1

Onderwerp: carameltoef cupcake

Ik vind de carameltoef er zo lekker uitzien, zie voor foto e.d.
http://www.deleukstetaarten.nl/forum/vi … ?id=163999

De benodigdheden voor de frosting zijn:
60 gr roomboter
60 gr monchou
240 gr poedersuiker
caramelsaus van dr. oetker
nootjes ter decoratie

Ik heb er wat vragen over:
Deze frosting is voor hoeveel cupcakes? Voor 24 stuks?
De frosting moet niet eerst nog in de koelkast om op te stijven zodat je de frosting op de cupcakes kunt spuiten?
Je moet monchou op kamertemperatuur gebruiken toch? Zo ja, hoe lang van te voren haal je het pakje dan uit de koelkast? Ik heb nog nooit met monchou gewerkt, en het zelfs nog nooit geproefd.
Het leek me nooit lekker, maar sinds ik mascarpone heb geprobeerd en ontdekt heb dat dit helemaal niet naar kaas smaakt, zoals ik voorheen dacht, ben ik om.

2

Re: carameltoef cupcake

:think: Misschien had je deze vraag beter meteen in het betreffende topic kunnen stellen. Dan heb je meer kans, dat degene die het recept gepost heeft, het leest en je vraag kan beantwoorden.

Voor hoeveel cupcakes dit recept is, is trouwens afhankelijk van hoe groot je de toef maakt. Totaal gewicht van de topping met dit recept is 360 gram; voor 24 cupcakes zou dat 15 gram topping per cc zijn.
Lijkt me genoeg, maar misschien wil je een grotere toef.....

--------------------------------------------------------
Wie ben ik om aan mezelf te twijfelen. (Loesje)

3

goedenmorgen

ik ben degene van dat recept. dat recept was lekker maar
ik moet zeggen dat ik steeds bezig ben om mijn recepten te verbeteren.dat recept was wat slap.
ik heb nu dus weer een ander verhoudingen gebruikt

alle ingredienten altijd op kamer temp. verwerken
nu gebruik ik het volgende recept:

200 boter luchtig kloppen met
250 poedersuiker
200 mon chou eerst glad kloppen voor je het bij de rest doet en dan nog een tijd lekker door laten kloppen
smaakje erbij en jammie

vind je het te slap dan meer poedersuiker.

zie hier het resultaat

http://www.mijnalbum.nl/Foto-FWF8U73J-D.jpg

dit recept was voor ongeveer 15 cupcakes

succes

wil je meer van mijn creaties zien?  neem dan eens een kijkje op facebook:   https://www.facebook.com/dezoetesensatie

4

Jammie die zien er heerlijk uit!!!

Deze hobby is geweldigggggg!!!!

5

Jammie die zien er heerlijk uit!!!

Deze hobby is geweldigggggg!!!!

6

Fijn dat er gereageerd is, want ik hoop het verbeterde recept binnenkort te maken.
Bedankt voor de adviezen.

Ik zou graag dit nog willen weten:
Hoe lang van te voren haal je de monchou uit de koelkast?

Dus geen opstijftijd nodig (bijv. voordat je de toef spuit of voordat je 't gaat eten)?

7

ik haal de boter en mon chou ruim van te voren uit de koeling
als ik ze bv 's avonds maak haal ik ze er al 's morgens uit
en al meteen in kleine blokjes snijden . dan zijn ze sneller op kamer temp.

nee hoor geen opstijf tijd nodig
als je het te slap vind nog wat peodersuiker erbij doen

en persoonlijk vind ik het ook lekkerder als ik ze op kamer temp. opeet en dus niet vanuit de koeling

eet smakelijk

wil je meer van mijn creaties zien?  neem dan eens een kijkje op facebook:   https://www.facebook.com/dezoetesensatie

8

Perfect.

Ik was bang dat ik te veel bacteriën en dergelijke zou kweken als ik de Mon Chou zo lang van te voren uit de koelkast zou halen, maar dat is dus niet zo. 

Dank je wel!

Mocht je mijn vragen nog niet zat zijn, wil me dan ook nog vertellen hoe lang ongeveer (richtlijn) en op welke stand je
1 de boter luchtig klopt met poedersuiker
2. de mon chou glad klopt
3. rest erbij doet en klopt

Ik beloof je dat ik je dan met rust laat ;)

9

hihi nee hoor ben je nog niet zat!

ik bewaar gebakjes met creme of monchou niet in de koeling, maar moet ook eerlijk zeggen dat ze hier altijd zo snel op zijn !

jeetje wat een lastige vraag
ik bak op gevoel, ik ben niet zo van de tijden

ik weet niet wat voor machine je hebt.
ik heb een kenwood major, en die klopt giga hard en super luchtig.
met mijn machine denk ik dat ik ongeveer

1. de boter in 5 tot 10 min.luchtig klop
2. de monchou kan je gewoon even met de hand glad maken , dat het een gladde massa is , hoeft nog niet luchtig
3. als je de monchou bij de rest doet dan nogmaals denk ik 5 tot 10 min. luchtig kloppen

ik moet er wel bij zeggen dat je met een simpele mixer het lang niet zo luchtig krijgt zoals ik het nu met mijn kenwood krijg.
het is een beetje uitproberen

succes
groetjes claudia

10

Aardig van je dat je ondanks dat je het lastig vind, zo gauw toch een soort van how to voor me hebt gemaakt.

Ik ben sinds mijn verjaardag dit jaar ook in het bezit van een Kenwood.

Vandaag had ik een Mon Chou erbij gehaald, had het al op kamertemperatuur maar net voordat ik er mee aan de slag wou kreeg ik twee keer onverwacht bezoek en is het er niet meer van gekomen.
Ik zit te twijfelen of ik de Mon Chou nog zal gebruiken, weet niet of ik er echt heel ziek van kan worden.

Ik zag vandaag ook jouw appel kruimel cupcakes met vanille monchou topping.
Meteen ook maar mix voor kruimelbodem en een goudreinett gehaald.

Ook vind ik jouw cupcakes met roomboter/monchou/poedersuiker en Patidess banaan er lekker uitzien (voor deze ook de aanpaste versie gebruiken?).

In ieder geval heb ik genoeg inspiratie om eens met monchou te experimenteren.

Nogmaals, bedankt!

11

Ziet er heerlijk uit. Ga ik ook eens proberen.
Hopelijk lukt het met mijn simpele mixer. Ben benieuwd. Lijkt me nu al leuk om aan de slag te gaan.

12

ik vond deze site over het bewaren ook wel handig, ehow.com/how_7683009_refrigerate-cream-cheese-icing.html.