1 Laatst bewerkt door Sunshine88 (27-11-2011 23:08)

Onderwerp: Recept cupcakes

Hallo allemaal,

Ik heb voor t eerst cupcakes gemaakt met dit recept:
Ingrediënten voor 12 cupcakes
125 gram roomboter op kamertemperatuur
125 gram kristalsuiker
125 gram zelfrijzend bakmeel
2 eetlepels melk op kamertemperatuur
2 ( grote) eieren op kamertemperatuur

Alleen zijn ze niet echt gelukt, ik wil ze graag luchtig hebben.

Ook heb ik dit recept geprobeerd:
50 gram suiker
50 gram boter
50 gram bloem
1 ei

Maar hierdoor werden ze ook niet echt luchtig.

Misschien ligt het aan het merk boter en zelfrijzende bakmeel die ik gebruik ik heb gewoon euroshoppers gepakt omdat ik het wou proberen, welke gebruiken jullie?

Wie heeft voor mij het lekkerste en luchtigste cupcake recept!

Alvast bedankt!

2

Re: Recept cupcakes

De recepten die je gebruikt hebt zijn vrijwel gelijk. De melk in het eerste recept zorgt voor iets meer smeuïgheid.
De luchtigheid ligt ook een beetje hoe je het beslag maakt. Als je alles in 1 keer mixt worden ze vaak compacter.

3

Ik mix eerst de boter, suiker en eieren.
Dan doe ik de zelfrijzende bakmeel erbij en als laatste de melk.

4

Ik mix vaak eerst de boter luchtig (dus zonder de eieren en suiker er al bij), je zou ook nog de eieren eerst apart kunnen mixen zodat deze ook al opgeklopt zijn voordat je het verder mixt met de rest van de ingrediënten.
Als het goed is worden ze dan wel wat luchtiger...

5

Maar ze rijzen volgens mij ook niet goed want van binnen zien ze er niet goed uit.

6

Welk merk producten gebruiken jullie?
Dat zou ik nog kunnen proberen.

Ik heb laatst een zak cupcakemix gekocht en ik heb nog nooit zo'n lekkere luchtige cupcakes gehad

8

Ingeborg Martens schreef:

Ik heb laatst een zak cupcakemix gekocht en ik heb nog nooit zo'n lekkere luchtige cupcakes gehad

Welk merk als ik vragen mag?

Ik heb het recept ook, maar ik mis bij jou het theelepeltje bakpoeder en ik gebruik basterdsuiker ipv kristalsuiker. De melk doe ik altijd tijdens het mixen beetje voor beetje er bij.

Waar heb je mee gemixt? Met de kloppers of met de haken?

10

Sunshine88 schreef:
Ingeborg Martens schreef:

Welk merk als ik vragen mag?

ik gebruik altijd de mix van funcakes, super lekker! en Intratuin heeft ook mixen en die zijn ook erg lekker.

11

Ik gebruik hetzelfde recept, alleen voeg ik minder boter toe. Voor 125g meel gebruik ik 90g boter (en 100g suiker maar, omdat ik het anders te zoet vind).
De boter smelt ik eerst even in de microgolfoven vóór ik het bij de eieren voeg.
Als je de eieren eerst wat opklopt met de mixer, heb je wat meer lucht.

Een dag zonder iets nieuws geleerd te hebben, is een dag niet geleefd!
Brengen jullie ook eens een bezoekje aan mijn blogspot: www.cakechiqueboutique.blogspot.com

12

Ja idd een half theelepeltje bakpoeder erbij!

13

Chennie schreef:

ook met zelfrijzend meel??

Brengen jullie ook eens een bezoekje aan mijn blogspot: www.cakechiqueboutique.blogspot.com

Marie-Popo schreef:
Chennie schreef:

yes!

15

Rooslovesroze schreef:
Marie-Popo schreef:
Chennie schreef:

yes!

Ok, weer wat bij geleerd ;) Volgende landing ccs dan maar eens proberen!

16

Ik mix met de haken gemixt, volgende keer doe ik er bakpoeder bij.

Met de zelfrijzende bakmeel van AH en de campina boter zijn ze nu trouwens wel lekker.

Ik smelte de boter eerst ook in de magnetron maar nu niet meer ik dacht dat ze misschien daardoor mislukte.

17

Ik heb dit keer blueband gebruikt maar gebruik eigenlijk altijd euroshopper boter + zelfrijzend bakmeel en de smaak is altijd echt super. Ik had wel het probleem idd dat mijn cupcakes niet goed rezen. Nu heb ik er gister weer een hele stapel gemaakt en heb ik de eieren gesplits het witte apart opgeklopt en het recept voor de rest hetzelfde gemaakt met eerst boter  goed doorkloppen en wanneer je je eiren gaat toevoegen alleen het eigeel toegevoegd en pas op het allerlaatst het eiwit er doorheen gespateld en het was echt super, cupcakejes waren goed gerezen. Had ze meegenomen naar mijn werk en daar waren ze ook zo weg :).

Ik stop er ook altijd een klein scheutje vanille extract in.

Maar ben blij om te horen dat ze nu al stukken beter waren!!