1

Onderwerp: Wat voor een paste gebruiken? Wat is het precies?

Hallo allemaal :)

Het wordt tijd dat ik iets nieuws probeer. Ik wil graag dunne randjes (frills) en rozen proberen te maken met paste aangezien je dat een stuk dunner uit kan rollen als ik het goed begrijp..

Nu heb ik hier verschillende vragen over:

1) wat heb je hier voor nodig en wat is het verschil; sugar paste, gum paste??
2) smaakt het hetzelfde als fondant of is het puur voor decoratie?
3) waar moet ik op letten, wat heb ik allemaal nodig als ik hier aan begin.

Ik hoor graag van jullie, want ik ben nog nieuw wat dit betreft en ik kom er niet echt uit..  :nooo

Groetjes Kelly

2

Re: Wat voor een paste gebruiken? Wat is het precies?

Wie o wie kan mij helpen  :)

Gr Kelly

3

1) Sugar paste is volgens mij gewoon een engelse naam voor fondant. Gumpaste en flowerpaste kun je gebruiken om bloemen enzo te maken, dingen die je heel dun uit moet kunnen rollen.

2) Ik heb het zelf nog niet gebruikt (gisteren mijn eerste potje gumpaste besteld om eens uit te proberen of dat net zo fijn boetseert als marsepein, maar die moet dus nog binnen komen). Wat ik zo gehoord heb is dat flowerpaste en gumpaste minder lekker zijn om te eten (net als fondant met tylose erdoor) en dat je het dus vooral voor decoratie moet gebruiken. Ik zou er zelf dus geen taart mee bekleden.

3) Geen flauw idee, ik lees dus even lekker mee...

4

Mijke79 schreef:

1) Sugar paste is volgens mij gewoon een engelse naam voor fondant. Gumpaste en flowerpaste kun je gebruiken om bloemen enzo te maken, dingen die je heel dun uit moet kunnen rollen.

2) Ik heb het zelf nog niet gebruikt (gisteren mijn eerste potje gumpaste besteld om eens uit te proberen of dat net zo fijn boetseert als marsepein, maar die moet dus nog binnen komen). Wat ik zo gehoord heb is dat flowerpaste en gumpaste minder lekker zijn om te eten (net als fondant met tylose erdoor) en dat je het dus vooral voor decoratie moet gebruiken. Ik zou er zelf dus geen taart mee bekleden.

3) Geen flauw idee, ik lees dus even lekker mee...

Bedankt voor je reactie!

Ah! Dan bedoel ik dus gumpaste..  :lol:  :o
Ik heb dit (http://www.deleukstetaartenshop.nl/mars … -5633.html) gezien, volgens mij is dit wat ik bedoel...
Is het gewoon een variant op fondant misschien?

Gr Kelly

5

Gumpaste is eigenlijk fondant met een soort gom erdoorheen. Zelfde idee als dat je er zelf tylose door doet, alleen is dat een chemische imitatie. De fondant wordt er elastischer/steviger door, waardoor het dunner uit te rollen is en minder snel scheurt.

Die van de link is inderdaad dezelfde als ik gisteren besteld heb.

6

Onlangs een dagworkshop gehad bij Madhuri, en voor het eerst met flowerpaste (of gumpaste, hetzelfde, maar het 1 is de Engelse naam en het ander de Amerikaanse).

Het is inderdaad een stuk elastischer en dus scheurt het minder snel dan fondant. Het droogt ook makkelijker uit, en dan wordt het ook echt hard.
Ik heb er een klein beetje van geproefd, maar bah, het smaakte vies, naar maizena met suiker erdoor...  :s
Ik zou het dus niet aanraden voor decoraties die je nog wil opeten.

Wat je allemaal nodig hebt? Je kan hier erg ver in gaan, maar een goeie frilltool is wel handig.
Ik heb deze gekocht bij Madhuri:
http://www.deleukstetaartenshop.nl/gere … -2874.html

Verder heb je ook tyloselijm nodig en crisco om je gumpaste te kunnen op uitrollen.
Als je echt bloemen op draad wil maken, heb je dus ook bloemdraad nodig, en bij Madhuri was onze basis een piepschuimkegeltje.
Oh ja, en uitstekers voor je blaadjes en calyx enzo.

Eigenlijk kan ik je wel een workshop van Madhuri aanraden  ;)

Een dag zonder iets nieuws geleerd te hebben, is een dag niet geleefd!
Brengen jullie ook eens een bezoekje aan mijn blogspot: www.cakechiqueboutique.blogspot.com

7

Kijk, stukje bij beetje begin ik het te snappen :D

Ik wil niet echt bloemen op draad maken, meer losse roosjes/bloemen, maar die blijven nu zo grof en ik wil het eens met gumpaste proberen. En zo'n frill randje lukt me ook niet met fondant, vandaar.

Is dit een goede om mee te beginnen/oefenen/uitproberen denken jullie??

http://www.deleukstetaartenshop.nl/mars … -5633.html

Thanks voor alle uitleg! :Y
Groetjes Kelly

8

Kelly1610 schreef:

Kijk, stukje bij beetje begin ik het te snappen :D

Ik wil niet echt bloemen op draad maken, meer losse roosjes/bloemen, maar die blijven nu zo grof en ik wil het eens met gumpaste proberen. En zo'n frill randje lukt me ook niet met fondant, vandaar.

Is dit een goede om mee te beginnen/oefenen/uitproberen denken jullie??

http://www.deleukstetaartenshop.nl/mars … -5633.html

Thanks voor alle uitleg! :Y
Groetjes Kelly

ik heb satin ice nog niet zelf geprobeerd, maar er zijn grote fans, blijkbaar... Dus zal wel niet mis kunnen gaan ;)

Brengen jullie ook eens een bezoekje aan mijn blogspot: www.cakechiqueboutique.blogspot.com

9

Volgens mij is die qua prijs ook het meest gunstig, dus dan ga ik daar mee beginnen  :Y  Heb er zin in! Nu nog tijd vinden :rolleyes:  :D

Thanks!
Groetjes Kelly

10

Kelly1610 schreef:

Volgens mij is die qua prijs ook het meest gunstig, dus dan ga ik daar mee beginnen  :Y  Heb er zin in! Nu nog tijd vinden :rolleyes:  :D

Thanks!
Groetjes Kelly

ja, die tijd, he  :rolleyes:
Meestal begin ik er 's avonds na 9en aan, dan ligt mijn zoon op bed en mijn man in de zetel en heb ik eindelijk wat tijd voor mezelf ;)

Succes ermee en resultaten showen!!

11 Laatst bewerkt door Kelly1610 (02-12-2011 11:00)

Marie-Popo schreef:
Kelly1610 schreef:

Thanks!
Groetjes Kelly

ja, die tijd, he  :rolleyes:
Meestal begin ik er 's avonds na 9en aan, dan ligt mijn zoon op bed en mijn man in de zetel en heb ik eindelijk wat tijd voor mezelf ;)

Succes ermee en resultaten showen!!

Haha, en voor je het weet is het laaaaaaaat! :P
Thanks, ik zal het zeker showen :D (Als het show-baar is ;) )

12

Waarom probeer je niet eerst wat tylose door je fondant te doen, daar kun je ook mee frillen en blijft het wat hard en voor de bloemen is het ook goed.
Maar om het op te eten is het niet lekker denk ik.

13

joci schreef:

Waarom probeer je niet eerst wat tylose door je fondant te doen, daar kun je ook mee frillen en blijft het wat hard en voor de bloemen is het ook goed.
Maar om het op te eten is het niet lekker denk ik.

Dat gebruik ik vaker, vind het niet heel fijn werken, de fondant wordt er een beetje stroef van, als je begrijpt wat ik bedoel :/  Ik wil juist iets wat je lekker dun uit kan rollen. Zeker bij bloemen lijkt me dat veel mooier!  :Y
Maar goed, voorlopig heb ik de gumpaste nog niet, dus probeer ik het misschien wel ff!  :D