Onderwerp: Vouwen aan de onderkant van de taart

Hallo allemaal,
Ben nu denk ik sinds een half jaartje aan het bakken. Vant weekend voor het eerst een stapeltaartje gemaakt maar het nodige kon beter.
Bovenste laag kwam een scheur in, heb er maar snel tyloselijm over gesmeerd en wolkjes over geplakt.

Maar het ergste vind ik die plooien en vouwen.
Heb ik dan de mmf te dik? Rol ik het noet rond genoeg uit? Ik begrijp niet goed wat ik anders moet doen.
Heb dan weer het geluk gehad dat ik het kon verdoezelen met het hekwerkje van fondant. Maar er komt een taartje aam die gewoon helemaal glad moet zijn. Iemand advies?
Super bedankt alvast!
Liefs mirjam

Re: Vouwen aan de onderkant van de taart

Hoi Mirjam,

Belangrijk is dat je voldoende tijd neemt voor het bekleden. Zorg dat je lap marsepein/fondant groot genoeg is. Leg de lap op de taart en wrijf aan de bovenkant met een smoother de lucht onder de lap uit.

Dan stukje voor stukje de zijkanten "aandrukken". Maak een kommetje van je hand en "plak" je lap met een ligt wrijvende beweging tegen de taart. (Niet de lap alleen naar beneden wrijven, dan scheurt 'ie). Mijn advies is om cm, voor cm in een spiraalvormige beweging de taart bekleed tot onderaan. Kom je een plooi tegen dan kun je die optillen en glad wrijven.

Ik hoop dat je hier iets mee kunt!  :lol:

Gr. Lies(beth)
Omdat er iedere dag wel iets te vieren valt is er dus altijd een reden voor TAART! www.zininTAART.com

3

zo krijg ik het ook altijd super strak! en vooral de alleronderste rand moet je geduld mee hebben, dan komt het goed!

Je kunt alleen tijd verspillen,als je vergeet ervan te genieten

4 Laatst bewerkt door Mirjammiejammie (28-11-2011 19:14)

Denk dat geduld dus idd het grote probleem is, want ik doe het volgensmij wel zoals je zegt, eerst de bovenkant  met een smoother en daarna steeds rondom met de handen eerst rond en dan naar beneden. en ook idd als ik een plooi tegenkom optillen en glad vegen, alleen kom ik er op een gegeven moment gewoon niet meer mee weg, dan moet ik een stuk weer "los" gaan halen wat ik net vast heb zitten.
Bij deze had ik hem waarschijnlijk ook niet genoeg weer laten opstijven na het 2e rondje botercreme, Hoe lang moet dat eigenlijk gemiddeld opstijven?

misschien als ik niet zo'n tijd en prestatiedruk heb maar eens opnieuw proberen.

Super bedankt voor het  advies!