1

Onderwerp: Marsepeinen bloemen

Hallo allemaal, hier een vraag van een echte beginneling. Ik wil voor mijn dochter dr traktatie zo'n cakeje met een lollie en een marsepeinen bloem eromheen maken. Nou is mijn vraag kan ik het marsepein uitharden? Ik heb al wat antwoorden gelezen maar mijn oven werkt niet als het deurtje openstaat en als het uiteindelijk is uitgehard blijft het dan wel om het lolliestokje zitten???Dus heeft iemand AUB andere tips of triks?

2

Re: Marsepeinen bloemen

Marsepein wordt niet hard, fondant wel.
De truc met de oven werkt alleen voor fondant. Dit is op zich niet nodig, de meeste fondantsoorten harden vanzelf aan de lucht uit, als je maar genoeg tijd hebt. Funcakes staat bekend dat ie niet uithardt, maar bij mij worden de bloemetjes en andere boetseersels gewoon hard (schoentjes van mijn avatar zijn met FC gemaakt), maar misschien worden andere soorten nog harder....

--------------------------------------------------------
Wie ben ik om aan mezelf te twijfelen. (Loesje)

3

Bedankt voor je snelle reactie. Het probleem is ik heb alleen maar marsepein en nou heb ik bloemetjes gemaakt maar als ik die nu aan een lollie stokje rijg dan zakt het en worden het van die trieste slappe bloemetjes!! Zijn er andere mogelijkheden??

4

Even denken hoor: wanneer heb je ze eigenlijk nodig? Hoelang moeten ze "staan" voordat ze uitgedeeld worden?
Zou je ze 'op zijn kop' kunnen maken en dan op het laatste moment pas rechtop zetten? Dan blijft de marsepein nog wel even in vorm.

En je kunt met marsepein erg goed boetseren, is heel goed te plooien, dus misschien als je de blaadjes wat dikker houdt en lichtjes tegen de lollies laat plakken (klein beetje vochtig maken; is al gauw te veel) blijven ze misschien zo ook wel in vorm.

En om te voorkomen dat ze van het lolliestokje afzakken zou je een spekje/minimarshmellow erachter kunnen rijgen. Die plakt aan het steeltje en dan gaat je marsepein nergens meer heen.

5

Ik heb ze maandag nodig. Ik heb ze op de kop staan (al geregen aan de lollies) in een afgesloten bak, kan dit trouwens? Dat van een spekje is een super tip bedankt!

niet in een afgesloten bak bewaren als je wilt dat het hard wordt, maar aan de lucht laten drogen ( in de bak blijven ze zacht)

7

Idd niet afsluiten, maar open bewaren. Liefst in kartonnen (taart)doos of zo. Dat kan het vocht goed opnemen.