1

Onderwerp: Mijn biscuit taart is niet gaar van binnen

Vandaag voor het eerst mijn biscuit taart gemaakt.
Heb de kant en klare mixen gebruikt van funcakes.

Ik heb een vorm van 24, en de oven gezet op 160 graden en dan 40 minuten. Wat doe ik verkeerd?
Ik heb precies gedaan wat er op de verpakking staat. Ik heb wel de vorm helemaal vol gedaan met beslag, is dit misschien het probleem?

2

Re: Mijn biscuit taart is niet gaar van binnen

Dan heb je veel te veel beslag.............en je kan testen of je taart gaar is door er ofwel een sateprikker in te doen: komt die er schoon uit, is je basis gaar, ofwel erop te duwen en als de biscuit terugveert is hij ook gaar.

Hoeveel mix etc heb je gebruikt? En weet je zeker dat je oven 160 graden wordt? Soms is het nodig dat te testen met een thermometer.

En verder is het gewoon je oven en de mix leren kennen...........trial and error........

3

Bedankt voor je berichtje..

Ik heb precies gedaan wat er op het pak stond.
Ik zal het straks eens proberen met wat minder beslag.
In de oven heb ik een thermometer staan dus ik weet wel dat het de juiste temperatuur had.

Wat doe jij als je nog beslag over hebt? doe je dat weg, of maak je daar nog een taart van?

4

_Miranda schreef:

Wat doe jij als je nog beslag over hebt? doe je dat weg, of maak je daar nog een taart van?

Ik heb een paar hele kleine bakvormpjes, die vul ik dan met het beslag dat eventueel over is. Als ik ze niet meteen gebruik voor een taart, stop ik ze in de vriezer.
Komt altijd van pas, voor een 3D taart achteraf, als klein taartje, of om cakepops te maken.

Een dag zonder iets nieuws geleerd te hebben, is een dag niet geleefd!
Brengen jullie ook eens een bezoekje aan mijn blogspot: www.cakechiqueboutique.blogspot.com

5

Misschien heb je hier iets aan: http://www.deleukstetaarten.nl/tabellen

Daar staat hoeveel mix je moet gebruiken voor een bepaalde maat. Dan heb je ook niks over.

Don't just dream your life, but live your dreams too!

6

bedankt allemaal, ik ga het gewoon weer opnieuw proberen!

7

nog even 1 vraagje op deze pagina (http://www.deleukstetaarten.nl/tabellen) staat over bakvormhoogte.
Maar ik heb er 1 van 9 kan ik die dan het recept van 7 cm bakvorm hoogte gebruiken?

8

snap niet dat als je het pak volgt, dat je vorm dan helemaal vol wordt met beslag??
overigens, de achterkant van het pak komt niet altijd overeen met de tabellen!! vandaar dat ik het pak volg. die is het meest recent, sinds kort ook nieuwe samenstelling en kleine aanpassing in hoeveelheden achterop de verpakking
de tabellen zijn handig als  het een maat is die niet op verpakking staat.

ik volg de achterkant van het pak, neem hoeveelheid voor de 25cm vorm(330mix 5 ei) en gooi dat in een 24cm vorm (van 6,5cm hoog)... komt iets meer dan half vol... en tijdens bakken rijst hij er prachtig bovenuit dus wordt hoog genoeg...

het gaar krijgen is even uitvogelen met je oven. mijn oven moet ik trapsgewijs opvoeren tijdens het bakken (100/120/140/160) en vaak staat hij dan 40minuten erin waarvan 20 op 160.soms nog paar minuten langer.
ik prik er nooit in, ik voel of er onder de gerezen bult nog lucht zit of dat er stevige weerstand in, dat werkt bij onze oven goed.

Je kunt alleen tijd verspillen,als je vergeet ervan te genieten