1

Onderwerp: Cricco of poedersuiker ?

Ik moet straks een grote rechthoekige taart bekleden en omdat ik toch wel vaak te maken krijg met scheurtjes in fondant vraag ik me af wat ik het beste kan gebruiken: poedersuiker of cricco om plakken tegen te gaan ? en wat is een ideale dikte voor het bekleden ?

2

Re: Cricco of poedersuiker ?

stuk doorzichtig tafelzeil!

If life gives you lemons, make lemoncurd.

3

Voor het uitrollen van fondant zou ik gaan voor poedersuiker of maizena, zelf vind ik maizena het lekkerst werken. De dikte is denk ik grof geschat zo'n 3 tot 4 mm, ik doe het altijd op de tast :)

4

Voor een echte grote lap werkt het tafelzeil of ikea-matje bij mij het best.
Wanneer ik het heb uitgerold, draai ik het matje om bovenop de taart, en dan voorzichtig het matje van de fondant afhalen zodat die over de taart valt.
Op die manier rek je het fondant het minste uit en dan is het een kwestie van ff doorwerken zodat je eerst de hoekjes veilig stelt en dan de randen.
Fondant ook niet té groot uitrollen, want dan trekt alleen maar alles naar beneden en dan krijg je sneller scheuren.
Ik meet met een touwtje af van de ene onderkant naar de andere onderkant en dan rol ik mijn lap uit op die grootte ongeveer.

Een dag zonder iets nieuws geleerd te hebben, is een dag niet geleefd!
Brengen jullie ook eens een bezoekje aan mijn blogspot: www.cakechiqueboutique.blogspot.com

5

Ik doe het hetzelfde als Marie-Popo, met het ikea matje. Ik smeer deze wel altijd goed in met crisco zodat hij makkelijk er vanaf gehaald kan worden. Ik gebruik niets anders meer!

Groetjes Puck

6

Even een vraagje hoor, maar Ikea matje...is dat iets speciaals voor bakken enzo of is dat een soort tafelzeil???

7

alina77 schreef:

Even een vraagje hoor, maar Ikea matje...is dat iets speciaals voor bakken enzo of is dat een soort tafelzeil???

Eigenlijk zijn het bureaumatjes, doorzichtig.
Ik kan het niet zo meteen op de site vinden maar je moet eens een search doen hier, topics genoeg hierover!

Een dag zonder iets nieuws geleerd te hebben, is een dag niet geleefd!
Brengen jullie ook eens een bezoekje aan mijn blogspot: www.cakechiqueboutique.blogspot.com

8

http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/66703500/
Super! :Y

Groetjes Puck

9

Thanks!!!
Ik ga op jacht.

10

Geweldig al die reacties ! Ik ben gelijk naar een huishoudwinkel gereden en heb 1 meter doorzictige tafelzeil gekocht (3 euro voor 1 meter), deze thuis in 4 delen geknipt. Het werkt echt veel handiger, en is bij mij dus ook meteen in 1 keer gelukt ! Voortaan gebruik ik die zeil voor allerlei werkjes met fondant en marsepein want het scheelt echt in tijd.

11

alina77 schreef:

Ik heb zon matje vd week gekocht, het heet bureaublad beschermer, verkoop afdeling waar de bureaus staan