1

Onderwerp: Gelatineblaadjes (beetje haast bij geboden)

Ik heb een recept voor kwarktaart en daar moeten 9 blaadjes gelatine in.
Geen probleem, maar toen we die 'vroeger' maakten, hadden we grote langwerpige blaadjes gelatine, nu zijn ze maar half zo groot.
Zijn ze nu dikker dan vroeger, dus dat je nog steeds toe kunt met 9 blaadjes, of moet ik er meer gelatine in doen?

2

Re: Gelatineblaadjes (beetje haast bij geboden)

hangt ervan af hoeveel gram zo'n nieuw blaadje is.
Als het dikker is, is het misschien even zwaar als de oude langwerpige.

Tegen de stroom ingaan is de enige manier om bij de bron te komen

3

Tja, het is denk ik zo'n 20 jaar geleden dat ik zo'n lang blaadje heb vastgehad, hahahaha.
Maar ik dacht; misschien weet iemand het hier..
Ik heb me maar gewoon aan het recept gehouden. hopen op een mooi opgestijfde/opgesteven? kwarktaart morgenochtend.

4

hopelijk lukt het. Hier in België hebben we nog van die langwerpige blaadjes.

Tegen de stroom ingaan is de enige manier om bij de bron te komen

5

ik weet niet of je er nog wat aan hebt maar het is dezelfde verhouding alleen de maat is anders

ik taart, jij taart, wij zijn taarten

6

Ik gebruik iets meer, had pas recept met 3 blaadjes, heb er 3 en half gebruikt, resultaat was heel goed!

7

Thx iedereen.
Zoals gezegd heb ik het recept maar aangehouden en qua stijfheid was ie precies zoals vroeger.
Alleen waren de aardbeiensmaak en -kleur zoals ik me die herinnerde weg..
Vroeger, toen ik m nog samen met mijn moeder maakte, was de taart altijd lichtroze en smaakte die 'sterk' naar aarbei.
Nu was ie haast wit en zat er maar een vleugje aardbeiensmaak aan. Hij was wel lekker hoor, maar minder aardbeiig dan ik had gedacht/gehoopt.
Wel eigen schuld hoor, want het recept zegt 200 ml sap en ik had lichte siroop (van aardbeien in blik op lichte siroop) gebruikt.
Volgende keer toch maar de verse aardbeien tot moes/pulp/sap verwerken. Dan zullen de smaak en kleur beter zijn denk ik.