1

Onderwerp: ´wie kan mij vertellen wat ik verkeerd doe.

Hallo allemaal,

Ik heb vanmiddag een nieuwe bakvorm gekocht van pme... van 20 cm breed en 10 cm hoog.

200gr mix van funcakes gedaan 3 eieren en 20 ml water.

10 min op 150 graden, 12 minten op 160 en 12 min op 175..

toch is mijn taart niet zo hoog eigenliijk weer ingezakt.
hij is wel gaar.

wat doe ik verkeerd.

iemand tips.

groetjes Ilona

2

Re: ´wie kan mij vertellen wat ik verkeerd doe.

meer mix pakken, ik pak altijd voor 2 of 4 cm meer en dan worden ze 10 cm hoog of iets hoger zodat ik de bol er af kan snijden

3

probeer eens 330 gr mix, 5 eieren en 33 ml water. Wellicht elke keer ook 14 min op elke stand.
Maar zelf zou ik de hoeveelheid die je gebruike verdubbelen. Als je taart toch inzakt is de taart toch niet gaar genoeg.

groeten Annemieke
Cake It

4

En de eieren niet te koud! En minimaal 10 minuten mixen, liefst met een machine. Beslag moet er heeeeel lobbig uitzoen. Zo dik dat je er zo ongeveer pieken in kan maken.

"Creatieve mensen hebben geen rommel. Ze hebben overal ideeën liggen"

meer mix en de eieren kun je verwarmen in oven wordt de taart luchtiger van

6

Dus al ik ipv de tabel van 24 cm pak ipv 20 cm zou het beter moeten gaan.....

7

Ilonahelena schreef:

Dus al ik ipv de tabel van 24 cm pak ipv 20 cm zou het beter moeten gaan.....

De tabel is gebaseerd op taarten van 7,5 cm hoog :+ .
Jij wilt hem een kwart hoger hebben. Dus moet je minimaal, een kwart meer meer beslag maken. Ik zeg minimaal omdat ik zelf ook altijd iets meer gebruik dan de tabellen.

Groetjes, Ilonka
Leven en laten leven, maar geniet van elke dag.

8

Ik heb vandaag de ingredienten gebruikt voor een 28 blik en in een 24 cm blik gedaan. Eitjes op kamer temperatuur 10 minuten gemixt enz enz Bijna een uur in de oven geweest op 175 graden en dat ding is nu met 2 lagen vulling maar 6 cm.......

Ik ben haast geneigt om kant en klare kapsels te gaan kopen bij een cupcake en taart winkel hier in de buurt.... :+  :grr:

9

hoe zag het beslag er uit na 10 min. mixen? Het moet heel licht van kleur zijn en echt lobbig.

Veni Vidi Velpon: ik kwam, zag en bleef plakken :)

10

Lichte vanillie kleur en het kwam lobbig uit de kom. Heb het uitgestreken in het blik. Daarna de voorverwarmde oven in!!!

11 Laatst bewerkt door djehr (15-11-2011 21:51)

De inhoud van je vorm is 4 liter. dat is vergelijkbaar met een ronde vorm van 30 cm en een vierkante vorm van 26 cm. Dus die hoeveelheden moet je ook aanhouden....

bak je trouwens op 175 hetelucht of gewone oven?

12

175 graden Hete Lucht oven....Ik zal eens even kijken of er nog meer functies op dat ding zitten.......

En ik begrijp nu dus dat ik de inhoud van een 30 cm rond in een blik van 24 rond moet doen?? Pffff ik snap niks meer van die schema's :+  Want dan kloppen die schema's die hier op de site staan ook niet dus....Want daar krijg ik ook geen hoge biscuits mee!!

13

een uur op 175 is denk ik te veel en te warm.
En de schema's kloppen wel, ze zijn voor de gewone bakvormen van 7 cm. Jij hebt een vorm van 10 cm, daar moet dus gewoon meer in om 'm tot boven te krijgen.

14

heb es ff gekeken hoeveel ik in m'n 20 cm. blik doe:
400 mix, 40 water en 5 eieren.
Wordt dan minimaal 8 cm. hoog.

Veni Vidi Velpon: ik kwam, zag en bleef plakken :)

15

Jemig...Wat doe je dan wel niet in je 24 blik hihihi.

maar hoe lang bak je het dan en op hoeveel graden @Kinke. 8 cm hoog klinkt heeeeeel interessant. Mss moet ik alleen nog maar 20 cm taartjes bakken hihih. En als de familie dan voor meer personen wil krijgen ze er gewoon 2 :D

16 Laatst bewerkt door djehr (16-11-2011 10:40)

twinstwins schreef:

175 graden Hete Lucht oven....Ik zal eens even kijken of er nog meer functies op dat ding zitten.......

En ik begrijp nu dus dat ik de inhoud van een 30 cm rond in een blik van 24 rond moet doen?? Pffff ik snap niks meer van die schema's :+  Want dan kloppen die schema's die hier op de site staan ook niet dus....Want daar krijg ik ook geen hoge biscuits mee!!

De schema's hier op de site zijn voor bakvormen van 7 cm hoog. Je biscuit wordt dan ongeveer 6 cm hoog. Gebruik je meer beslag dan loop je het risico dat de vorm overstroomt.

Wil je een hoge cake dan moet je dus meer beslag gebruiken en een hogere vorm. Die heb je al, dus dat gaat goed. Dus ja inderdaad...voor een biscuit van 10 cm hoog in een 24 cm vorm gebruik je de hoeveelheid beslag van een 30 cm vorm.

Verder is 175 graden hete lucht (= gelijk aan 195 graden gewone oven) véél te hoog. Als je de hetelucht functie gebruikt bak je op maximaal 160 graden.

17 Laatst bewerkt door saltandpepper (16-11-2011 10:39)

Die 330 gr. mix ,5 eieren en 33 gram water moet goed zijn!
Nu doe ik de eieren altijd in heet water zo'n 5 min. en dan bij het geheel doen. 10 min mixen en dan nog 2 min op de laagste stand.
Daarna in de bakpan en ik doe altijd 23 min. op 150 graden en dan 23
min op 175 graden hetelucht! zonder voorverwarmen. Maar dat is voor iedereen verschiilend. Als hij klaar is dan stort ik heb direct op zn kop op bakpapier en laat hem afkoelen.
Ik hoop voor je dat het gaat lukken ik heb trouwens de pannen van 7/8 cm.
Succes

Groetjes P@trici@

18

maar als je een taart bakt die 10cm hoog is, en je vult hem dan nog, dan is hij daarna minstens 12 cm hoog!! wordt ook alleen maar moeilijker bekleden... (vind ik dan)

Groetjes, Dorothea.

19

Het is niet alleen hoe je hem bakt, maar vooral ook hoe lang en op welke stand (en waarmee) je mixt!
Gebruik je een staande mixer (bijv. Kenwood of Kitchen Aid) of een handmixer?  En hoe lang mix je?

~ Never waste a good crisis... ~

20

@ Jultie - Ik heb een handmixer en mix 8 tot 10 minuten op de hoogste stand en dan nog een paar minuten op de laagste stand. daarna het bakblik in en smeer ik het nog een beetje uit zodat de randen ook goed bedekt zijn.

@Dot - 10 cm hoeft van mij ook niet hoor maar een cm of 6 zou mooi zijn. Bij mij zijn ze 6 met vulling. Dus een cm of 4 als ze uit de oven komen en de bovenste bolle laag er af is gesneden.

We gaan het mee maken. Ik ben nu eerst mijn lage taartje aan het bekleden. Veel vulling er tussen en dan is ie toch een beetje hoog  :D

21

met een handmixer moet je veel langer mixen, bijna de dubbele tijd... het mengsel moet heel dik worden, alsof je bijna de kom ondersteboven kunt houden zonder dat de inhoud eruit valt. Dikke pieken.

22

Die heb ik biggeltaart.....Daarom smeer ik het beslag ook nog uit in het bakblik zodat het ook in de randen komt......Het komt bijna tot aan de rand van de kom als ik aan het mixen ben.

23

Pfff wat gebruiken jullie veel mix ... ik gebruik voor een 20 cm, 4 eieren + 270 gr mix..

En daar wordt mijn kapsel toch echt wel 9 a 10 cm van!

10 min. hoogste stand, 2 min laagste stand mixen
en dan 38 minuten op 140 graden  hete lucht oven

24

Wauw  Joyce.....dan kan jij zuinige taartjes maken  :D . dat wil ik ook...... :rolleyes: .....Maja, die van mij worden met 270 echt geen 9 a 10 cm.....
:grr:

25

15 - 17,5 cm =  3 eieren
20 cm = 4 eieren
22,5 cm = 5 eieren
25 cm = 6 eieren
27,5 cm = 8 eieren
30 cm = 9 eieren

20x20 = 5 eieren
22,5x22,5 = 7 eieren
25x25 = 9 eieren
27,5x27,5 = 10 a 11 eieren
30x30 = 12 eieren

Dit schema gebruik ik en heb toch best hoge kapsel hoor!