1

Onderwerp: verschil cupcakes en muffins

Misschien een hele domme vraag, maar wat is het verschil tussen muffins en cupcakes?

En kun je cupcakes (volgens mij zijn dat gewoon kleine cakejes ) ook met biscuitdeeg maken

2

Re: verschil cupcakes en muffins

Een simpel antwoord zou zijn dat je een muffin kunt eten als ontbijt en een cupcake als toetje.

Uiteraard zijn er verschillen tussen cupcakes en muffins, dit verschil zit hem niet alleen in de afwerking, cupcakes worden vaak versierd met fondant of glazuur. Terwijl een muffin blijft zoals hij is.

Het echte verschil zit in de textuur van het beslag: Bij het bereiden van muffins meng je alle natte ingrediënten en alle droge ingrediënten apart en dan voeg je de natte en droge ingrediënten samen door deze stevig, met bijvoorbeeld een pollepel door elkaar te roeren (in 8 tot 10 roer-bewegingen) .

Muffin beslag heeft hierdoor vaak nog klontjes en ziet er wat viezig uit.

Het beslag van cupcakes is meer gelijk aan een standaard cakebeslag en is glad van textuur.

en ik heb  het ooit om de een of andere reden geprobeerd te maken met biscuit maar dat vond ik persoonlijk echt niks

groetjes Jaleesa

walking on buttercreamclouds .....

3

Biscuit is veel te droog voor cupcakes. Het heeft van zichzelf weinig smaak, maar is lekker luchtig en niet zwaar. Perfect dus om taart met vulling en marsepein of fondant te maken.
Cupcakes zijn toch echt lekkerder als het gewoon kleine cakejes zijn.

Een muffin is meestal een stuk groter en vetter, omdat je meer bakpoeder gebruikt en olie ipv boter.

4

Poffertje schreef:

Biscuit is veel te droog voor cupcakes. Het heeft van zichzelf weinig smaak, maar is lekker luchtig en niet zwaar. Perfect dus om taart met vulling en marsepein of fondant te maken.

Een muffin is meestal een stuk groter en vetter, omdat je meer bakpoeder gebruikt en olie ipv boter.

Naar mijn idee is een cupcakeje juist vetter? Want olie is toch gezonder dan boter?

5

Wilkyway schreef:
Poffertje schreef:

Naar mijn idee is een cupcakeje juist vetter? Want olie is toch gezonder dan boter?

Muffins zijn naar mijn idee ook minder vet dan cupcakes, niet alleen omdat je olie gebruikt (meestal), maar ook omdat je veel minder olie gebruikt dan dat je boter in een cupcake doet.
Muffin wordt ook wel quickbread genoemd, een soort van "brood" dus.

Een dag zonder iets nieuws geleerd te hebben, is een dag niet geleefd!
Brengen jullie ook eens een bezoekje aan mijn blogspot: www.cakechiqueboutique.blogspot.com

6

oke bedank allemaal voor de reacties