1

Onderwerp: niet tevreden

hallo allemaal,

ik ben al een tijdje aan het bakken en heb dus ook al een aantal taarten gemaakt.
ze worden steeds mooier en lekkerder maar toch ben ik nog niet tevreden...
ik gebruik de biscuit mix van fun cakes, de taarten worden altijd mooi hoog maar naar mijn idee zijn ze altijd zo droog.
tot nu toe heb ik nog niet geëxperimenteerd met vullingen, gebruik altijd banketbakkersroom en jam, dus 2 lagen. dan smeer ik af met botercreme wat ik een heel overheersende smaak vind geven aan de taart en het bekleden doe ik met fondant wat ik ook snel teveel en overheersend vind...

wie o wie heeft tips om mijn taartjes beter te maken.

2

Re: niet tevreden

ipv fondant kan je marsepein gebruiken. Ik vind fondant ook veel te zoet/overheersend. Verder gebruik ik ook de funcakes mix voor biscuit en vind hem niet droog. Langzaam laten koelen en dan gelijk in de koelkast of vriezer voor het bekleden. De botercreme doe ik (als in een workshop geleerd) echt maar heel dun, net genoeg om de taart vlak en glad te maken. Op youtube zie ik wel eens dat er een enorm dikke laag gesmeerd wordt dat lijkt me echt niet lekker.

3

Een tipje voor te droge biscuit is om je biscuit te tremperen, eigenlijk te bevochtigen dus met een siroopje - dat kan gewoon suikersiroop zijn, of met een smaakje, of met een alcoholsmaakje...

Het kan ook wel zijn dat je je biscuit nét iets té lang bakt, of te lang bewaart (op de verkeerde manier) vóór het bekleden en versieren, maar veel is dan opgelost met het tremperen.

Ik vind botercrème ook niet lekker om af te smeren, dus ik gebruik ganache, vooral van witte chocolade. Maar het kan ook met melk- of donkere chocolade. Zoekfunctie op dit forum geeft heel veel manieren, maar Inspired By Michelle op youtube werkt ideaal voor mij.

Fondant zo dun mogelijk uitrollen, dan overheerst die het minste. Je kan ook marsepein gebruiken, vind ik persoonlijk lekkerder, of wat ik nu recent begonnen ben is half fondant/half marsepein, om het beste van allebei te hebben.

En vullingen, daar kan je eindeloos mee variëren. Als je die goed dik smeert, dan bepaalt dat uiteindelijk de smaak van je taart.

Feit is wel, het blijven machtige taarten...

Een dag zonder iets nieuws geleerd te hebben, is een dag niet geleefd!
Brengen jullie ook eens een bezoekje aan mijn blogspot: www.cakechiqueboutique.blogspot.com

4

Droge biscuit: bak je je taart dan niet wat te lang? Als je er lichtjes op drukt en hij veert terug, dan is hij goed. Ik gebruik die mix ook en krijg er altijd smeuïge biscuit mee.
Oh ja, gewone biscuit niet bewaren in de koelkast, want dan droogt het uit. Als je bezig bent met afsmeren en je wilt de botercrème laten opstijven, dan kan je het wel even in de koelkast zetten. En een volledig gedecoreerde taart kan of moet je (afhankelijk van de vulling) uiteraard in de koelkast bewaren.

Afsmeren hoef je niet met een dikke laag te doen (zelfs liever niet).
Het gaat er bij afsmeren om dat je een strak kapsel krijgt, zodat je bekleding er mooi strak omheen kan, zonder bobbels en dergelijke.
Je kan ook altijd een smaakje toevoegen aan je botercrème.

Ook bij de fondant geldt: niet te dik bekleden. Dun uitrollen (niet te dun, want dan vallen er weer gaten/scheuren in), zodat alles netjes bedekt is.

Zondag 14 oktober loop ik 4 Mijl voor de Dierenbescherming afdeling Groningen. Je kan mijn actie steunen via http://www.geef.nl/sharon of http://www.geef.nl/actie/miles-4-animals - Alvast bedankt!

5

Als je de botersmaak van de botercreme te overheersend vind moet je echt eens meringue botercreme (mbc) maken, is een wereld van verschil. Recept met filmpje kun je onder de rubriek recepten terugvinden.
Maar inderdaad is witte chocolade genache ook best lekker.

Droog biscuit heb ik ook een keer gehad.
Het had toen te lang op een te lage temperatuur gebakken.

Oordeel niet over mensen voordat je ze goed kent, de waarheid zou je nog kunnen verbazen.

6 Laatst bewerkt door JPS (17-11-2011 17:15)

Oeps, keertje teveel geklikt.

Oordeel niet over mensen voordat je ze goed kent, de waarheid zou je nog kunnen verbazen.