1

Onderwerp: Crisco

Hoi allemaal

Vandaag op advies van een taartendecoreer winkel Crisco gekocht, omdat ik gek wordt van poedersuiker. (Kan elke keer mijn hele keuken afstoffen en ik haat afstoffen :D )

Ben alleen vergeten te vragen hoe je het nou precies gebruikt. Is crisco kant en klaar of moet je het eerst aanmaken. Durf de pot niet open te maken om te kijken, omdat het daarna nog maar 1 jaar houdbaar is en ik niet weet wanneer ik de volgende taart ga maken.

Chocolat is the answer to every thing, I don't care what the question is!

2

Re: Crisco

crisco is gewoon plantaardig vet, en zit kant-en-klaar in het blik ;)

groetjes, Lis   
ik droom taarten, nu nog maken zoals ik ze droom

Weet ik dat ook weer. Heel erg bedankt!

Chocolat is the answer to every thing, I don't care what the question is!

Hoi!

Omdat ik Crisco best wel duur vind ben ik gaan zoeken naar een alternatief en dat heb ik gevonden bij de duitse Aldi Sued.
Mijn alternatief is het gedeeltelijk geharde plantaardige vet wat verkocht wordt in kiloverpakkingen in de vorm van een groot blok.
Het kost bijna niets( minder dan 1 euro), is neutraal van smaak, bevat geen transvetten en een hoog aandeel aan omega vetzuren en "maar" 43% verzadigde vetten en is mooi wit van kleur.
Bij de nederlandse Aldi en ook bij de Lidl hebben ze gelijksoortige plantaardig vet blokken te koop. Succes met jullie witte botercremes!

5

Hier verkoopt elke supermarkt ook gewoon blokken frituurvet

6

Frituurvet heb ik ook wel eens geprobeerd en vind het helemaal niets  :nooo

Je zal zien dat het heel prettig spul is en zijn geld echt wel waard, je kunt het ook gebruiken om chocolade en candy melts te verdunnen of fondant dat een beetje droog is weer soepel maken door er een beetje door te kneden, ik smeer mijn handen er mee in als ik fondant ga kleuren ( krijg de kleurstof er dan makkelijker af ! )

En als je er na een jaar nog niet door bent, gebruik je het gewoon als massage-middel  :lol:

Als je iets lekkers én goeds zoekt kun je ook kokosboter gebruiken. Die bestaan er in normale en in ontgeurde versies. Hardstikke gezond, vol met goede vetzuren.
In crisco zitten volgens mij ook veel goedkope vetten, wat ik persoonlijk 'niet op mijn brood' zou willen smeren en dus ook niet in bijv mijn marsepein verwerk voor de sugarcraftgun.

8

Kun je met die ali variant dan ook icing maken? Zijn de verhoudingen het zelfde?

9

bluesuus schreef:

Kun je met die ali variant dan ook icing maken? Zijn de verhoudingen het zelfde?

hoezo doe je vet in icing??

het hart neemt waar wat het oog niet kan zien. ( www.taartdesign.nl)

10

Dat is de wilton icing. We volgen nu de wilton cursus....

11

sil schreef:
bluesuus schreef:

hoezo doe je vet in icing??

De Amerikaanse versie van botercrème...
Persoonlijk vind ik het niet lekker, de structuur van crisco is niet zo fijn op de tong...
Maar ook met plantaardig frituurvet kan dat gemaakt worden, alleen spreekt het idee me niet zo aan :s

Een dag zonder iets nieuws geleerd te hebben, is een dag niet geleefd!
Brengen jullie ook eens een bezoekje aan mijn blogspot: www.cakechiqueboutique.blogspot.com

12

Nee... ik vind die icing ook echt niet lekker... maar ja... op de curus moeten we die troep echt maken.... :x

13

ik zeg.. kokosolie  ;)
Is trouwens ook niet lekker in hele happen tegelijkertijd, maar welke boter is dat wel...
Kokosolie (boter) heeft alleen als nadeel dat hij smelt bij een te hoge kamertemperatuur, bijvoorbeeld op een hete zomerse dag.

14

Crisco:
Ingrediënten: Soyaboon olie, gehydrogeneerd katoenzaad olie, gedeeltelijk gehydrogeneerd katoenzaad- en soyaboon olie, mono- en diglycerides, E319, citroenzuur

Ik weet niet hoor... maar ik 'smeer het niet op mijn brood'. :nooo
Verteerbaar is nu eenmaal niet altijd hetzelfde als lekker.

15 Laatst bewerkt door rorico (27-11-2011 16:14)

crisco is prettig tijdens bewerking van je marsepein. handen ermee invetten en ondergrond invetten waar je op werkt.smaak-geurloos.
anders dan frituurvet dat sommigen wel gebruiken.die smaak krijg je echt wel in je marsepein.de crisco geeft geen bijsmaak aan de marsepein.

Je kunt alleen tijd verspillen,als je vergeet ervan te genieten

16

mieperdepiep schreef:

Crisco:
Ingrediënten: Soyaboon olie, gehydrogeneerd katoenzaad olie, gedeeltelijk gehydrogeneerd katoenzaad- en soyaboon olie, mono- en diglycerides, E319, citroenzuur

Ik weet niet hoor... maar ik 'smeer het niet op mijn brood'. :nooo
Verteerbaar is nu eenmaal niet altijd hetzelfde als lekker.

Amerikanen smeren het wel op hun brood... Vind het ook maar niks, maar smaken verschillen ;)

Een dag zonder iets nieuws geleerd te hebben, is een dag niet geleefd!
Brengen jullie ook eens een bezoekje aan mijn blogspot: www.cakechiqueboutique.blogspot.com

17

kuchen und Co schreef:

Hoi!

Omdat ik Crisco best wel duur vind ben ik gaan zoeken naar een alternatief en dat heb ik gevonden bij de duitse Aldi Sued.
Mijn alternatief is het gedeeltelijk geharde plantaardige vet wat verkocht wordt in kiloverpakkingen in de vorm van een groot blok.
Het kost bijna niets( minder dan 1 euro), is neutraal van smaak, bevat geen transvetten en een hoog aandeel aan omega vetzuren en "maar" 43% verzadigde vetten en is mooi wit van kleur.
Bij de nederlandse Aldi en ook bij de Lidl hebben ze gelijksoortige plantaardig vet blokken te koop. Succes met jullie witte botercremes!

weet je misschien de naam van de vet blokken bij lidl/aldi of hoe het er uit ziet? ik doe nl ook de wilton cursus en crisco is best aan de prijs, voor de lekker hoeft het niet, want het is niet mijn favoriet.

Bij de duitse Aldi heet het Bellasan zum braten und frittieren, eigenlijk gewoon plantaardig bak- en frituurvet dus. Het zijn van die stangen in een papieren wikkel.
Ik heb aanstaande zaterdag mijn 1e cursusdag van de wilton basis decoratiecursus en ga het dan gebruiken voor de botercreme die we thuis voorafgaand aan de cursus moeten maken. Ik zal thuis een hapje proeven en dan berichten hier hoe het smaakt.
Mij staat het ook tegen om botercreme van plantaardig frituurvet te maken, maar om voor hetzelfde spul euro 4,50 te betalen voor een pond staat me ook tegen. Ik zou zelf het liefst roomboter gebruiken maar dat schijnt de kleur te beinvloeden, qua smaak lijkt het me niet te evenaren.

19

De reden dat ze gebruiken is idd om de kleur en omdat vroeger boter heel duur was volgens mij...

20

etmc schreef:

De reden dat ze gebruiken is idd om de kleur en omdat vroeger boter heel duur was volgens mij...

Ja dit klopt, vroeger gebruikten de Engelsen veel Lard om te bakken en braden dit is puur varkensvet, nu gebruiken ze plantaardigvet, dit ook omdat de kinderen op school gezondere "schooldiners" krijgen.
Ikzelf gebruik om BC te maken wel echte boter "grasboter" deze wordt mooi wit en smaakt heerlijk. Gebruik ik eens andere boter voeg ik Wiltin white toe.

Life is a CupCake, Enjoy every bite

21

Je kan het dus gewoon op je werkplek smeren en dan je fondant daar op uitrollen