1

Onderwerp: Help, mijn cupcakes krimpen van onder...

Ik ben waarschijnlijk de zoveelste die problemen heeft met het maken van cupcakes, alleen gaan de meeste topics die ik hier lees over cc's die inzakken na het bakken. Dat probleem heb ik inmiddels verholpen door de temperatuur 10-20 graden lager te zetten en de cc's langer te bakken. Ze zijn dus goed gaar.

Mij cc's zijn aan de onderkant echter helemaal hol. De eerste halve centimeter in het papiertje is gewoon leeg, alsof ze tijdens het bakken omhoog kruipen. Ik heb al Funcakes mix geprobeerd, Koopmans, Honig, Nigella's recept en noem maar op, maar steeds hetzelfde probleem. Ik zet de papiertjes in een siliconen bakvorm, vul ze voor 2/3, en bak ze dan in het midden van de heteluchtoven (160 graden, ongeveer 30 min. bij de Koopmans mix)

Erg frustrerend!  :grr:  Wie heeft de gouden tip voor mij?  :)

2

Re: Help, mijn cupcakes krimpen van onder...

dat is hier al vaker besproken, ik had het (vroeger) ook altijd, maar het ligt er toch aan, dat je waarschijnlijk te hard op klopt.
Het moet echt maar 4minuten op erg langzaam tempo.

Hopelijk werkt het de volgende keer; bij mij sinds ik daar op let, geen lege onderkantjes meer gehad!

Groetjes, Dorothea.

3

Dot schreef:

dat is hier al vaker besproken, ik had het (vroeger) ook altijd, maar het ligt er toch aan, dat je waarschijnlijk te hard op klopt.
Het moet echt maar 4minuten op erg langzaam tempo.

Hopelijk werkt het de volgende keer; bij mij sinds ik daar op let, geen lege onderkantjes meer gehad!

:Y  :Y  dat was bij mij in het begin ook het euvel. Zet nu de keukenmachine op de laagste stand.

het hart neemt waar wat het oog niet kan zien. ( www.taartdesign.nl)

4

Niet te lang door mixen inderdaad en je papiertjes met een spuitzak vullen en dan aan de rand beginnen met spuiten totdat je weer bij het begin bent en dan daarna  een randje daarboven op naar het midden toe. Zodat je in het midden helemaal onderin een 'hol' stuk krijgt. Daar gaat je mix dan inzitten en heb je geen last meer van ruimte ná het baakken.

www.partycupcake.nl voor Springerle Moulds! Like m'n Facebook.

5

Ik hoop dat je het begrijpt zo, lees het nog even na, maar het is lastig om uit te leggen, terwijl ik het je zo voor kan doen ;)

6

marlies schreef:

Ik hoop dat je het begrijpt zo, lees het nog even na, maar het is lastig om uit te leggen, terwijl ik het je zo voor kan doen ;)

Dat te lang of te snel mixen zou idd een oorzaak kunnen zijn... Ik zet hem in het begin meestal op de hoogste stand, niet zo slim dus.
Als ik het goed begrijp spuit jij dus 2 cirkels op elkaar, met in het midden niks? Tot hoe hoog vul je je papiertjes dan?

Denk dat ik dit weekend maar eens een nieuwe poging ga wagen.... :)

7

van dat zo spuiten weet ik niet, of het helpt, ik doe dat nooit, altijd met een ijslepel of 2 gewone lepels.

Groetjes, Dorothea.

8

Priscilla1 schreef:
marlies schreef:

Dat te lang of te snel mixen zou idd een oorzaak kunnen zijn... Ik zet hem in het begin meestal op de hoogste stand, niet zo slim dus.
Als ik het goed begrijp spuit jij dus 2 cirkels op elkaar, met in het midden niks? Tot hoe hoog vul je je papiertjes dan?

Denk dat ik dit weekend maar eens een nieuwe poging ga wagen.... :)

Ik mix altijd op de laagste snelheid en als alle ingredienten erin zitten mix ik het net zolang tot alle ingredienten gemengd zijn en niet langer.

Ik spuit 1 rondje en ga dan een klein stukje over het begin (waar ik ben begonnen zeg maar) en dan naar het midden. Maar het ligt er ook aan hoe groot je opening is van je spuitzak ;) Die van mij is meestal zo rond 1,5 cm groot.

9

Beetje late reactie, maar ik heb inmiddels een paar keer geprobeerd om m'n beslag iets korter en langzamer te mixen... en dit lijkt idd te lukken! Ik hield tot nu toe altijd de beschrijving op de verpakking aan, eerst alles mengen op lage stand en daarna een paar minuten op hoogste stand. Maar gewoon stoppen met mixen (op de laagste stand) zodra alles goed gemengd is blijkt ruim voldoende te zijn.

Bedankt voor de tips!

10

Kijk eens aan, super!!!!