1

Onderwerp: Red Velvet: HELP! Wat doe ik fout?

Gek word ik ervan...
Heb nu 2 baksels red velvet cupcakes gebakken en allebei zijn ze gewoon totaal ingestort.
Ik heb precies het recept gevolgd, echt op de gram.
Goed laten mixen in mn Kenwood en de bakjes opgevuld met zo'n 40 gram beslag. Dan gebakken in een voorverwarmde oven van 175 graden. De eerste keer 20 minuten, maar de tweede keer zeker 35 minuten..

Ik snap er niks van! Zo komen ze eruit:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-Z3XDAL3G.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-3XHRCC6V.jpg

Kan iemand me alsjeblieft helpen!

Trotse mama van een mooie zoon - 24 oktober 2012
én dochter - 21 januari 2014

2

Re: Red Velvet: HELP! Wat doe ik fout?

welk recept gebruik je?
komen ze er zo uit of zakken ze later pas in?

3

Ze worden al niet heel erg bol, maar de hoogte die ze hebben zakt dus na het bakken in. Ik heb het recept vanuit de recepten hiernaast.

4

Recepten met tsp hoeveelheden erin gaan nogal eens mis als je geen officiele maatlepels gebruikt. Enkele grammen afwegen met een gewone digitale keukenweegschaal is niet zo nauwkeurig als met maatlepels.

Ik had bijv ook altijd problemen met recepten waar theelepels als hoeveelheden in stonden. Ik gebruikte de lepeltjes waar we thuis de koffie en thee mee roerden maar toen ik een setje echte maatlepels had gekocht (Hema heeft ze ook) zag ik dat het veel meer moest zijn.

Gr,
John.

Oordeel niet over mensen voordat je ze goed kent, de waarheid zou je nog kunnen verbazen.

5

volgens mij moet je dit beslag ook niet heel erg lang mengen
zo kort mogelijk
en eerste 10 minuten op 140 graden daarna tien minuten op 180 graden (bij hete lucht oven 120 graden -160 graden)

als dit niet lukt dan andere mix proberen

6

Bedankt voor de tips!
Ik ga het een volgende keer dan eens zo proberen :). En dan hopen dat ze dan wel lukken!

Ze smaken overigens wel goed. Ook nu de frosting eroverheen zit.
Alleen jammer dat je met die frosting geen goede toef kan spuiten...

7

Hoi,

Ik weet niet wat je er precies indoet.
Maar ik maak ze altijd met bakingsoda en appelcider.
Ik merkte dus dat ik dat heel snel erbij moest voegen op het laatst en in de caises moet doen en vlug de oven in.
De luchtigheid komt dus van de werking hiervan en niet te lang de boter luchtig draaien.
Eerste keer waren ze bij mij zelfs te donker omdat ik alles omgerekend had naar de NL maten.
Heb toch maar speciale maatlepels gekocht want het komt bij red velvet heel nauw.

Succes de volgende keer.

Gr. Eveline

8

Ik gebruik ook een recept met apelcider en bakingsoda... dat schuimt behoorlijk  :D  Denk erom dat je niet te lang roert.

Doe je de droge ingredienten en de natte apart van elkaar mixen en pas als laatste bij elkaar?

Ik vind de bovenste cupcakes op je foto er erg licht uit zien, mijne zijn veel donkerder ik gebruik dit recept: http://www.goodtoknow.co.uk/recipes/475 … t-cupcakes

9

kan iemand mij het recept geven van deze redvelvet cakes?

10

@frummel88: Ik heb het precies volgens het recept gedaan. Inderdaad eerst de boter en suiker mengen, dan de eieren erbij. Daarna om en om de bloem en de karnemelk. Als laatste heb ik er bakpoeder met azijn bij gedaan.

Volgende keer dus gewoon appelcider gebruiken? En bakingsoda? Waar kan ik dat vinden.
Het klopt dat ze lichtrood waren. Mijn eerste baksel was wel echt superrood...Mja, ik had geen zin om nog eens te bakken (het was toch maar voor thuis)..

Ik denk dat mijn probleem is geweest dat ik het veel te luchtig in mn kennie heb geklopt. Volgende keer wat minder lang dus..

11

olivierd schreef:

kan iemand mij het recept geven van deze redvelvet cakes?

staat in de linkerbalk, bij recepten :)

groetjes Tirza     
www.facebook.com/TaartvanTirs

ik vind red velvet cupcakes ook best lastig om te maken! :(
ik ga het recept hiernaast zeker eens proberen... met jullie tips erbij natuurlijk!

en het resultaat showen natuurlijk! haha

13

Baking soda kan je vinden bij de Etos bv. Of bij de natuurwinkel.
En appelcider verkopen ze bij de AH (is biologische)
Ze zijn echt super lekker als het goed is gegaan.
Ze smaken ook echt fluweel zacht.

Gr. Eveline