1

Onderwerp: Vanillestokje of extract ????

In veel recepten, en zeker die van Rudolph, gebruik je een vanillestokje.
Dit is natuurlijk ook het lekkerste, maar ik vind ze niet goedkoop.
Tot nu toe heb ik ze nog niet goedkoper dan 1.25 gevonden bij de AH. Wie weet waar ze goedkoper zijn.
Een goed alternatief is extract, niet essence, want dit is namaak en zit geen vanille in.
Dus ik opzoek naar extract, maar waar is dit nu weer te vinden?
In de shop hebben ze van Wilton een vanilleextraxt, maar hier staat weer artificially op het flesje, namaak dus volgens mij.
Ik snap er geen holliebollie meer van.

Dus waar koop je de goedkoopste vanillestokjes?
Waar en van welk merk kan ik een goed vanille extract kopen?

Mijn faceboekpagina met mijn taartjes
http://www.facebook.com/pages/Home-made … 1595328591

2 Laatst bewerkt door mieperdepiep (22-11-2011 09:03)

Re: Vanillestokje of extract ????

Als je het veel gebruikt zeg ik: zelf maken!
Vanillestokjes laten trekken in wodka, minimaal 6 weken laten staan en dan heb je heerlijke, redelijk goodkope vanille-extract.

Als je aan goedkope stokjes van de Sligro ofzo kunt komen, dan wordt het nóg goedkoper.

Hier Marco's draadje erover:
http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=169465

De mijne staat nu alweer zo'n week of 5 te trekken en ruikt echt heerlijk!

3

Ik gebruik ook wel vanille extract ( nog niet zelf gemaakt, binnenkort eens proberen :Y), maar ik vind direct met het stokje werken wel veeeeel lekkerder. Waar het kan doe ik dat dus, in mbc en koekjes eigenlijk altijd. In cakes en cc maakt het minder verschil dus ga ik wel voor de extract.

Ik weet, het is niet goedkoop ( hier is de goedkoopste - goede - die ik gevonden heb 2 euro per stokje :S), maar ik bereken dat dus gewoon door :Y

Groetjes, Adrienne
<Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!>

4

je kan toch ook gewoon een stokje gebruiken wat je leegschraapt
en het lege stokje stop je in een pot suiker
zul je zien na een tijdje heb je de lekkerste vanille suiker

ben het ook aan het proberen met vodka
maar dat heeft tijd nodig dus dat zien we volgend jaar wel hoe die smaakt

vind die van de wilton best goed trouwens

ik taart, jij taart, wij zijn taarten

5

tsja vanille is nou eenmaal duur... ik blijf gewoon stokjes kopen...

6

Ik vind die van Wilton ok.

Als je bijvoorbeeld vanille door de botercreme wilt doen die je dan gewoon het uitgeschraapte merg er doorheen of bewerk je dit dan eerst nog?
Voor een aantal weken laten trekken heb ik geen tijd meer maar wil wel graag echte vanille gebruiken.

Life is what you bake it.

8

gewoon merg erin schrapen

9

Ik ben fan van het merg, vind de essences/extracten (ook de dure) al snel weeïig smaken...

Je kunt het merg er gewoon zo doorheen doen!

Was trouwens ff op wikipedia aan het zoeken wat vanille nou eigenlijk is (bessen van een orchidee) en nu snap ik waarom het zo duur is :lol:
De grootste verbruiker van natuurlijke vanille is Coca-Cola. Toen in 1985 de "New Coke" werd geïntroduceerd, stortte de economie van Madagaskar in. De reden was, dat in de "New Coke" vanilline, een goedkoper synthetisch substituut, werd gebruikt. Het gebruik van echte vanille liep tijdens deze periode met meer dan de helft terug. Pas nadat de nieuwe cola uit het assortiment werd gehaald krabbelde de economie weer omhoog.
Er blijft gewoon niks voor ons taartenbaksters over!

You got to believe that right here right now you're exactly where you're supposed to be

10

bessen? iedereen noemt t peulen.. behalve wiki haha...

11

als ik een stokje vanille in wodka wil laten weken koop je dan gewoon een liter fles? of een kleinere fles

12

Ik heb een potje merg gekocht bij zo,n groene supermarkt waar ze alleen biologische producten verkopen.
Was niet eens duur in verhouding tot stokjes.
Kan het merk even niet geven want ik ben nu niet thuis.
Als ik vanavond nog thuis kom zal ik het nakijken.

Gr,
John.

Oordeel niet over mensen voordat je ze goed kent, de waarheid zou je nog kunnen verbazen.

13

Ik deed een kleinere fles. Je hebt nou eenmaal geen liter aan extract nodig, tenzij je voor een fabriek bakt  ;) . Daarbij is het geloof ik de regel dat je 10% van het gewicht aan alcohol toevoegt aan vanillestokjes. Dat is op bijv 350 cc wodka al 35 gram vanillestokjes. Dat zijn zo een stuk of 8-9 stokjes.
Maar als je het langer de tijd geeft om te trekken, komt het met iets minder ook wel goed, hoor. Het wordt steeds intenser van smaak en geur.

14

JPS schreef:

Ik heb een potje merg gekocht bij zo,n groene supermarkt waar ze alleen biologische producten verkopen.
Was niet eens duur in verhouding tot stokjes.
Kan het merk even niet geven want ik ben nu niet thuis.
Als ik vanavond nog thuis kom zal ik het nakijken.

Gr,
John.

Dat is interessant! Ik hou me aanbevolen voor het merk/winkel

Life is what you bake it.

15

Me moeder heeft gister vanillestokjes voor me gekocht: 2 voor 1 euro.
Ben bang dat je niet veel hebt aan deze tip: Was bij de lidl...... in Duitsland.
(misschien ken je iemand die binnenkort naar Duitsland gaat?)

If you're lucky enough to be different, don't ever change!
Groetjes, Katja

16

Het staat ook in de decemberfolder van de lidl. Ze zouden hem binnenkort moeten hebben.

Dit was mijn spreekbeurt. Zijn er vragen?

17

Feldie schreef:

Het staat ook in de decemberfolder van de lidl. Ze zouden hem binnenkort moeten hebben.

is dat de lidl in Nederland of in Duitsland?

Mijn faceboekpagina met mijn taartjes
http://www.facebook.com/pages/Home-made … 1595328591

18

Ik heb ze gister al gezien bij de Lidl in Nederland (Hellevoetsluis)

Groetels, Annette
* Don't live faster than your Guardian Angel can fly *

19

Zit nog te twijfelen, goedkope vanille is meestal van mindere kwaliteit dus ben wel een beetje huiverig

20

flesje vanille-extract bij Hanos kost rond €15,00, was erg blij met deze vondst :Y

Ik heb ze laatst bij de Makro gekocht, nog steeds niet goedkoop maar goed, was (geloof ik) € 8,- voor 5 glazen buisjes met een stokje erin.

Ik ben allergisch (officieel is het intolerant) voor smaakversterkers. En namaak vanille is een garantie voor flauwvallen.

Dus ik gebruik altijd de echte (ook als ik bak voor anderen).

Wat ik erg jammer vind is dat bijv. bij de FunCakes fondanten, er steeds vanillesmaak aan toegevoegd wordt... die kan ik dus allemaal niet gebruiken (voor mezelf).. Heb nu een aparte bak voor de notenallergiën en een aparte bak voor mezelf... handig is anders :)

Ik heb het taartenvirus te pakken: www.choicetaarten.nl of Like mijn facebookpagina

22 Laatst bewerkt door JPS (22-11-2011 20:24)

He he, eindelijk thuis.

Heb het gevonden http://odinwinkel.nl/voorraadkast/meel- … oeder.html

Het is dus ongeveer 90 cent per gram. Lijkt duur maar 1 gram is meer dan het merg van 2 stokjes.

Erg gemakkelijk zo'n potje voor het pakken. Geen gedoe met opensnijden en uitschrapen.

Gr,
John.

Oordeel niet over mensen voordat je ze goed kent, de waarheid zou je nog kunnen verbazen.

23 Laatst bewerkt door JPS (22-11-2011 20:37)

Voor onze Belgische bezoekers:
http://www.gekruid.be/vanille-bourbon.html

Misschien ook voor ons Ollanders wel goedkoper om daar te bestellen, omgerekend 3x zo goedkoop als van Het Blauwe Huis.

gr,
John.

Meteen maar 50 gr besteld, via ideal te betalen.
Ben benieuwd.

24

Hé dat is een goedkoop adresje.
Iemand daar ook al stokjes besteld? Het schijnt bij vanillestokjes belangrijk te zijn dat je lekkere dikke en vooral vette stokjes hebt, dus geen harde droge stokjes. Ben dus heel benieuwd of iemand al ervaring heeft met deze leverancier. Hoor het dus graag!! Dan bestel ik daar ook zo 50 stuks. Komt hier wel op, zeker in 1 jaar tijd.

25

Zakjes uit België zijn binnen. http://www.gekruid.be/vanille-bourbon.html
Had een envelop verwacht maar het was in een doos verpakt half zo groot als een schoenendoos. Waren 5 zakjes van 10 gr dus voornamelijk vulling.

Netjes op tijd geleverd dus blijkt een betrouwbaar adres.
Voorlopig kan ik er weer tegen.

Gr,
John.