1

Onderwerp: Tips om overtolling fondant te voorkomen bij siliconen molds?

Gisteravond heb ik mn eerste taart gemaakt. Ik heb hier onder andere gebruik gemaakt van een siliconen mold.

Toen ik het fondant er goed had ingerold haalde ik m eruit en moest ik de randjes helemaal afsnijden (overschot aan fondant).

Is er een handigere manier om dit te doen, zodat je de vorm precies gevuld hebt en dus niet eerst nog moet gaan uitsnijden maar de vorm meteen kunt gebruiken op de taart?

Ik heb deze mold gebruikt:
http://www.deleukstetaartenshop.nl/sili … -5289.html

2

Re: Tips om overtolling fondant te voorkomen bij siliconen molds?

heb je misschien hier wat aan
http://www.youtube.com/watch?v=VFlx8_OwHIM

en heb je het nog te dik erop zeg maar, dan kun je het overtollige met een plastic mesje eraf snijden zodat je je mold niet beschadigd

3

Ik doe er gewoon een beetje in en als het niet genoeg is doe ik er een beetje bij, goed aandrukken en klaar, heb nog nooit een mes gebruikt, wil ik ook niet want dan beschadigd je mold.

4

Kijk, dat filmpje is al erg handig :)

Ik heb zelf een flink stuk fondant gepakt en uitgerold over de mold met een deegroller. Ik had dus na het uit de mold halen, dusdanig veel fondant om de streng heen zitten, dat ik dat heb weg moeten snijden (dus niet in de mold ;) ) Toen ik probeerde het stukje voor stukje in de mold te drukken, kwam die heeltijd weer los, omdat t aan mn vingers bleef plakken :(

De volgende keer zal ik het nog eens op deze manier gaan proberen.

Als je een iets ruwe achterkant hebt wat je bij dit filmpje ziet, krijg je daar geen problemen mee als je m vervolgens op de taart wil plakken?

Iemand had laatst de tip (volgens mij kwebbeltje) om een keer je mold te vullen netjes afsnijden, eruit halen, even wegen en dan per mold opschrijven hoeveel fondant je nodig hebt en dan kun je het zo elke keer weer afwegen en vullen zonder restjes. Vind het wel een handige tip :) , misschien alleen niet zo handig voor kleine deeltjes zoals in jouw mold die je als voorbeeld gebruikte.

6

Gewoon niet teveel erin doen...
Inderdaad als je gaat afsnijden dan met een plastic mesje.