1

Onderwerp: Houdbaarheid van koekjes met RI op basis van vers eiwit

Hallo lieve medebakkertjes,

Voor het ogenblik heb ik bij mij in de buurt geen eiwitpoeder gevonden en ben dus genoodzaakt om mijn royal icing te maken op basis van vers eiwit. Graag zou ik willen weten hoelang de houdbaarheid van mijn versierde koekjes zal zijn...moeten deze binnen de week opgegeten worden wanneer de icing met vers eiwit werd gemaakt? Dit weekend moet ik er honderd bakken voor een marktje op donderdag 08december en zou ze wel reeds op zondag en maandag willen versieren. Alvast ontzettend bedankt voor de hulp!!!

2

Re: Houdbaarheid van koekjes met RI op basis van vers eiwit

Je zou Marielle van de koekenbakkers (Jel forumnaam) even een mailtje kunnen sturen die heeft zo antwoord voor je

Joyce
Beter 1 taart in de mond dan 10 op de grond :) ! https://www.facebook.com/lekkersvansjois

3

Hartelijk dank Joyce voor je antwoord...ik ben echter helemaal nieuw op dit forum en heb absoluut geen idee hoe ik dat mailtje aan iemand persoonlijk moet sturen  :o . Kan je me hiermee misschien even verder helpen?

4

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/pr … hp?id=8265

Als je deze link aanklikt kom je op het profiel van Jel (marielle) en kan je een forum email verzenden.
Ook zie je haar website en kan je haar via die kant benaderen.

Joyce
Beter 1 taart in de mond dan 10 op de grond :) ! https://www.facebook.com/lekkersvansjois

5

Misschien kun je het antwoord hier vermelden, is makkelijk als nog iemand het wil weten.
Alvast bedankt!

6

Een beetje laat (waarvoor mijn excuses), maar hier komt het antwoord dat ik kreeg van Mariëlle

"Eerlijk gezegd lijkt het mij hélemaal niet verstandig om koekjes te gaan verkopen die versiert zijn met royal icing op basis van rauw eiwit.
Je bent dan verplicht er een (goed leesbare) waarschuwing op te zetten dat het product rauw eiwit bevat.
Voor ouderen, zwangere vrouwen en kinderen kan de salmonella bacterie ook echt gevaarlijk zijn en dat risico wil je toch niet lopen lijkt me?
Ik zou ze mijn kinderen in ieder geval niet laten eten..."

Ze heeft gelijk natuurlijk...

Vele bakgroetjes,

Christine

Hoi,

Ik ben benieuwd hoe dat zit als je gepasteuriseerde eiwitten gebruikt hebt. Ik heb nml zo'n pak van de Makro gehaald en daarmee mn RI gemaakt. Er zit maar een klein beetje op de taart.

Een zwangere vrouw zal er ook van gaan eten. Ik wilde sowieso al tegen haar zeggen dat ze dat deel niet kan eten. Hij zit nu in de vriezer en is voor kerst.

Als iem hier nu zegt doe t niet. Dan ben ik in staat (ondanks tijdgebrek) een nieuwe te maken. Wil nml geen enkel risico lopen!

Hoop dat jullie advies hebben.

Ik heb het taartenvirus te pakken: www.choicetaarten.nl of Like mijn facebookpagina

8

Als je gepasteuriseerde eiwitten gebruikt is het salmonella gevaar geweken. Kan dus prima!

Never give up on things that make you smile......

Gelukkig! Bedankt voor t antwoord.

Ik vind dat nog wel lastig met het taartenbakken. Mensen eten het op. Je moet dus zo op de hygiëne en houdbaarheid etc letten. Het is niet (fimo)kleien voor de fun zeg maar. :-)

Ik heb het taartenvirus te pakken: www.choicetaarten.nl of Like mijn facebookpagina