1

Onderwerp: onderkant taart niet netjes met marsepein, tips?

hallo,

waarschijnlijk is dit al heel vaak gevraagd maar ik kan niets vinden hierover in de zoekmachine. maar als ik de taart bekleed blijft vaak de onderkant niet zo netjes. ik krijg het toch niet voor elkaar om hemhelemaal strak te krijgen.

iemand hier een tip voor??

thanks samantha

2 Laatst bewerkt door koekiemonster (15-11-2011 19:18)

Re: onderkant taart niet netjes met marsepein, tips?

dat is iets wat best wat oefening vraagt.

begin vanaf bovenop je taart met je handen naar beneden te 'vegen'.
plooitjes kun je wat uit elkaar trekken.
steeds verder naar beneden.
ik ben niet zo goed in uitleggen ;) maar op youtube staan een aantal filmpjes die erg duidelijk zijn.
en helemaal vermijden lukt t niet altijd hoor, dan kun je mooi maskeren met bijvoorbeeld balletjes van de pearl mold of iets anders :)

succes!  :thumb:

Ik zing mijn eigen wijsje!

In de rubriek is er een handige how to van Lori over het strak krijgen van een taart en daarin staat ook hoe ze de onderkant zo mooi strak krijgt.

Een andere ideale oplossing is het gebruikmaken van een 'verdoezel'randje. Daarom zie je bij bijna alle taarten een rand aan de onderkant, je hebt daar allerlei tools voor. Je kunt een lijntje maken met je sugargun of met je parelmould een mooi randje, maar je kunt ook hier een heleboel vinden: http://www.deleukstetaartenshop.nl/-c-35_25.html (dit zijn alle sierrand uitstekers)

4

Ik maak nu meer dan 2 jaar taarten maar heb hier nog steeds 'last' van. Dun, dik bekleden...maakt geen verschil. Wat wel verschil maakt is dat je de lap niet te groot moet uitrollen omdat...hoe groter de lap, hoe meer plooien er in kunnen komen  :Y

Sinds het moment dat ik van mijn moeder haar oude plastic pizzasnijder kreeg heb ik de meest strakke onderkanten die je kan bedenken.

Ik doe een ruime lap er om heen (niet te dun) strijk eerst de bovenkant goed glad en de zijkanten net zoals de de plooien van een rok glad strijkt (met mijn handen), daarom vind ik het belangrijk om wat ruimte in je fondant te hebben dan strijk je makkelijker de plooien eruit. Wanneer je toch last krijgt van de overtollige fondant dan snij je dat gewoon af. Dan met de pizzasnijder snij ik de rest er af, maar niet te krap, er zit dan nog 3 mm extra. Dan met de smoother de bovenkant en de zijkanten (die het beste met 2 smoothers) dan als laatste het overtollig fondant met de pizzasnijder er afsnijden in een hoek van 45 graden en dan hoef je niets te verdoezelen.

Je moet er wel de tijd voor nemen. Het is niet iets wat je even doet. Ik ben zeker wel 20 minuten bezig!

Ik vind dit dus ook echt het meest lastige.. 

Bij mij gaat het overigens niet om de laatste paar mm.
Maar soms echt wel om een goede cm of 1,5cm die onderaan toch nog plooit.  :rolleyes:

Dit is overigens bij mij erger bij hoge taarten met een kleine diameter (12 of 16cm). Dan zijn de plooien onderaan gewoon echt groter... en dan lukt het mij nog niet om die er netjes uit te krijgen dmv oppakken en van boven naar beneden (steeds een stukje naar rechts) een beetje platdrukken...

Ga youtube nog maar eens doorzoeken :)

Ik heb het taartenvirus te pakken: www.choicetaarten.nl of Like mijn facebookpagina

7

Ik ga dit morgen eens uitproberen want ik tob ook altijd!.

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=169809