1

Onderwerp: patidess door meringue botercreme of botercreme van de mix?

Hallo allemaal!

Ik moet voor komende vrijdag de bruidstaart van mijn zus maken, en ondanks dat ik al heel wat (gewone) taartjes heb gemaakt, ben ik nu toch wel zenuwachtig aan het worden...haha.
Ze wil één taart graag gevuld hebben met champagne creme. Hierbij ga ik op advies van jullie frambozenjam en verse framboosjes doen.
Nu vroeg ik me af, kan ik de champagnecreme het beste maken van de botercrememix en daar patidess aan toevogen, of kan ik beter meringue botercreme maken, ne hier de patidess aan toevoegen?
Ik dacht, omdat de botercreme van de mix vrij zoet is, de champagnesmaak in meringue botercreme misschien beter tot zijn recht komt?

Ook ga ik stroopwafelcupcakes maken, met een toef met caramelsmaak.
Ook hier ga ik botercreme voor gebruiken, en heb dezelfde vraag, zal ik dit met botercreme van de mix doen, of zal ik de caramelpatidess mixen door meringue botercreme?

Groetjes Hanneke

Re: patidess door meringue botercreme of botercreme van de mix?

Ik denk dat het helemaal niets uitmaakt. Ze zijn beide zoet. Dus de een is niet beter dan de ander.

Persoonlijk vind ik de MBC lekkerder (al zonder patidess erdoor), dus zou ik zelf daarvoor kiezen.

3

maar, dan doe je normaal wel vanille extract erdoor?
Ik had laatst nl. voor het eerst MBC gemaakt, en vond dat nogal weinig smaak hebben, beetje flauw, maar dat kwam omdat ik er geen vanille extract doorheen had gedaan (stond niet in het recept)
dus daarom dacht ik, dat is misschien neutraler van smaak, en dan proef je meer van de champagne?

4

Ik zou voor de mix gaan. De MBC maak ik wel maar alleen om mee af te smeren (doe ik wel vanille door). De mix vind ik luchtiger en ook lekkerder, ook qua structuur. Er wordt vaak gezegd op het forum dat ze de bc van mix zo'n grote hap boter vinden. Ik vind dit juist van de MBC  ;) . De MBC vind ik trouwens ook veel zoeter dan de mix...

5

normaal als ik taarten vul doe ik dat altijd met de mix, gewoon omdat het net zo makkelijk is. Toch vind ik dat aan de mix een bepaald zoet en romig smaakje zit die wel een beetje achterblijft. Met de fruitsmaakjes krijg ik die smaak wel weg, maar met champagne zou ik toch voor mbc gaan, lijkt me niet heel lekker als de champagnesmaak te romig wordt, denk ook dat je te veel patidess champagne moet toevoegen om de smaak dan goed te krijgen. Met de patidess champagne moet je juist heel erg opppassen niet teveel erdoor te doen, want dan wordt het erg chemisch vind ik.

Op cupcakes maak ik altijd swiss merengue botercreme, dat is minder zwaar en smaakt lekkerder. Caramel is hier een van de favorieten, zeker in combi met stroopwafelcc's. Klinkt heeeeel zoet, maar is juist niet te zoet. Lekker in balans ;-)

Dus vullen met botercreme van de mix (met uitzondering dan champagne, vw de smaak die het moet hebben)
Toeven altijd met mbc naar mijn mening.
Er gaat bij mij trouwens max 20 gr mbc per toef op de cupcake.
Meestel is het rond de 17 gram. Dan weet je ongeveer hoeveel je moet maken. Let wel op dat je altijd wat grammen verliest op de een of andere manier (aan de garde, met uitschrapen)  dus wel iets teveel maken.

6

dames, dank jullie wel voor jullie tips!

Uiteindelijk heb ik de champagne patidess door BC gedaan, en ik hoorde van alle gasten, dat het erg lekker was! gelukkig, want ik ahd geproefd, maar vond het niet lekker, hahaha.

en de toeven heb ik gemaakt met botercreme van de mix en daar caramel patidess door, en dat was erg lekker.