1

Onderwerp: Banketbakkersroom

Vraagje....

Ik heb net een taart gevuld en afgesmeerd die morgen word opgehaald en ze zondag gaan aansnijden.
Ze wilde bbroom dus daarmee gevuld. Zie ik alleen dat de houdbaarheidsdatum t/m 1-11-11 is....dus daar net overheen.
Het is dus poeder die je aanmaakt met water of melk.

Wat zouden jullie doen? Kan het nog( smaakt prima trouwens)?

Ik neig toch naar een nieuwe taart bakken maar eigenlijk heb ik daar geen tijd voor.... :s

Pluk de dag

2

Re: Banketbakkersroom

Tja, als het voor mezelf was zou ik het zo opeten. Maar voor een ander? Nee, ik denk dat ik dan toch maar een nieuwe zou maken.

3

Als het voor iemand anders is zou ik het risico niet nemen. Voor mezelf zou ik het waarschijnlijk wel opeten, maar voor iemand anders zou het me toch niet echt lekker zitten..

Don't just dream your life, but live your dreams too!

Voor mezelf zou ik het geen enkel probleem vinden, met zo'n kleine overschrijding van de U.H.D., ook met nog 2 dagen bewaren niet.

Voor een klant is het misschien net wat anders. Hangt m.i. ook af hoe professioneel je toko is. Van mijn eigen banketbakker op de hoek zou ik niet willen dat hij het deed, maar vermoedt dat het daar net zo goed wel gebeurd... Ik vermoed niet dat je het kunt proeven als het er nog goed uit zag, rook en goed op smaak was.
Een poeder over de houdbaarheid heen is ook weer wat anders dan melk of slagroom, waar je ook echt ziek van kan worden als het tegen bederf aan zit.

5

bedankt....dat was ook wel mijn idee.

Ach dan eten wij ook taart dit weekend..... :+

Pluk de dag

6

Zo'n zakje BBR-poeder is vrij lang houdbaar (maanden, misschien wel een jaar?). Dus als het 2 weken over de datum is, is het echt nog niet bedorven oid. Ik zou zeggen; je loopt geen enkel risico qua smaak of bederfelijkheid.
Maar voor je eigen gemoedsrust, kan ik me voorstellen dat je het niet in een taart wilt doen voor een klant.

Ik vermoedt ook dat de U.H.D. bij poeder voor banketbakkersroom meer gaat over de smaak die gaat afvlakken en bindbaarheid en emulgatie die kan afnemen en dat het pas later over bederfelijkheid gaat.
Maar blijft lastig, want er staat immers maar 1 datum op en dat is die nu overschreden is...

8

Ik denk ook dat het product niet bedorven is maar idd misschien wel dat de smaak iets minder is.
Wanneer iets heel lang houdbaar is (poeders,pot) dan geloof ik ook niet dat het van de ene op de andere dag niet goed meer is. Dus tot de UHD is het goed, dan ineens niet meer. UHD betekent trouwens dat het product nog goed is maar de kwaliteit achteruit gaat. THT zou ik niet gebruiken omdat deze wel bederfelijk zijn

9

Ik hoop voor je dat je klant dit topic niet leest.
Maarre... ik zou het er niet op gokken.
Opnieuw bakken dus.

Dit was mijn spreekbeurt. Zijn er vragen?

10

Tot 1-11-11 en daar net overheen? We zitten toch al een aantal dagen verder dan 1-11-11. ;) Het zal zeker niet bedorven zijn, maar ikzelf zou een andere taart maken. Per slot van rekening maak je wel iets in opdracht van een ander. In feite werk je ook hygienisch en wil je dus ook dta al je ingredienten nog goed houdbaar zijn.

11

Esther68 schreef:

UHD betekent trouwens dat het product nog goed is maar de kwaliteit achteruit gaat. THT zou ik niet gebruiken omdat deze wel bederfelijk zijn

Ik denk dat je "Te Gebruiken Tot" bedoelt. Dat staat op kort houdbare, bederfelijke levensmiddelen (bijv. vlees, vis, meestal < 5 dagen).

"Tenminste Houdbaar Tot" wil zoveel zeggen dat de fabrikant de kwaliteit (smaak, versheid etc) garandeert tot die datum. Het wil niet zeggen dat het product daarna niet meer eetbaar is.
Droge koekjes bijv. durf ik echt nog wel enkele weken na de THT te eten. Maar bv koeken met een"natte vulling" (bv. met jam / appel oid) kunnen veel sneller bederven (bv schimmel) en zal ik niet na de THT datum eten.

12

Nieuwe kapsel is klaar.....straks vullen en afsmeren. en dan met dr. oetker bbroom die zeker niet over de datum is.

Ga zeker geen risico lopen, ben dan wel een hobbybakster maar werk ik natuurlijk zo schoon mogelijk :Y

Mijn kids waren wel blij, zij krijgen vanavons een stuk taart...en of we een stuk voor sint en piet konden neerzetten.....tuurlijk :D

Pluk de dag

13

nandadiana schreef:

Mijn kids waren wel blij, zij krijgen vanavons een stuk taart...en of we een stuk voor sint en piet konden neerzetten.....tuurlijk :D

:D   :shh:
Wel het lege bordje weer bij de schoen zetten, he...

14

megan schreef:
Esther68 schreef:

UHD betekent trouwens dat het product nog goed is maar de kwaliteit achteruit gaat. THT zou ik niet gebruiken omdat deze wel bederfelijk zijn

Ik denk dat je "Te Gebruiken Tot" bedoelt. Dat staat op kort houdbare, bederfelijke levensmiddelen (bijv. vlees, vis, meestal < 5 dagen).

"Tenminste Houdbaar Tot" wil zoveel zeggen dat de fabrikant de kwaliteit (smaak, versheid etc) garandeert tot die datum. Het wil niet zeggen dat het product daarna niet meer eetbaar is.
Droge koekjes bijv. durf ik echt nog wel enkele weken na de THT te eten. Maar bv koeken met een"natte vulling" (bv. met jam / appel oid) kunnen veel sneller bederven (bv schimmel) en zal ik niet na de THT datum eten.

Ja, klopt  ;)  Al die afkortingen ook..... Koekjes en chips bv eet ik ook nog wel, als deze niet te muf smaken dan.. :)

15

Ik zou het risico op smaakvermindering niet nemen voor een klant, zou hem zelf houden. Zelf banketbakkersroom maken is heel eenvoudig en romiger.