1

Onderwerp: Kan iemand mij vertellen wat ik verkeerd doe?!

Hallo,

hier mijn vierde taart geloof ik en ze worden allemaal zo.
Het is wel iets verbeterd sinds ik de bakvormen van PME heb gekocht, maar nog steeds zijn ze niet zoals ik wil.

De biscuit staat nu ondersteboven. De onderkant(wat nu de bovenkant is) is eindelijk wel goed gelukt.

Ik doe alle tips die ik heb kunnen vinden op het internet. Goed genoeg mixen, 8 minuten op hoge snelheid en dan nog 3 minuten op lage snelheid.
Ik heb een electrische oven. Eerste 10 minuten op 150c, dan 20 minuten op 175c. De oven niet open gedaan. Na een half uur open gedaan en stokje geprikt. Was nog niet gaar, dus nog 10 minuten erin laten zitten. Toen was hij gaar en eruit gehaald. Ondersteboven op het taartrooster gezet en gelijk een foto gemaakt.

Ik heb 500 gram mix gebruikt, 400 gram eieren, 40ml water.

De bakvorm heb ik ingevet met cake release van Wilton en nog wat bestuift met bloem.

Heeft iemand een idee waarom die nou zo wordt? De PME bakvormen zijn ook nog eens 10cm diep en ik had de mix een beetje berekend op 10cm diep, maar dat is ook niet gelukt dus. Als ik m nu rechtsnij dan istie nog maar 5cm.

Bedankt alvast voor de reacties.

http://www.mijnalbum.nl/Album=JK6XTZA7

Ik heb de foto's even zo er ingezet, want ik snap niet helemaal niet hoe ik de foto's gewoon op topic krijg.

Ik hoop dat het zo te zien is.

2

Re: Kan iemand mij vertellen wat ik verkeerd doe?!

Nicj89 schreef:

Ik heb de foto's even zo er ingezet, want ik snap niet helemaal niet hoe ik de foto's gewoon op topic krijg.

Ik hoop dat het zo te zien is.

"url" vervangen door "img"  ;)

3

Hoe groot is je bakvorm? Ik zie dat je 500g mix moet gebruiken bij een vierkante vorm van 28cm en hierbij 385g ei en 50g water.

4

Je kapsels zijn volgens mij niet omhoog gekomen, zo aan je foto te zien. Misschien is je beslag niet luchtig genoeg geweest?
Wat voor een mixer gebruik je? Misschien heeft deze mixer niet voldoende power. Staan de kloppers helemaal onder het beslag, of kom er nog wel lucht in? Het zou kunnen dat het teveel beslag is wat je mixer niet aan kan...

5 Laatst bewerkt door djehr (08-12-2011 16:14)

Mix je met een handmixer of een staande mixer? Hoe ziet je mix er uit als je klaar bent met mixen?

Kijk ook eens naar dit filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=uzBAh7mWSvY

6

Je kan de temperatuur nog geleidelijker laten oplopen...

Eerst 10-15min op 140°, dan 10-15min op 150°, daarna afbakken op 175° tot die gaar is.
De temperatuur ook eens checken in je oven, want het kan best zijn dat die een andere temperatuur geeft dan aangegeven staat.

Nu heb ik met biscuitmix meestal ook maar een goeie 6cm. Met vullingen (mbv dijkjes) komt die uiteindelijk wel tot ong. 9cm.

Dit recept geeft wel een cake die gemakkelijk 9à10cm wordt:
http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=132881
Het is iets vaster dan biscuit, maar ook nog heerlijk luchtig. Wel meer arbeidsintensief dan een gewone mix.

Een dag zonder iets nieuws geleerd te hebben, is een dag niet geleefd!
Brengen jullie ook eens een bezoekje aan mijn blogspot: www.cakechiqueboutique.blogspot.com

7

Hallo,

Thnx voor alle reacties!

Mijn bakvorm is 25 bij 25 cm en 10cm diep.

Ik gebruik een handmixer van 450watt. De kloppers staan inderdaad helemaal onder het beslag.

Bij een vierkante vorm van 25 cm moet er 400gram mix in, en dat is gebaseerd op 7cm diepte dus daarom dacht ik aan 500gram mix omdat mijn bakvorm 3cm dieper is.

Me beslag ziet er precies hetzelfde uit als op het youtubefilmpje. Ik snap echt niet wat ik verkeerd doe.

Ik krijg het idee dat het aan mijn oven ligt. Zou dit kunnen? Bij mijn vriendin worden de biscuit iets hoger, in haar oven. Zij heeft een heteluchtoven en ik een electrische. Maar haar biscuits worden ook niet zo hoog als de biscuit op het youtubefilmpje bijvoorbeeld.

Op het moment heb ik nog een andere biscuit in de oven liggen, een chocoladebiscuit en die wordt weer precies hetzelfde...weer zo bol maar iets van 5 of 6 cm hoog schat ik.

Ze worden gewoon niet op hoog genoeg!  :(

8

Ik denk dat je sowieso te warm bakt! Als je er een bol opkrijgt staat je temp te hoog waardoor hij te snel rijst!

Zou dat eens aanpassen want buiten dat ie iets laag is ziet t biscuit er goed hoor!

En btw, chocobiscuit is meestal lager als gewoon biscuit ;)

9

Met een handmixer moet je veel langer mixen dan met een staande mixer. Voor een staande mixer geldt 8 minuten op vol vermogen en dan nog 2 minuten op laag vermogen.
En wanneer de kloppers helemaal onder staan komt er niet voldoende lucht in je mengsel.
Het moet zo dik en luchtig worden dat je bijna de bak ondersteboven kunt houden.

10

Zijn je eieren op kamertemperatuur?

11

Ok, dat zijn handige tips.

Ik ga de volgende keer sowieso langer mixen, zolang ik geen staande mixer heb.  :)

150c is te hoog? Hoe hoog moet ik m dan zetten?

Me beslag is wel luchtig maar niet zo luchtig dat ik de bak ondersteboven kan houden, dan dondert de inhoud eruit waarschijnlijk!  :9

12

Ik doe het hier ook niet, maar het is echt heel dik en luchtig.

13

Nicj89 schreef:

150c is te hoog? Hoe hoog moet ik m dan zetten?

Als je hem op 150 zet, wil niet zeggen dat je op 150 bakt ;) Omdat te checken zou je een oventhermometer moeten aanschaffen!

Ik weet van mijn oven dat ie niet klopt.. ik bak alles lager qua temp. Biscuit bak ik op 125 hete lucht..

14

En wat ook nog wil schelen is de hoeveelheid ei.
Weeg dat dus af! Mijn ervaring is dat wanneer ik meer ei gebruik dan op de verpakking staat mijn biscuit lager blijft dan wanneer ik precies het aantal aangegeven gram gebruik.

15

Ik zou deze hoeveelheid (500 gram mix) eens in een grotere (bredere) kom mixen zodat je kloppers niet helemaal onder het beslag zitten. Wel even wat langer mixen dan zodat alles echt helemaal 'stijf' is en niet uit de kom valt als hij op de kop gehouden wordt! Misschien werkt het wel!

Succes!

16

Voor mijn 25x25 gebruik ik 600 gr mix, 470 gr ei en 60 ml water. Ik heb wel een kennie maar daarvoor mixte ik ook altijd met een handmixer. Deze werd wel erg heet maar het beslag was goed. Ik bak op 150-160 gr constant in een hetelucht (ook met een losse thermometer) en doe de deur niet open voor er 50 minuten om zijn.
Ik gebruik ook de PME bakblikken, wel van 7 cm, en mijn biscuits zijn 7-8 cm hoog.

17

Ik kreeg zelf de tip om een heating core te gebruiken in bakvormen vanaf 25cm. Ik heb t nog niet geprobeerd, dat ga ik vanmiddag doen. Mocht je t willen proberen: http://www.deleukstetaartenshop.nl/bakv … p-176.html