Onderwerp: De Bluffende Bakster - Wonky bruidstaart
Je zou er een Suske & Wiske over kunnen schrijven: De Bluffende Bakster.
Het begon allemaal met een aanstaand bruidspaar, op zoek naar een taart. Uit een lijst met trefwoorden kozen ze 'romantisch' en 'klassiek'. Maar de taart moest ook een beetje gek worden. Kan dat allemaal in één taart? Natuurlijk, willemz kan dat. Mijn vingers begonnen te trillen.
Voor de duidelijkheid deden ze er ook een plaatje bij van wat ze mooi vonden. Een groen/blauwe... Het zweet brak me uit, maar natuurlijk was er geen enkel probleem.
En toen... Vroegen ze of het een Topsy Turvy kon worden. Tuurlijk joh.
Paniek in de tent! Topsy Turvy's vind ik afschuwelijk! En hoe kun je een taart ooit mooi maken als je er geen klik mee hebt? Om nog maar te zwijgen over de troep die je krijgt bij het in stukken snijden, en hoe zorg je ervoor dat iedereen een even groot stuk krijgt?
Op zoek naar alternatieven kwam ik op een Wonky standaard. Honderd euro moet zo'n ding kosten, veel te duur, vind ik. Gelukkig was daar mijn lieve lieverd met de gouden vingertjes. Hij heeft van MDF, een tafelpoot en een PVC-pijp een taartstandaard voor me gemaakt. Ik moest wel zelf de pijp schuin afzagen, daar rusten de tussenplaatjes op. Die tussenplaatjes heb ik netjes bekleed met tafelplastic. Oerdegelijk! Voor extra effect heb ik het bovenste taartje van 2 biscuits gemaakt, de bovenste diagonaal doorgesneden. Zo kun je de initialen mooi zien. Al met al is het een taart geworden waar ik ontzettend trots op ben. Ik was bang dat het onmogelijk was, maar het kan: van ingrediënten die je zelf nooit had gekozen kun je iets moois maken!
De onderste taart (25 cm) was een chocobiscuit, getrempeerd met frambozenconfiture en gevuld met frambozenroom en bokkenpootjescrème.
De middelste (20 cm) was een vanillebiscuit, gevuld met zelfgemaakte dulce de leche en mojitocrème.
Het bovenste (15 cm) was een chocobiscuit, gevuld met mangoroom en pistachecrème met stukjes noot.
De taart:
Dit was de proeverij die erbij hoorde:
En de standaard in z'n nakie:
, dat heb je goed opgelost zo!!

Daar ben ik erg zuinig op