1

Onderwerp: Merengue botercreme mislukt!

Ik heb een merengue botercreme gemaakt van de website van Martha Stewart. 5 eiwitten met bruine suiker en zout kloppen au bain marie tot suiker opgelost is, dan tot gladde pieken kloppen, en dan boter erdoor kloppen. Hier ging het fout: mijn gladde mengsel veranderde in een klonterige brij. Heb hem in de koelkast gezet en ben hem nu weer aan het doorkloppen, maar het lijkt niet beter maar erger te worden.
Hoe komt dit? Komt dit nog goed of toch maar nieuwe proberen?

2

Re: Merengue botercreme mislukt!

Was de boter wel op kamertemperatuur?
Mss was het verschil in temperatuur van het eiwitmengsel en de boter te groot waardoor het is gaan klonteren/schiften.
Of anders heb je te lang blijven doorkloppen met de boter erbij...

Ik zou proberen van het even bain-marie weer wat op te warmen terwijl je blijft kloppen.

Als het niet lukt, denk ik dat je beter nieuwe maakt  :s

Een dag zonder iets nieuws geleerd te hebben, is een dag niet geleefd!
Brengen jullie ook eens een bezoekje aan mijn blogspot: www.cakechiqueboutique.blogspot.com

3 Laatst bewerkt door JPS (24-11-2011 19:42)

Re: Merengue botercreme mislukt!

Nee! niet weggooien, is zo te zien een klassiek geval van schiften.
Wat ik doe als dat gebeurd is:

Pannetje vullen met heet kraanwater (hoeft niet bloedheet te zijn) en daarmee Au bain marie al mixend verwarmen.

Zodra de geschifte smurrie er weer uitziet  als creme nog heel even doormixen en het hete water vervangen door koud kraanwater en dan weer al mixend Au Bain marie afkoelen zodat het ook weer stijver wordt.

Binnen 15 minuten heb je  zo weer goede en lekkere MBC.

Als je koude en hard geworden MBC opnieuw probeert te mixen schift het bijna altijd. Is mij ook nog nooit gelukt zonder te schiften.

Gr,
John.

Oordeel niet over mensen voordat je ze goed kent, de waarheid zou je nog kunnen verbazen.