Onderwerp: Koekjesdeeg: wat doe ik verkeerd?
Ik ben redelijk nieuw in de wereld van het bakken. Had gisteren het leuke idee om voor het eerst koekjes te bakken. Maar het ging helaas niet zoals verwacht. Het ging mis bij het uitsteken van de koekjes, het deeg scheurde heel snel en plakte ook erg aan het bakpapier. Heb meerdere keren geprobeerd het een paar minuutjes in de vriezer te leggen tussen twee vellen bakpapier, helaas weer hetzelfde resultaat zodra ik begon met uitsteken. Mijn deeg bleef gewoon te zacht hoewel ik het voor het bewerken al ruim twee uur in de koelkast had bewaard. Wat doe ik verkeerd?
-Mag ik niet mixen maar moet ik met de hand kneden? Ik heb eerst boter en suiker gemixt met deeghaken en dan gezeefde bloem en bakpoeder goed doorgekneed met de hand.
-Heb ik te lang gekneed? Eerst bleef het deeg korrelig. Ik bleef langer doorkneden totdat het deeg uiteindelijk zachter werd.
-Moet ik eieren gebruiken? Heb een recept gebruikt zonder eieren.
-Moet ik voortaan niet uitrollen tussen bakpapier maar op een werkplek met veel bloem?
Sorry voor de vele vragen. Ben echt een leek op bakgebied maar hoop dat jullie me kunnen helpen. Ben benieuwd naar jullie reacties/tips.