1

Onderwerp: Koemelkvrije taart bakken????

Hoi,

sinds kort is het duidelijk dat mijn zoontje een koemelkallergie heeft. Voor zijn tweede verjaardag wil ik graag een mooie taart maken.

Hebben jullie ervaring om bij het bakken met biscuitdeeg de melk te vervangen door soyamelk???

Ben erg benieuwd naar ervaringen!!

2

Re: Koemelkvrije taart bakken????

In biscuit zit geen melk. Biscuit is eieren, bloem en suiker.

--------------------------------------------------------
Wie ben ik om aan mezelf te twijfelen. (Loesje)

3 Laatst bewerkt door rorico (30-11-2011 22:14)

Ingredienten: suiker, tarwebloem, tarwezetmeel, rijsmiddel: E500ii; E541; E336; E575; E450, emulgator: E472b (plantaardig), E477, gedroogde glucosestroop, sojameel, zout, stabilisator: E415, aroma.

dit zit er in biscuitmix uit de shop.
als ik het goed heb zijn ook deze e-nummers geschikt voor iemand die geen koemelk mag!

voor overige baksels kan je idd de koemelk vervangen voor soyamelk!

hoe je de botercreme moet maken weet ik eigenlijk niet.
weet niet of er een botersoort is die geen melkeiwitten/koemelk bevat?want dan kan je die gewoon gebruiken.

Je kunt alleen tijd verspillen,als je vergeet ervan te genieten

4

Wajang is koemelkeiwitvrij bij mijn weten. Maar kijk eens bij:

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … p?id=74530

Dit is het topic over allergie-recepten. Daar staan ook recepten bij die koemelkvrij zijn, inclusief botercreme.

--------------------------------------------------------
Wie ben ik om aan mezelf te twijfelen. (Loesje)

5

het schijnt wel, dat alleen de nieuwe verpakkingen van biscuitmix koemelkvrij zijn; dus daar even op opletten en anders gewoon het basisrecept gebruiken wat hier links bij de recepten staat.

En inderdaad het topic wat hierboven aangehaald wordt, dat heeft mij veel geholpen.

Botercrème maken van wajangboter met poedersuiker; prima om mee af te smeren!

Succes ermee!

Groetjes, Dorothea.

6

Gebruik niet de mix voor botercreme, daar zit wel melk in!
Wajang-boter is idd geheel koemelkvrij, ligt hier gewoon bij de C1000 in de koeling bij de 'gewone' boter.
Had ook een recept voor biscuit zonder boter/melk, maar dat bleef ellendig laag, uiteindelijk maar 2 lagen op elkaar gedaan.

Succes!

taartenvanirma.simpsite.nl
Alles kan, behalve omhoog vallen, dat is onmogelijk...

wajang of apro soja magerine   :Y

ik doe hier heel veel met soja melk (of rijstmelk) ivm lactose intolerantie van mn dochter..

(ook gewoon eten en het smaakt precies het zelfde als met gewoon melk)

When we lose the right to be different, We lose the privilege to be free- Nelson Mandela
https://www.facebook.com/PennysHobby

8

CountryIrma schreef:

Had ook een recept voor biscuit zonder boter/melk, maar dat bleef ellendig laag, uiteindelijk maar 2 lagen op elkaar gedaan.

Succes!

officieel gezien is elk biscuit zonder boter/melk...

Groetjes, Dorothea.

9

rorico schreef:

Ingredienten: suiker, tarwebloem, tarwezetmeel, rijsmiddel: E500ii; E541; E336; E575; E450, emulgator: E472b (plantaardig), E477, gedroogde glucosestroop, sojameel, zout, stabilisator: E415, aroma.

dit zit er in biscuitmix uit de shop.
als ik het goed heb zijn ook deze e-nummers geschikt voor iemand die geen koemelk mag!

Oh wat goed dat je dit hier even post!!! Ik heb nooit meer gekeken naar de ingredienten omdat ik niet wist dat het veranderd was. Heerlijk dat de mix nu melkvrij is!!!

If life gives you lemons, make lemoncurd.

10

Botercreme maken van wajang en de boerenbond/welkoop heeft mix voor botercreme waar geen melk in zit. Vullen afsmeren kan ook nog met pure chocopasta en cake kan je ook bakken met vloeibare boter (eigen merk van de jumbo). Zelfgemaakte marshmellowfondant zit ook geen melk in.

11

Dot schreef:
CountryIrma schreef:

Succes!

officieel gezien is elk biscuit zonder boter/melk...

Maar waarom wordt de biscuit van de mix wel mooi hoog en die uit m'n kookboekje niet? Even lang gemixed, oven tijdens het bakken niet open geweest, oven voorverwarmd

taartenvanirma.simpsite.nl
Alles kan, behalve omhoog vallen, dat is onmogelijk...

12

Dot schreef:

het schijnt wel, dat alleen de nieuwe verpakkingen van biscuitmix koemelkvrij zijn; dus daar even op opletten en anders gewoon het basisrecept gebruiken wat hier links bij de recepten staat.

Let wel op dat dat tot nu toe alléén de 1 kilo-verpakking is!!!

De zakken van 5 en 15 kilo zijn nog NIET melkvrij!!!

13

thank you!! Maar ik lees altijd de ingredienten voor ik bestel. Omdat er dus nog wel eens wat verandert. ;)
Overigens zit er in funcakes marsepein en in regalice fondant ook geen melk.

@Irma: Misschien is het recept uit jouw kookboek niet zo luchtig. Probeer het recept van deze site eens (staat hier links bij recepten)

If life gives you lemons, make lemoncurd.

14

Bedankt allemaal!

ik had al een keer bij de mix gekeken, maar dacht dus dat dit niet kon! Ik ga maar eens aan de slag!!!

15

annick67 schreef:
Dot schreef:

Let wel op dat dat tot nu toe alléén de 1 kilo-verpakking is!!!

De zakken van 5 en 15 kilo zijn nog NIET melkvrij!!!

Dat is gek?? Of niet??  :think:

Proost!