1 Laatst bewerkt door Magdala (05-12-2011 01:08)

Onderwerp: Cupcakes bruin, maar niet gaar

Hallo allemaal,
ben nieuw in het bakken en nieuw op het forum.
Ik probeer elke week een lading cupcakes te maken, maar het lukt nog niet helemaal  :nooo

Ik gebruik de Funcakes Mix voor Cupcakes, het bakblik van Wilton, vul de cupcakes 1/2-2/3 en heb een traditionele elektrische oven. Op de verpakking van de mix staat bakken op 180 graden, gedurende 18 min.
In die tijd krijg ik mijn cupcakes echt niet gaar, maar ze zijn wel al bruin.

Ik heb als tip op het forum gelezen dat je dan je temperatuur moet terugschroeven of de vormpjes minder vullen.
Heb de vormpjes wat minder vol gevuld, maar dat lijkt niks uit te maken.
Heb dus ook al 170 graden en 160 graden geprobeerd, maar dan duurt het nog langer om ze gaar te krijgen (echt ruim over het half uur) en ze worden nog steeds erg bruin en best hard.

Ik heb gisteren een chocoladebiscuit gebakken met de Funcakes Mix, me precies aan de temperatuur en de tijd achterop de verpakking gehouden en die werd perfect. 't Lijkt dus niet aan de temperatuur van mijn oven te liggen?

Ik heb op het forum gezocht op dit probleem, maar vind niet echt hetzelfde. Mocht het er toch opstaan, dan mijn excuses!
Alvast bedankt voor jullie tips...

2

Re: Cupcakes bruin, maar niet gaar

Zou toch denken dat je je oven te hoog hebt staan.....Ik bak de mijne op 150 graden in 20 minuten gaar.....

3

Zet je je bakblik op het rooster of op een bakplaat. Dat kan soms ook het euvel zijn. Cakes bakken doe je altijd op een rooster....

Check verder even of je het recept goed aanhoudt. Klinkt misschien stom maar heb dat zelf ook eens gehad en toen bleek één van de ingrediënten niet te kloppen.

4 Laatst bewerkt door Veerletas (05-12-2011 12:34)

Hallo,

Gister ook voor het eerst cc gebakken met de mix van funcakes, bij mij moesten ze ook ruim een half uur bakken.
Ik heb ze gebakken op 170 graden en ze waren net bruin. Ik gebruik 40 gram mix per cup (hom) in een blik van zenker. Wel bak ik ze op een ovenplaat dat zal ik volgende keer anders doen.
Bedankt voor de tip.
Misschien vanavond nog eens proberen.

Groetjes van Veerle

5 Laatst bewerkt door Magdala (05-12-2011 13:24)

Bedankt voor de tips!

Ik bak ze op het rooster, ik vul ze halfvol en ik houd het recept precies aan.
Ik heb de laatste paar keer de papiertjes van de Hema gebruikt, daar kan het toch niet aan liggen, denk ik?

Ik zal het eens proberen met 150 graden, maar ik denk dat ik ze dan bijna 45 min. zal moeten bakken. Bij 160 graden hebben ze er nl. 38 min. ingestaan totdat ze gaar waren...

6

Een veel gegeven tip hier op het forum is om de temperatuur van je oven eens te checken, en ook op verschillende plaatsen.
Want je kan die bv wel op 180° zetten, maar misschien is de temperatuur net veel hoger of veel lager...

Als de cupcakes al bruin worden, maar nog niet gaar zijn, lijkt het mij dat de temperatuur te hoog staat, en dan vooral aan de bovenkant.
Je schrijft dat je een traditionele electrische oven hebt, dus dat is dan geen hetelucht, denk ik?
Misschien kan je de cakejes ook wat lager in de oven zetten zodat ze minder snel bruin worden aan de bovenkant?

In principe zijn cupcakes op 20 à 25 min gaar, zonder verbrand te zijn.

Een dag zonder iets nieuws geleerd te hebben, is een dag niet geleefd!
Brengen jullie ook eens een bezoekje aan mijn blogspot: www.cakechiqueboutique.blogspot.com

7

Ik heb inderdaad geen heteluchtoven.

Ik zal een oventhermometer aanschaffen en kijken wat de temperatuur op verschillende plaatsen in mijn oven is. En ik zal ook het rooster eens wat lager plaatsen en kijken of dat iets uitmaakt.

Bedankt voor de tips!