin en Lisette naar verwijzen geven inderdaad een vier maal zo'n grote hoeveelheid ingredienten bij verdubbeling van de diameter. Waarom funcakes dat dan weer anders doet is mij een raadsel.

Allemaal bedankt voor het meedenken.

De taart is volgens de verjaardagsvisite heel erg lekker geworden en door combinatie van mijn twee biscuits meer dan hoog genoeg.

Voor de nieuwsgierigen:
1e laag getrempeerd met abrikozenlikeur erbovenop een laagje abrikozenjam met scheut rum erdoor,  2e laag met laagje chocoladecreme erop, 3e laag met moccacreme van m.b.c en bovenste 4e laag en zijkant met dun laagje mocca afgesmeerd.
Het geheel overgoten met dun laagje chocoladegenache.
Daarop nog mocca toefjes.

Wel machtig maar o zo lekker. De helft is maar op gegaan omdat er veel niet op kwamen dagen door griep en verkoudheid.
Gelukkig heb ik nog genoeg plek in de vriezer.

Gr,
John

13

Ja dacht ik al, gebeurt best vaak.
En dat klinkt lekker! Gelukkig heb je nog veel over om zelf op te eten hihi